Batch 5, gikk ikke bra ...

IPAen er dau og smaker ikke så bra som de andre jeg har satt.
Jeg har helt ut nesten alle flaskene nå, og 2 av 25 flasker har noe som helst å snakke om at skumdannelse når jeg heller i glasset.

Jeg har logget 2 ting avvik denne gangen og det var at karet sto i 19 dager (det ploppet i låsen og jeg trodde det ikke var ferdig), samt at noe vann fra gjærlåsen gikk ned i karet når jeg tappet (dette var vann som ikke var blandet ut med star san).

Så .. kan infisert brygg føre til dau øl (underkarbonert dere kaller det?). Det er vanskelig å si noe om smaken, ikke direkte usmak, men kanskje antydning til smøraktig kanskje. Det er ikke noe bitter ettersmak.

Da har jeg lært det iallefall, håper dere kan hjelp meg å finne årsaken. Godt det er mer i kjøleskapet, må helle alt dette ut .. :\
 
Nei. Infisert øl er vanligvis overkarbonert fordi villgjæren (evt. bakeriene) lager CO2. Infisert øl smaker vondt.

Og ølet ditt kan mest sannsynlig reddes, med mindre episoden med gjærlåsen dro med seg bakterier. Det vil tiden vise. For å karbonere øl tilsetter du sukker. Gjorde du det? Etter dette skal du lagre ølet i rom-temp i 14 dager. Gjorde du det? Hvis du glemte sukkeret så kan du ta forsiktig av korkene og tilsette sukkervann evt. halvannen sukkerbit (3g) på 0.5l og la det stå i 14 dager til.
 
Når du flasket, satt du flaskene til lagring i 23+grd da?

Normalt har jeg satt flaskene til 2 uker lagring på baderom, før 1 uke kjølig. Sist gjorde jeg ikke dette pga jul. Så dem har stått 3 uker på 17grd i steden.

Dette gir ølet merkbart mindre futt.

Anbefaler at du gir flaskene en tur opp ned før du setter dem varmt. Vil nok gjøre underverker.
 
Jeg gjorde som jeg har gjort på de 4 andre batchene, vanlig bordsukker rett i flasken før tapping, samme mengde. Dette har gitt godt med skumdannelse og co2 i flaskene før. Lagret i 14 dager i mellom 19-22 grader.

Kan det være fordi jeg drøyet hele 19 dager med å tappe det?
 
Jeg gjorde som jeg har gjort på de 4 andre batchene, vanlig bordsukker rett i flasken før tapping, samme mengde. Dette har gitt godt med skumdannelse og co2 i flaskene før. Lagret i 14 dager i mellom 19-22 grader.

Kan det være fordi jeg drøyet hele 19 dager med å tappe det?

19 dager har ingenting å si. Lagde du sukkerlake? Blandet det godt nok?
 
Er korkene fra samme sted?

Virker som om du har fått diacetyl. Hva var tempen du pitchet på og videre?

Hva var OG og FG og hva slags gjær og hvor mye?
 
Korkene er fra samme sted, men 2 forskjellige farger bare. Desinfiserte disse i star san før jeg korket tror jeg.

OG 1.046 FG 1.014

Pitchet på 22-23 grader. Fermeterte videre på 20-21 grader.

Slang i denne pakka her: http://mangrovejacks.com/products/british-ale-yeast-10g-coming-soon

Jeg glemte å fylle en plastflaske og klemme sammen denne gangen her, skal aldri skje igjen. Greit å kunne se at karboneringen går som den skal.

Jeg er litt opptatt av å finne årsaken her nå, men uansett neste tapping skal jeg heller lage sukker lake, mistenker at det bordsukkeret ikke blander seg så godt ut, (men har blitt bra resultat på de andre). Kan jeg forresten bruke andre sukkertyper, som f.eks. fruktose? Eller noe som er litt finere sukker?

Jeg har skaffet meg en sprøyte på 12 ml, men litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det. Jeg vil vel ha en 6 gram per liter i en IPA og i de fleste øl er vel dette greit nok. Skal jeg da f.eks. helle en 150 gram eller mere sukker sammen med x antall mengde vann, koke det her opp. La det avkjøle litt. Hvor man ml i sprøyta oppi hver flaske?

Så langt takk for all hjelp :)
 
Det er forsåvidt mindre jobb hvis du bruker et omstikkingskar og har laken oppi det og flasker fra det.

Hva som gikk galt aner jeg ikke.
 
Kor lenge har det stått på flaske? Du kan kanskje prøve å snu/riste flaskene for å virvle opp gjæren og så setje flaskene litt varmare i nokre dagar. Eg har ikkje brukt den gjæren din, men eg ser at det står at flokkulasjonen er veldig høg. Sat gjæren veldig fast i botnen av gjæringskaret? Kanskje det er blitt litt lite gjær med over i flaskene?

Eg veit at nokon har hatt litt gjær i flasker som ikkje har karbonert skikkeleg. Det går og an å prøve.
 
Det sto 14 dager i romtemperatur. Ja det er en mulighet for at lite gjær kom over I flaskene kanskje, det forklarer hvorfor kanskje noen av flaskene hadde futt. Dette kan Være de siste jeg tappet ut og fikk med litt gjær. Jeg kommer til å teste litt risting av flaskene og sette de varmt.

