Avtrekk til Speidel

Jeg koker inne med hatt og 3 m flexi-spriorør ut av vinduet uten noen form for vifte. Jeg har ca 8 % avdamning og det funker kjempefint også uten vifte. Må bare passe på å ha en knekk på røret sånn at kondensvannet ikke renner tilbake i kokeriet.

Et par dråper skumdempingsmiddel løser skum-i-rørert-problematikken.
 
Hvordan var den regulatoren å koble opp? Var det rett frem? Bestilte nemlig en regulator selv fra aliexpress, men da jeg fikk den var det mange ledninger og selvsagt ingen forklaring på pinouten fulgte med.

Hei,

den jeg kjøpte fra Fans for less er koplet slik en vanlig dimmer til lyspunkt som er i hus.
 
Jeg koker inne med hatt og 3 m flexi-spriorør ut av vinduet uten noen form for vifte. Jeg har ca 8 % avdamning og det funker kjempefint også uten vifte. Må bare passe på å ha en knekk på røret sånn at kondensvannet ikke renner tilbake i kokeriet.

Et par dråper skumdempingsmiddel løser skum-i-rørert-problematikken.
Har du et bilde av oppsettet ditt?
 
Jeg bruker hette med flexirør over til et spirorør som går gjennom vegg. Total lengde ca en meter. Har laget et hull i bunnen av spirorøret for å drene kondens. Naturlig trekk fungerer utmerket, ingen behov for vifte. Skyver hetten litt til side under oppkok for å unngå skumdannelse opp i hetten. Så snart den fosskoker setter jeg hetten helt på. Dette har fungert veldig bra på mange brygg. Ingen fuktighet i bryggerommet og god kok.
 
Jeg bruker et 2 meter langt 100mm stivt ventilasjonsrør i rustfritt stål som har en glatt innside + ett 90 graders bend av samme sort. Måtte kappe av litt av den ene enden for å få den tilpasset til hatten. Det ble tilslutt helt perfekt. Prøvde den for første gang for en uke siden. Jeg skråstilte røret såvidt og tredde den ut av vinduet i hagestua. Fy flate for en høy fordampning jeg fikk. Røret ble veldig varmt efter hvert. Forskjellen på fordapningen på stålrør og flexispriorøret som jeg har prøvd før er enorm. Den fungerer nermest som en pipe med effektøkning når røret blir varmt. Det røret med 90 graders bendet ligger løst på toppen av hatten uten noen festeanordninder kan løftes enkelt av og på under bruk. Obs bruk hansker!
 
Sist redigert:
Brygger i garasjen, og der har jeg montert et Sveiseavsug :)

ff0482238fdc111a421db318529a4036.jpg
 
Tilbake
Topp