Barley wine - lav FG

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Satte min første BW for 10 dager siden, britisk type, med wlp007. Mesket høyt og fikk OG på 86. Litt misfornøyd med det, så tilsatte 300 gr sukker etter stormgjæring (på totalt 26 liter) Ny "OG" på 90. Målte i dag SG/FG på 1.014. I følge typedefinisjonene skal FG ligge mellom 18 og 30. Går ut fra at det er sukkeret som har skylden.

Noen som har noen formeninger om det er FOR lav FG? Bør jeg tilsette noe? BW skal jo være litt søt/rund. Eller skal jeg drite i det og flaske neste uke og gjemme dem til neste år?
 
Det er litt i minste laget
Engelsk eller Amerikansk type?
Du kan jo tørrhumle og kalle den Imperial IPa
 
Med litt godvilje ser jeg at FG kommer på 1.016, hvilket er nedre grense for amerikansk BW. Jeg får bare la det stå til, og eventuelt servere det til diabetikere.

Uansett: hvor gikk det galt? Mesket på 68 grader. Wlp007 trodde jeg da flokkulerte ganske tidlig? Det med sukkeret forstår jeg, men bortsett fra det, så skjønner jeg ikke hva jeg kunne ha gjort anderledes?
 
Du skulle nok skippa sukkeret,
men det kan ikke ta hele kaka
over 85% utgjæring er mye for en BW
 
jeg har selv laget BW med fg på 1010. Fg på slike øl betyr ikke altid all verden. Er maltsammensetningen slik at den smaker bra, så betyr ikke lav FG så mye.
 
Tilbake
Topp