Bar i låve, hva trengs til to tappelinjer med øl?

Pappa driver og fikser opp den ene delen av den gamle låven vår til et lokale, og der vill han selvsagt ha en bar med øl på tapp som jeg brygger :p

Trenger rett og slett litt tips til hva som trengs av utstyr og løsninger.
Brygging har jeg kontroll på, og har flasket i flere år.
Men nå skal det prøves med fat.

Legger ved noen biler av lokalet og baren:

Inngangen til lokalet med baredelen:
20240630-130347.jpg


Lokalet sett fra ingangen, bardelen til høyre her:
20240630-130237.jpg


Fremsiden av bardelen:
20240630-130249.jpg


Insiden, med ca hvordan benkeplaten blir, skal være en litt lavere en på insiden.
Her skal ta tappetårnet stå, på bardisken, tanken er to kraner.
På innsiden her på gulvet må da fatene og alt som trengs stå.

20240630-130319.jpg




Er det best med et slikt sett og bygge inn:

Eller legge opp alt sjøl og kjøpe de man trenger løst?

Tar i mot alt av tips her, da det er helt nytt med fat og slikt for meg.
 
Pappa driver og fikser opp den ene delen av den gamle låven vår til et lokale, og der vill han selvsagt ha en bar med øl på tapp som jeg brygger :p

Trenger rett og slett litt tips til hva som trengs av utstyr og løsninger.
Brygging har jeg kontroll på, og har flasket i flere år.
Men nå skal det prøves med fat.

Legger ved noen biler av lokalet og baren:

Inngangen til lokalet med baredelen:
20240630-130347.jpg


Lokalet sett fra ingangen, bardelen til høyre her:
20240630-130237.jpg


Fremsiden av bardelen:
20240630-130249.jpg


Insiden, med ca hvordan benkeplaten blir, skal være en litt lavere en på insiden.
Her skal ta tappetårnet stå, på bardisken, tanken er to kraner.
På innsiden her på gulvet må da fatene og alt som trengs stå.

20240630-130319.jpg




Er det best med et slikt sett og bygge inn:

Eller legge opp alt sjøl og kjøpe de man trenger løst?

Tar i mot alt av tips her, da det er helt nytt med fat og slikt for meg.
Kegmaster er absolutt den enkleste løsningen, da er alt du trenger med, bortsett fra fat og co2. Tårnet med kranene kan sikkert også flyttes opp på disken for å det helt skjult hvis det er ønskelig, da trenger du bare et rør for å føre slangene i så de holder seg kalde.

Det samme kan jo gjøres med et kjøleskap + utstyr for tapping, men blir neppe billigere.
 
Antar det trengs en co2 tank pe fat?

Og vil det være mulig med noe litt slikt til og ha som tappekran på disken, foreldrene min er liksom for seg slike tappekraner som dette:

Men disse er vell beregnet på cask, og det lager jo ikke jeg.
 
Antar det trengs en co2 tank pe fat?
Nei, det holder med en flaske med en regulator med to manometere og to utganger hvis du vil ha mulighet for å ha ulikt trykk på de to fata. Kan også ha bare en utgang med en splitter, men da får du samme trykk på fata.


Og vil det være mulig med noe litt slikt til og ha som tappekran på disken,
Denne tapekranen er vel en slags pumpe som helst brukes til lavkarbonert øl fra tradisjonelle trefat (cask) så vidt jeg vet. Er nok ikke så godt egnet til karbonert øl fra de fata vi bruker i dag, selv om det sikkert er mulig.
 
Takker for svar!

Kan tappetårnet og kranene byttes på denne kegmaster saken om vi ønsker det?
Noe i messing eller no slikt.
 
Vil du gjøre det billigere og er litt nevenyttig kan du bygge om et kjøleskap fra Finn.no der du trekker opp ølslangene i en isolert kasse på disken og monterer tappekranene i fronten av kassen. Så lager du nye hendler av dertil egnet materiale. Da kan du komme billig unna.
Messingkraner tror jeg det er vanskelig å finne billig. Brewshop sine rålekre koster over 3000 per stk. CO2 flaske med 2 regulatorer sikrer ulikt trykk om du lager øl som behøver det.
Sett av plass til flere fat og kraner - behovet har lett for å vokse ...
 
Takker for svar!

Kan tappetårnet og kranene byttes på denne kegmaster saken om vi ønsker det?
Noe i messing eller no slikt.
Ja, så lenge de passer på standard shank så kan du bytte. Brewshop har noen side-pour kraner som er ultrakule, men de koster litt...

 
Lag plass til tre benkekjøleskap først som sist (les: 3*60cm). Får du ikke plass, flytt hjørnet. Selv om du kun bruker ett til fat, får du alltid behov for mere kjøling.
Jeg ville ikke kjøpt noe ferdig som du lenket til. Det er absolutt enklest, men det vil ikke passe i det som ser ut til å bli et fantastisk lokale.
Å lage tappetårn er utrolig enkelt, og svært givende. Du trenger kun en passende front. Finn noe fra gården som har mening og betydning. Deretter trenger du bare en drill+++
Selv har jeg laget flere… Det fine er at når du bygger selv, kan du bygge om så ofte du gidder uten at det nødvendigvis koster en krone ekstra. Bytt front fra drivved til et melkespann - eller fra en gammel klokke til en defekt radio.
Straks du ser hvor enkelt det er, skyter både motivasjon og kreativitet fart.

Legger ved en 14’’ tv jeg røsket ut innmaten av, satt inn en 14’’ lcd og laget Tryvannstårnet, med innebygget lys og bilder som gikk i loop.
1719765041507.jpeg
Og mitt portable med et stålrør på en IKEA-plate + dreide håndtak fra @erikraude
Happy days.
1719765324916.jpeg
 
Sist redigert:
Antar det trengs en co2 tank pe fat?

Og vil det være mulig med noe litt slikt til og ha som tappekran på disken, foreldrene min er liksom for seg slike tappekraner som dette:

Men disse er vell beregnet på cask, og det lager jo ikke jeg.
Kan fint bruke vanlige fat til cask ale. Jeg har fire slike britiske ølpumper som jeg bruker på vanlige fat i min Låve. Du må bare ha en ventil (on demand valve) for CO2 som slipper inn litt CO2 når du pumper ut øl. Må ikke være trykk inn på fatene
 
Kan fint bruke vanlige fat til cask ale. Jeg har fire slike britiske ølpumper som jeg bruker på vanlige fat i min Låve. Du må bare ha en ventil (on demand valve) for CO2 som slipper inn litt CO2 når du pumper ut øl. Må ikke være trykk inn på fatene

Nice, hadde vert veldig kult med en slik pumpe som dette + vanlige.
Må vurderes!
 
Tilbake
Topp