Batch sparge - mesking fremgangsmåte

Hei,

Lurer på om noen kan bekrefte om dette høres riktig ut.

Mesking : Røre ut eventuelle klumper i maltet i starten og la stå urørt hele mesketiden
Utmesking : Tilføre x antall liter kokende vann for å heve temperatur fra mesketemperatur til 78 grader, sirkulere dette rolig med pumpe i 10 minutter for at maltsenga skal sette seg og danne filter. Tappe av første batch.
Skylling : Tilføre skyllevann på 78 grader til kokevolum er oppnådd. Røre godt rundt og sirkulere rolig i 10 minutter. Tappe av andre batch.
 
Hei,

Lurer på om noen kan bekrefte om dette høres riktig ut.

Mesking : Røre ut eventuelle klumper i maltet i starten og la stå urørt hele mesketiden
Utmesking : Tilføre x antall liter kokende vann for å heve temperatur fra mesketemperatur til 78 grader, sirkulere dette rolig med pumpe i 10 minutter for at maltsenga skal sette seg og danne filter. Tappe av første batch.
Skylling : Tilføre skyllevann på 78 grader til kokevolum er oppnådd. Røre godt rundt og sirkulere rolig i 10 minutter. Tappe av andre batch.

Det er ingen regler for noe som helst her, bortsett fra det grunnleggende prinsippet, som består i at du tapper ut alt når selve meskingen er ferdig, og så tilfører nytt vann. Hvor mange ganger du skal tappe og tilføre nytt vann, er opp til deg. Du får muligens et par prosent bedre utbytte om du fordeler den totale vannmengden på tre tappinger i stedet for to, men da har du mindre mulighet til å bruke kokende vann til å heve temperaturen med under selve meskingen. Jeg synes ikke det er bryet verd å tappe mer enn to ganger. Flere enn tre tappinger er mulig, men nokså meningsløst.

Du kan røre så mye du orker, eller sirkulere kontinuerlig, eller la mesken stå urørt. Jeg rører et par ganger underveis, og sjekker samtidig pH og temperatur for eventuelt å justere litt. Det er sikkert ikke dumt å sirkulere kontinuerlig på det siste steget, for å få en klarest mulig vørter. Jeg gidder ikke, for jeg har ikke pumpe innebygd i bryggeriet mitt, så jeg sirkulerer noen liter manuelt før jeg tapper, såkalt "vorlauf". (Da har mesken fått stå i ro i 10-15 minutter for å sette seg.)

Kan jo legge til at jeg synes det er mye enklere å unngå problemet med klumping av malten hvis jeg starter med lite vann (2 liter til en kilo malt), og så bare topper opp med mer vann når jeg har fått ei jevn og klumpefri sørpe. Det betyr riktignok at jeg må varme ekstra vann med eksakt temperatur på innmesksteget for å ha til å fylle opp med, men det er et lite problem i forhold til å måtte stå og gni ut klumper.
 
Sjøl har jeg en BB30 type manuell. Jeg rører ofte underveis for å få jevnere temperatur i mesken. Veit ikke om det har no for seg men jeg håper og trur det. :)
 
Så røring underveis gjør du i hovedsak for sjekke temperatur og pH, og ikke nødvendigvis for å få høyere utbytte ?
Sjøl har jeg en BB30 type manuell. Jeg rører ofte underveis for å få jevnere temperatur i mesken. Veit ikke om det har no for seg men jeg håper og trur det. :)

Å sikre jevn temperatur er en god runn til å røre en del, ja. At det påvirker utbyttet noe videre, har jeg liten tro på, så lenge du ikke har veldig grovknust malt.

Et mulig moment er jo innblanding av oksygen. Jeg har ingen mening om hvor farlig det er - men så langt jeg kan, unngår jeg sånt som kan bidra til det.

Det vi snakker om nå, har jo med mesking å gjøre, det er like relevant for alle teknikker, ikke spesielt for batch sparging.
 
Ved partiskylling, bør varmeelementet stå på, slik at man holder temperaturen på skyllevannet? Tenker å la det trekke 15-20 minutter med sirkulering før avtapping.
 
Vet ikke hva du brygger med men hvis du har kontroll med temperaturen så går det greit.
Du får klarere vørter hvis du gjør det slik. Varmen og pumpa startes en stund (5-10min?) etter at
skyllevannet er tilført. Å sette på varme før du sirkulerer kan gi for høy temperatur i deler av mesken
så vær forsiktig med det.
 
Vet ikke hva du brygger med men hvis du har kontroll med temperaturen så går det greit.
Du får klarere vørter hvis du gjør det slik. Varmen og pumpa startes en stund (5-10min?) etter at
skyllevannet er tilført. Å sette på varme før du sirkulerer kan gi for høy temperatur i deler av mesken
så vær forsiktig med det.
Brygger med maskin fra netthandelen, så har kontroll på temperaturen.
 
Tilbake
Topp