Igloo meskekar med falsk bunn og kran

jeg mesker med kjøleboks av den typen du linker til. dog litt større. jeg har hevet temp på alle mulig måter, men idag bruker jeg herms.
infusjon funker gull det. det jeg gjorde var å helle det kokende vannet ned i meskeboksen mens jeg rørte forsiktig slik at tempen ble så jevn som mulig. sirkulerte til jeg hadde klar vørter 1og skylte som vanlig. når det er sagt har jeg prøvd både med og uten utmesk og kan ikke si at jeg kjenner noe forskjell på slutt resultat,
Som overskriften sier så ser jeg for meg å meske med falsk bunn (eventuellt bazooka fikter). Altså ingen meskepose.
Har 12 brygg på nakken, men ingen uten pose eller maltrør. Er altså interessert i å skaffe litt info om denne metoden

Jeg lagde meskekar av en 50l Igloo kjøleboks for noen år siden. Og i starten brukte jeg Bazooka filter, men fikk gang på gang lav effektivitet, bare litt over 60%

Grunnen er at kornet som ligger lavt i boksen vekke fra filteret ligger ikke i vørterstrømmen og blir dermed ikke skyldt ordentligt. En kobbermanifold i bunnen fikset det og økte effektiviteten til ca 80 %. Bazooka filter er sikker greit under en silbunn som en andre barriere men ikke alene.
 
Jeg lagde meskekar av en 50l Igloo kjøleboks for noen år siden. Og i starten brukte jeg Bazooka filter, men fikk gang på gang lav effektivitet, bare litt over 60%

Grunnen er at kornet som ligger lavt i boksen vekke fra filteret ligger ikke i vørterstrømmen og blir dermed ikke skyldt ordentligt. En kobbermanifold i bunnen fikset det og økte effektiviteten til ca 80 %. Bazooka filter er sikker greit under en silbunn som en andre barriere men ikke alene.
Gode poenger dette her altså og helt klart noe jeg tar med i betraktning.
 
Mulig metoden er beskrevet tidligere, men her er hvordan jeg gjør det: Beregner ca 3,5-4 l vann pr kilo malt til mesking først, varmer opp til riktig temperatur og mesker på vanlig vis uten utmesk. Samtidig som dette varmer jeg opp vann til skylling i samme kjele som jeg bruker til resten, og tømmer dette over i en annen kjøleboks når dette har nådd riktig temperatur. Jeg greier meg altså med en kjele til koking og varming av vann.
Ved behov justerer jeg temperatur i mesken underveis, men som oftest er det ikke behov for dette, selv om jeg ikke varmer opp karet før bruk (kobbermanifold her også). Har gått over til tynnere mesk etter hvert, og opplevd at effektiviteten har økt pga dette. Rører et par-tre ganger underveis, men lar maltsenga sette seg de siste 20-30 minuttene. Sirkulerer så manuelt tre-fire ganger til vørteren er relativt klar, og starter avrenning med moderat stråle i kokekjelen. Deretter starter jeg å skylle med omtrent samme trykk som avrenninga fra meskekjelen, og når jeg har fått 5-7 liter i kokekjelen, setter jeg på varme (jeg bruker gass) for å få opp temperaturen. Vanligvis går det da et kvarters tid etter endt skylling før vørteren koker. Vet ikke om dette er mer effektivt enn batch sparge, men tror kanskje at vørteren blir litt klarere på denne måten.
 
Har selv Coleman extreme 52qt kjøleboks til meskekar. Tidligere benyttet kobbermanifold i denne, og også benyttet kontinuerlig skylling.
Gikk over til bazooka filter for noen år siden og benytter stort sett batch sparging. Er helt uproblematisk å få grei effektivitet og mye enklere å bla rengjøre enn en kobbermanifold.

Mine erfaringer mtp effektivitet:
Ser av bryggeloggen at jeg havnet på ca 75% effektivitet på en cream ale ved et forsøk der alt skyllevannet ble tømt oppi meskekaret uten at jeg tappet ut først.
(dette blir en mellomting mellom batch sparge og no sparge)
Ved "no sparge" lå effektiviteten på ca 80% på samme ølet. Sikkert pga tynnere mesk.
Ved batch sparging havner vi stort sett opp mot 80%. ca 75% ved bruk av mer malt

Bruker corona mølle og denne kverner finere enn det bryggebutikken gjør, så disse tallene er ikke fasit.

Men har ikke merket noe til lavere effektivitet pga overgang til bazooka og batch sparging.
På samme måte som kobbermanifold kan det tette seg hvis malten kvernes for fint. Bazooka'en tetter seg ikke fortere og gir like klar vørter etter min erfaring.

Anbefaler bazooka.
 
Takk for godt tips.
Varmer du opp kjøleboksen med kokende vann før du bruker denne til mesking ? Har lest at noen gjør dette for at mesken skal opprettholde riktig temperatur i 60-90 minutter

En annen ting, er det noen som har boret hull i siden for installasjon av et termometer ? ( feks midt på kjøleren )

Har lagt til 3C som "Mash Strike Heat Loss"i bryggesoftwaren. (Brewers Friend)
Det er greit å gi meskekaret 5 min etter at meskevannet er hatt i, slik at dette blir varmet opp.
Treffer bra på temp på denne måten.
 
Har lagt til 3C som "Mash Strike Heat Loss"i bryggesoftwaren. (Brewers Friend)
Det er greit å gi meskekaret 5 min etter at meskevannet er hatt i, slik at dette blir varmet opp.
Treffer bra på temp på denne måten.
Så hvis strike temp på meskevannet f.eks skal være 71 grader så varmer du opp dette til 74 grader og venter noen få minutter før du tilsetter maltet ?
 
Så hvis strike temp på meskevannet f.eks skal være 71 grader så varmer du opp dette til 74 grader og venter noen få minutter før du tilsetter maltet ?

Ja det stemmer. Fyller opp og lukker lokket og lar det stå litt.
Mitt kar synker da ca 3C. Rører eventuelt bare litt i karet hvis det skulle ende over feks 71C som i eksempelet ditt.
Liker å starte varmt nok slik at jeg ikke må tilføre kokende vann, Letter å justere ned ved røring.
 
Ja det stemmer. Fyller opp og lukker lokket og lar det stå litt.
Mitt kar synker da ca 3C. Rører eventuelt bare litt i karet hvis det skulle ende over feks 71C som i eksempelet ditt.
Liker å starte varmt nok slik at jeg ikke må tilføre kokende vann, Letter å justere ned ved røring.
Veldig godt tips :) Begynner å bli veldig godt forberedt på mitt første "Igloo-brygg" :)
 
Tilbake
Topp