Aldri hørt om thermapen før, men nå er den bestilt ;-)
jeg mesker med kjøleboks av den typen du linker til. dog litt større. jeg har hevet temp på alle mulig måter, men idag bruker jeg herms.
infusjon funker gull det. det jeg gjorde var å helle det kokende vannet ned i meskeboksen mens jeg rørte forsiktig slik at tempen ble så jevn som mulig. sirkulerte til jeg hadde klar vørter 1og skylte som vanlig. når det er sagt har jeg prøvd både med og uten utmesk og kan ikke si at jeg kjenner noe forskjell på slutt resultat,
Som overskriften sier så ser jeg for meg å meske med falsk bunn (eventuellt bazooka fikter). Altså ingen meskepose.
Har 12 brygg på nakken, men ingen uten pose eller maltrør. Er altså interessert i å skaffe litt info om denne metoden
Mottok min Thermapen for et par dager siden, og jeg skjønner hvorfor du liker denne.Godt valg! Det raskeste og mest presise termometer som kan kjøpes for bryggepenger
Gode poenger dette her altså og helt klart noe jeg tar med i betraktning.Jeg lagde meskekar av en 50l Igloo kjøleboks for noen år siden. Og i starten brukte jeg Bazooka filter, men fikk gang på gang lav effektivitet, bare litt over 60%
Grunnen er at kornet som ligger lavt i boksen vekke fra filteret ligger ikke i vørterstrømmen og blir dermed ikke skyldt ordentligt. En kobbermanifold i bunnen fikset det og økte effektiviteten til ca 80 %. Bazooka filter er sikker greit under en silbunn som en andre barriere men ikke alene.
Takk for godt tips.
Varmer du opp kjøleboksen med kokende vann før du bruker denne til mesking ? Har lest at noen gjør dette for at mesken skal opprettholde riktig temperatur i 60-90 minutter
En annen ting, er det noen som har boret hull i siden for installasjon av et termometer ? ( feks midt på kjøleren )
Så hvis strike temp på meskevannet f.eks skal være 71 grader så varmer du opp dette til 74 grader og venter noen få minutter før du tilsetter maltet ?Har lagt til 3C som "Mash Strike Heat Loss"i bryggesoftwaren. (Brewers Friend)
Det er greit å gi meskekaret 5 min etter at meskevannet er hatt i, slik at dette blir varmet opp.
Treffer bra på temp på denne måten.
Så hvis strike temp på meskevannet f.eks skal være 71 grader så varmer du opp dette til 74 grader og venter noen få minutter før du tilsetter maltet ?
Veldig godt tips Begynner å bli veldig godt forberedt på mitt første "Igloo-brygg"Ja det stemmer. Fyller opp og lukker lokket og lar det stå litt.
Mitt kar synker da ca 3C. Rører eventuelt bare litt i karet hvis det skulle ende over feks 71C som i eksempelet ditt.
Liker å starte varmt nok slik at jeg ikke må tilføre kokende vann, Letter å justere ned ved røring.