Basic ekstrakt brygging

Hei og hå, rett på sak!

Jeg skal prøve å lage et veldig basic ekstrakt brygg, der jeg skal kjøpe en uhumlet malte ekstrakt og bruke tørr malte ekstrakt. Så skal jeg koke inn humle selv.

Er det noen som har prøvd dette før ? har bare lyst å prøve for å lage noe veldig lett og raskt.

Så planen:

1kg malte ekstrakt u/humle
1kg tørr malte ekstrakt
perle og saaz
s05

Kommer det til å smake grusomt? Har glodd litt på Craigtube i det siste og han gjør sånne semi brygge dager, hadde hvert litt artig og prøve, og kanskje lett å få andre til å starte med hobbien :)

Takk for innspill, og om dere har noen oppskrifter, del gjerne!

Takk..


mvh Stian
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Planen din er god!

Det er mindre utvalg av ekstrakt enn malt, men det er byggekstrakt i forskjellige mørkhetsgrader, hveteekstrakt og rugekstrakt. Flytende eller tørt har mindre betydning, og du trenger ikke blande.

Bruk en bryggekalkulator for å få riktige mengder, f.eks. http://beercalc.org
Det viktigste for resultatet er gjæringstemperatur. Hvis du har et litt kjølig rom, 15-18 grader passer det fint til S05.

Når du har brygget et par rene ekstraktbrygg kan du prøve partial mesh, ekstrakt og litt spesialmalt. Det er også enkelt, og du trenger bare en liten meskepose i tillegg.

Lykke til!
 
Planen din er god!

Det er mindre utvalg av ekstrakt enn malt, men det er byggekstrakt i forskjellige mørkhetsgrader, hveteekstrakt og rugekstrakt. Flytende eller tørt har mindre betydning, og du trenger ikke blande.

Bruk en bryggekalkulator for å få riktige mengder, f.eks. http://beercalc.org
Det viktigste for resultatet er gjæringstemperatur. Hvis du har et litt kjølig rom, 15-18 grader passer det fint til S05.

Når du har brygget et par rene ekstraktbrygg kan du prøve partial mesh, ekstrakt og litt spesialmalt. Det er også enkelt, og du trenger bare en liten meskepose i tillegg.

Lykke til!

Takk :) satser på at det blir bra :) har rundt 23 all-grian brygg, men veldig lite ekstrakt brygging, spennede og prøve noe annet og, kan se på forskjellene :)
 
Jeg startet med ekstrakt (ikke kit), og har egentlig bare forsøkt meg på to ulike oppskrifter. Den ene var en Pale Ale som ikke ble noe særlig. Den andre kalte jeg "Cream Ale Express", og den ble laget for å se hvor mye tid man kunne spare inn og likevel få en god og frisk øl. Den ble såpass vellykket at jeg har brygget den igjen siden, men ut over dette har jeg ikke leflet noe mer med ekstrakt. Det er en oppskrift som er fin å ha i bakhånd hvis man trenger å få en øl som er klar til konsum på rundt 14 dager og har liten tid på bryggedagen (jeg har brygget den etter jobb en gang). Jeg har nå forsøkt å lage en all-grain variant av den, men det er faktisk ikke så enkelt å kopiere en ekstraktoppskrift med all grain, heller. Jeg har bare forsøkt en gang, med det resultatet at jeg fikk en lysere øl med all grain enn med ekstraktoppskriften.

Det er altså forskjeller mellom ekstrakt og all-grain, og har man et godt øl basert på ekstrakt, så er det slett ikke sikkert man klarer å kopiere det med all grain.
 
Ang. valg av maltekstrakt, så ville jeg vurdert å bruke en pils-basert maltekstrakt for LME-delen. Den er den lyseste man får tak i, og likevel er den mørkere enn om du mesker pilsmalt selv. Hvis du baserer deg på ekstrakt fra pale malt i både LME og DME risikerer du en ganske tung maltsmak (jeg fikk ihvertfall det).
 
Spennede, Tenkte å kjøpe inn maltekstrakt som var ekstra lys, så noe ekstra lyst tørr malt. Vil prøve på noe veldig lyst, så det blir en slaks lager greie bare med ale gjær. Da tenker jeg det er lettere å lure inn de nye.

Tusen takk for innspill :D !
 
Spennede, Tenkte å kjøpe inn maltekstrakt som var ekstra lys, så noe ekstra lyst tørr malt. Vil prøve på noe veldig lyst, så det blir en slaks lager greie bare med ale gjær. Da tenker jeg det er lettere å lure inn de nye.

Tusen takk for innspill :D !
Cream Ale er jo nettopp en "slags lagergreie med bare ale gjær". ;) Men jeg ser jo at du har tenkt Perle og Saaz, og da er du vel mer i Europa enn i USA, der Cream Ale hører hjemme. Uansett er dette spennende.

Jeg har selv gjæret en Pilsner Urquell-"klone" (riktignok all grain) ved ale-temperatur, og det har gitt godt resultat.

Malt (mesket ganske lavt rundt 64 grader):
  • Pilsner Malt 81%
  • Vienna 11%
  • Cara Pils 5%
  • Munich Malt 3%
Humle: Magnum (bitter) og Saaz (smak/aroma)​

Du får nok ikke til en slik maltsammensetning med kun ekstrakt, men det blir sikkert godt, likevel. :)
 
Tilbake
Topp