Mulig metoden er beskrevet tidligere, men her er hvordan jeg gjør det: Beregner ca 3,5-4 l vann pr kilo malt til mesking først, varmer opp til riktig temperatur og mesker på vanlig vis uten utmesk. Samtidig som dette varmer jeg opp vann til skylling i samme kjele som jeg bruker til resten, og tømmer dette over i en annen kjøleboks når dette har nådd riktig temperatur. Jeg greier meg altså med en kjele til koking og varming av vann.
Ved behov justerer jeg temperatur i mesken underveis, men som oftest er det ikke behov for dette, selv om jeg ikke varmer opp karet før bruk (kobbermanifold her også). Har gått over til tynnere mesk etter hvert, og opplevd at effektiviteten har økt pga dette. Rører et par-tre ganger underveis, men lar maltsenga sette seg de siste 20-30 minuttene. Sirkulerer så manuelt tre-fire ganger til vørteren er relativt klar, og starter avrenning med moderat stråle i kokekjelen. Deretter starter jeg å skylle med omtrent samme trykk som avrenninga fra meskekjelen, og når jeg har fått 5-7 liter i kokekjelen, setter jeg på varme (jeg bruker gass) for å få opp temperaturen. Vanligvis går det da et kvarters tid etter endt skylling før vørteren koker. Vet ikke om dette er mer effektivt enn batch sparge, men tror kanskje at vørteren blir litt klarere på denne måten.