Ball lock på kjøleskap

Amarillo

Norbrygg-medlem
Har hatt litt problemer med å holde ølet kaldt når jeg flasker karbonert øl med mottrykksfyller.
To slanger i klem i døra på kjøleskapet gjør at det ikke klarer å holde ølet kaldt nå på sommeren, noe som fort gir skumproblemer under fylling.

Så jeg har tenkt en stund på hvordan føre slangene gjennom veggen på kjøleskapet. Det er sikkert mange måter å gjøre det på, har tenkt på shank for tappekraner, men landet på en enklere løsning etter at jeg så hvordan Kegland har gjort det på sin Series X kegerator. En gjenget kobling på baksiden som passer til ball lock kobling.

Disse koblingene er dessverre ikke i salg, så jeg måtte improvisere. Jeg kuttet av toppen av to brusflasker og limte disse fast i veggen på kjøleskapet. Så borret jeg et 10mm hull i midten og kunne feste en slange til en ball lock og skru denne fast i koblingen. Gjengekoblingen behøver ikke å sitte supergodt fast i veggen, det er ikke mot den ball lock'en trenger å være tett, men mot slangen på baksiden.

I tillegg til kaldere øl ved tapping kan disse koblingene brukes til flere ting. Ved karbonering behøver ikke CO²-tanken stå inne i kjøleskapet, men utenfor. Spundingventil kan kobles til og reguleres utvendig. Smaksprøver og vørterprøver kan tappes fra utsiden.

Når ikke koblingene er i bruk er det bare å sette på en bruskork, hullet er så lite at det vil bli svært lite tap av kulde/varme gjennom veggen.

PSX_20200729_181559.jpg PSX_20200729_181640.jpg PSX_20200729_181454.jpg PSX_20200729_192205.jpg
PSX_20200729_204706.jpg
PSX_20200729_181540.jpg PSX_20200729_192054.jpg PSX_20200729_192227.jpg PSX_20200729_181620.jpg
 
Sist redigert:
Bruk «foto search» i Aliexpress med denne. Da får du opp en del butikker som selger disse. 99% sikker at Brewshop, Ølbrygging, BS osv. kjøper inn på samme måte. Nics.

c424aae24065af5529d54265b1762fae.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ja, det går nok, men da må det fjernes en del isolasjon. Nå er hullet bare 10mm tvers gjennom.
 
Hva slags mottrykksfyller er det?
Så hendig ut.

Er på jakt etter noe å flaske ølet med nå som alt jeg brygger går på fat.
Primært noe man kan fylle i et co²-miljø
 
Den så i hvert fall lang mer anvendelig ut enn det oppsettet som Bryggselv selger.

Med gummipropp og lange stålrør.

Legger denne i lista,
Ikke lenge til jul [emoji6]
 
Det har også kommet en billigere versjon nå, Pegas Drive. Ser ut som den fungerer på akkurat samme måten, så jeg vet ikke hvorfor den billigere.

PEGAS Drive
 
Ser adapteret koster omtrent det samme som mottrykksfylleren [emoji23]

Funker denne også med kinnflaskene med stor kork?
 
Tilbake
Topp