Litt spørsmål til det med å stikke om. Man bruker vel da feks et desinfisert rør med autohevert? Trodde det var uheldig med å tilføre oksygen, hvordan unngår man dette? Ville du hatt I sukkerlake i bunn og beregent til 20 liter IPA da. Vil ikke lage flaskebomber ☺

Hva mener du med flokkulasjon? Google dette men fant ikke noe lett forståelig her.

Bruker uansett safale us05 gjær igjen fremover til IPA
 
Flokkulering beskriv gjæren sin evne til å pakke seg saman når den meiner den er ferdig med jobben. Du har sikkert sett at det er ganske stor forskjell på kor lett det er å virvle opp gjæren i forskjellige øltypar.
 
Korkene er fra samme sted, men 2 forskjellige farger bare. Desinfiserte disse i star san før jeg korket tror jeg.

For en stund siden opplevde jeg mange flasker med flatt øl. Det viste seg å være dårlige korker. Etter alltid å ha brukt blanke korker i sekker på tusen stk. på 0,33 bjørnunger uten en eneste feil, kjøpte jeg poser med et par hundre- svarte og røde korker. Mye øl ble ødelagt før jeg forsto hva som var galt. Ved sammenligning av korkene kan det se ut som om skjørtet på de nye korkene er ørlite kortere enn på de jeg vanligvis bruker.

Gikk tilbake til samme korker som før, og ingen flere flate flasker.
 
Interessant! Korkene jeg har benyttet i samme pose på 100 har vært tette før på samme flaskene så det er nok ikke årsaken. Men jeg har kjøpt en hel pose med x antall korker jeg skal undersøke litt nærmere! Uansett er neste brygg helt fint karbonert (nesten i overkant mye) også med samme korker og flasker som den før, samme temperatur på karbonering og metode så jeg gjetter at enten ble det for lite gjær i flaskene eller noe.

Jeg er også ganske nøye med å klemme korkene hardt på.
 
Bør man stikke om gjennom et filter hvis man har tørrhumlet, eller uansett lurt? Kan bruke en slik en: http://humleogmalt.no/Filterbag ? Litt bekymret for infeksjonsfare, eller er det bare å senke denne filterbagen I Star San?
Vil ikke egentlig en slik filterbag tilføre mye oksygen til ølet?
 
Bør man stikke om gjennom et filter hvis man har tørrhumlet, eller uansett lurt? Kan bruke en slik en: http://humleogmalt.no/Filterbag ? Litt bekymret for infeksjonsfare, eller er det bare å senke denne filterbagen I Star San?
Vil ikke egentlig en slik filterbag tilføre mye oksygen til ølet?

Hvis humla ikke bunnfaller, og du er redd for at mye skal følge med over i flaskebøtten, så kan det være greit å bruke humlepose på heverten når du stikker over til bøtte i forbindelse med tilsetting av sukkerlake før flasking. De gangene jeg gjør dette (som oftest ved mye tørrhumle i IPA), så lar jeg humleposen og en bit hyssing ligge i Starsan en stund, vrir opp, og binder fast på utløpet av pumpeheverten. Fanger ofte mye humlegrums slik.

Den løsningen du foreslår tror jeg ville føre til for mye ugunstig kontakt med luft.

Alternativt kan du cold crashe ølet et par dager slik at alt (nesten garantert) bunnfaller. Ulempen med dette kan være at naturlig karbonering etterpå tar noe lenger tid enn om du ikke hadde cold crashet.
 
+1
Enig med Ølkjell, men jeg ville ha gått for kun cold crash fordi du optimalt bør ha null oksygen i ølet under tapping slik at det ikke blir usmak pga. oksydering. Kold crash anbefales for generelt å få klart øl, ikke bare utfell av humle. Problem med oksydering av øl er mest relevant for lagring (tja. 4 uker eller mer, hva vet jeg, har ikke hatt det ennå, drikker vel for mye/brygger for lite stryk det første)
 
Sist redigert:
Ok, jeg kan jo cold crashe med STC-1000 skapet mitt. Da setter jeg på 4 grader og venter 2 dager?
Det som er ulempen er at jeg må bære karet opp 1 etasje før flasking helst.
Kan jeg cold crashe, bære det opp, stikke om til et nytt fat med sukkerlake og flaske etterpå?
 
Må alltid flytte karene etter c-c. Går greit, men de får ofte stå i ro noen timer etterpå før tapping/flasking.
 
Ser ut som dette forlenger karboneringsprosessen med 1-2 uker iallefall? Mer vanlig på lager øl enn ales. Men dette gir sikkert et bra resultat da.

Hvis jeg bare stikker om uten noe filter, er vel bare å sørge for at det ikke plasker og kontrollere slangen godt så slangen er nedi selve vesken? Eller vil det å stikke om ølet til nytt kar uansett være uheldig?
Jeg har kran på karet, litt over bunnen. Dersom jeg heller sukkerlake rett i ølet og rører forsiktig rundt, vil dette ofte føre til at det blir vanskelig å få tilstrekkelig med sukker i alle flaskene? Har sett noen dårlige erfaringer her på forumet.
 
Tilbake
Topp