Godt snarbrygg med ekstrakt: "Cream Ale Express"

Sarge

 
Jeg har fått såpass mange gode tilbakemeldinger på dette brygget at jeg velger å dele oppskriften her (se vedlagt fil). Det er et lyst gressklipperøl som er laget for å spare tid, men som også gir et godt resultat (5 av 5 slekt og venner har gitt bare positiv tilbakemelding).
 

Vedlegg

  • Cream Ale Express.pdf
    57,8 KB · Sett: 316
Driver nå og planlegger en Cream Ale som ikke er "ekspress" basert på denne oppskriften, altså en all grain versjon. Det skal bli spennende å se hvor mye jeg bommer på smaken.
 
Ser jeg har glemt å oppdatere denne. All Grain-varianten ble lysere og "crispere" og fikk mindre maltsmak. Det ble også et godt øl, men ikke det samme.
 
Som nykommer her, tusler jeg gjennom noen gale tråder... dette så veldig verdt å prøve når gressklippersesongen nærmer seg. (Hmm,er snøfreserøl en kategori? - ikke for høyalkohol mørkt øl med litt krydderpreg? - passende til å varme seg på når man kommer inn etter å ha frest..)
 
Sist redigert:
Cream Ale er absolutt i gressklipperøl-kategorien. Nå er det leeenge siden jeg har brygget dette, og jeg tror vel det finnes mer typeriktige Cream Ale-oppskrifter enn den jeg har, som er basert på ekstrakt, men jeg husker det fortsatt som et godt øl.
 
Når det kommer til gressklipperøl er det en som virkelig stikker seg ut og den går igjen gang på gang på den store interwebben: https://www.homebrewtalk.com/threads/cream-of-three-crops-cream-ale.66503/
Ja, den sukkertilsetningen i min ville jeg nok erstattet med flaket ris om det var en all grain-oppskrift. Når det gjelder mais, så er jeg litt skeptisk. Det gir en særegen smak som ikke er direkte vond, men som jeg likevel foretrekker ølet mitt uten.
 
Som nykommer her, tusler jeg gjennom noen gale tråder... dette så veldig verdt å prøve når gressklippersesongen nærmer seg. (Hmm,er snøfreserøl en kategori? - ikke for høyalkohol mørkt øl med litt krydderpreg? - passende til å varme seg på når man kommer inn etter å ha frest..)
Din beskrivelse av snøfreser-øl, må jo være noe i nærheten av en English dark mild, vet ikke hvor mye krydderpreg du får i den, men den er halvmørk med lav alkohol. (Hiv oppi ett par pepperkaker, så har du krydderpreget også ;) )
 
Brygga en cream ale i høst som blei ganske bra. Overskjøt OG med en del poeng så min ble litt over 6%, men likevel et produkt jeg ble fornøyd med. Brygges igjen i februar tenker jeg, da med OG 1.048 - FG 1.010 eller der omkring.

86% Pilsner
12% hurtigris
2% acidulated malt

Warrior til 20 IBU, 1 gram/liter med East Kent Goldings ved 10 min, og i whirlpool.

Gjæret med US-05.
 
Brygga en cream ale i høst som blei ganske bra. Overskjøt OG med en del poeng så min ble litt over 6%, men likevel et produkt jeg ble fornøyd med.
Hehe. Jeg også har hatt en lei tendens til å få litt høyere OG og ABV enn planlagt på gressklipperølene mine. De anbefales best å nytes ETTER at jobben er gjort.
 
Brygga en cream ale i høst som blei ganske bra. Overskjøt OG med en del poeng så min ble litt over 6%, men likevel et produkt jeg ble fornøyd med. Brygges igjen i februar tenker jeg, da med OG 1.048 - FG 1.010 eller der omkring.

86% Pilsner
12% hurtigris
2% acidulated malt

Warrior til 20 IBU, 1 gram/liter med East Kent Goldings ved 10 min, og i whirlpool.

Gjæret med US-05.

Vurderer en Cream Ale for å teste et micro-kjele-oppsett. Hvilken type hurtigris er best å bruke?
 
Tilbake
Topp