Avgasser i gjæringslås ?

Har en bayer på gjæring ,tok en diacetylrast på 1022 etter 8 dager. To dager på 20 grader,deretter tilbake på 12 grader. Ploppinga har fortsatt i gjærlåsen i en uke til nå,men FG er fortsatt den samme. 1022.. Hva skjer i gjæringskaret nå da?
 
Har en bayer på gjæring ,tok en diacetylrast på 1022 etter 8 dager. To dager på 20 grader,deretter tilbake på 12 grader. Ploppinga har fortsatt i gjærlåsen i en uke til nå,men FG er fortsatt den samme. 1022.. Hva skjer i gjæringskaret nå da?

False positive. Hvorfor det skjer etter at du har øket og så senket vet jeg ikke.
 
Har det noe med opprydding som gjæren foretar seg?

Da skal den i teorien ikke skape noen ny co2, og det har du målt at den ikke gjør siden SG er lik. Les how-toen min som er en sticky. Det du uansett ser er ikke videre gjæring siden SG ikke forandrer seg. Plopping i gjærlåsen indikerer bare at det går gass gjennom den, men sier ikke noe om hvorfor det gjør det.
 
Har en bayer på gjæring ,tok en diacetylrast på 1022 etter 8 dager. To dager på 20 grader,deretter tilbake på 12 grader. Ploppinga har fortsatt i gjærlåsen i en uke til nå,men FG er fortsatt den samme. 1022.. Hva skjer i gjæringskaret nå da?

Det må vel nesten være CO2 som går gjennom gjærlåsen, og i og med at du har senket temperaturen, må den nesten være produsert etter at du avsluttet diactylrasten.

1.022 målt ved 12 grader er 1.021 om du korrigerer for temperaturen. Så hvis du målte 1.022 da den sto på 20 grader, har SG sunket med ett poeng.

1.022 er ganske høyt som FG for en bayer. Kan det være at du har pitchet litt lite gjær/gjær som ikke var helt i toppform, og som derfor sliter med å få ferdig gjæringa?

Hva var OG?
 
Det må vel nesten være CO2 som går gjennom gjærlåsen, og i og med at du har senket temperaturen, må den nesten være produsert etter at du avsluttet diactylrasten.

1.022 målt ved 12 grader er 1.021 om du korrigerer for temperaturen. Så hvis du målte 1.022 da den sto på 20 grader, har SG sunket med ett poeng.

1.022 er ganske høyt som FG for en bayer. Kan det være at du har pitchet litt lite gjær/gjær som ikke var helt i toppform, og som derfor sliter med å få ferdig gjæringa?

Hva var OG?
OG ble målt til 1058,litt høyere enn 1054 som sto i oppskrifta. Brukt 2 pakker tørrgjær saflager S-23,som ble rehydrert.. Syns også FG er høy. Kunne kanskje prøvd å heve temperaturen igjen?
Som et siste forsøk.
 
OG ble målt til 1058,litt høyere enn 1054 som sto i oppskrifta. Brukt 2 pakker tørrgjær saflager S-23,som ble rehydrert.. Syns også FG er høy. Kunne kanskje prøvd å heve temperaturen igjen?
Som et siste forsøk.

Det er nok underpitching, det der, er jeg redd.Jeg synes absolutt du bør prøve å sette den opp igjen, og gi dunken litt roterende bevegelser så du får gjæren opp i suspensjon igjen når temperaturen i dunken har kommet seg opp på 20.

Mer effektivt er det antakelig å sette en liten starter på en pose gjær, og tilsette når den gjærer som best, men du kan da prøve å sette den opp først.

Du har bare 63% utgjæring så langt, og du bør nok ned på i det minste 1.015, og altså 73%, synes jeg.
 
[QUSkalOTE="Finn Berger, post: 471564, member: 15452"]Det er nok underpitching, det der, er jeg redd.Jeg synes absolutt du bør prøve å sette den opp igjen, og gi dunken litt roterende bevegelser så du får gjæren opp i suspensjon igjen når temperaturen i dunken har kommet seg opp på 20.

Mer effektivt er det antakelig å sette en liten starter på en pose gjær, og tilsette når den gjærer som best, men du kan da prøve å sette den opp først.

Du har bare 63% utgjæring så langt, og du bør nok ned på i det minste 1.015, og altså 73%, synes jeg.[/QUOTE]
Takk for hjelp. :)
 
Tilbake
Topp