Avdamping

Dag

Norbrygg-medlem
Mulig dumt spørsmål, men vil avdampingen på. f.eks. en Speidel være konstant, gitt omtrent like betingelser?
Altså, hvis jeg starter med 40 liter og koker en time, og det fordamper 4 liter. Vil det da fordampe 4 liter hvis jeg koker 60 liter i en time, eller vil det fordampe 6 liter?
BeerSmith opererer med konstant avdamping i oppsettet, mulig det blir korrekt?
 
Avdampingshastigheten avhenger vel av diameteren på karet væsken er i, og ikke væskestanden, og vil vel da være konstant vil jeg tro. (stor diameter og overflate gir høyere avdampingshastighet enn liten diameter og overflate).
Skal man være superpirkete vil kanskje avdampingshastigheten synke ørlite hvis vørteren koker så lenge at den blir veldig konsentrert og har en høy prosent av ikke fordampbare bestanddeler (kun en teori).
 
Overflatearealet har lite å si når man koker. Under kok tilfører man varme som får vann til å bli damp og varmer omgivelsene (via kjelens utside). Ettersom kjelen ikke blir noe særlig mer enn 100 grader, da vannet begrenser overflatetemperaturen, er varmeovergang til omgivelsene omtrent konstant. Tilfører man mer energi går dette til å fordampe mer vann. Mindre overflate vil gi mer 'fosskok', med mer damp bobler.

Overflateareal har noe å si om man ikke koker og det er diffusjon som er drivende kraft for fordampning.
 
Overflatearealet har lite å si når man koker. Under kok tilfører man varme som får vann til å bli damp og varmer omgivelsene (via kjelens utside). Ettersom kjelen ikke blir noe særlig mer enn 100 grader, da vannet begrenser overflatetemperaturen, er varmeovergang til omgivelsene omtrent konstant. Tilfører man mer energi går dette til å fordampe mer vann. Mindre overflate vil gi mer 'fosskok', med mer damp bobler.

Overflateareal har noe å si om man ikke koker og det er diffusjon som er drivende kraft for fordampning.


Joda, du har nok rett i det, skrev vel før jeg tenkte.
Hadde en tankekjede med en liten gryte med en liter vann på komfyren vs en stekepanne med samme vannmengde.
Logikken min blir jo selvsagt feil fordi stekepannen dekker mer av plata, og får dermed tilført mer energi.

Feilen skyldes sikkert for lite øl.
 
Tilbake
Topp