BB60 Kran

Er det noen som har byttet orginalkranen på BB60?

Jeg ønsker å sette et T-kobling på kranen, med pumpe på ene siden og mulighet for tapping fra kjelen på den andre siden, men nå har jeg kjøpt flere ledd og det fungerer veldig dårlig å skru de på. Hvis jeg skal stramme de til, så peker ene utgangen av T-koblingen inn mot kjelen, og andre rett ut. Det samme skjer hvis jeg forsøker med en vinkle, da går utgangen bare rett inn i kjelen.
Tok med kranen på biltema, og snakket med en av de som jobbet der. Han mente at det er et standar gjengemål, og at gjengene på disse ikke var lange(?) nok, og at alt jeg forsøkte å sette på derfor ville stoppe på et ugunstig punkt. Noen som har erfart det samme? Eventuelt har noen løsninger på det?
Tenkte på å bytte ut hele kranen, men burde jo ikke være nødvendig.
 
Hæh? Setter du T rett på den orginale kranen? Blir tvilsomt tett, om den bunner ut vil du ikke kunne justere hvor ting skal peke, ved bruk av NPT gjenger unngår du dette.

Få tak i en weldless gjennomføring og sett på en 1/2 ventil, deretter en Tee, evt kjøpe en 3 veis ventil så kan du velge routing selv.

Har selv pumpe rett på BB med Tee etter for å enten kunne tappe til kjøler, sirkulere, etc... Da med ventil rett på BB i tillegg for å ha mulighet til å bytte pumpe om behovet sku være der. Kan ordne med bilder i morgen om du ikke er helt med ;)
 
Takk for svar, men jeg trur jeg trenger noen bilder for å skjønne det her! Kan forsøke å legge ut bilder av det jeg forsøker på også.
Tar veldig gjærne imot tips og triks, for jeg har aldri tatt i et rør før jeg begynte med ølbrygging (for typ 1mnd siden).
 
Skal fikse med noe bilde/skisse, samt med evt ebaylinker til hva du måtte trenge. Hva slags pumpe har du skaffet deg?

Du må jo ikke ha på T-stykke, har du ventil-pumpe-slange så kan du enten bare legge slangen oppi for sirkulering, eller flytte slange oppi gjæringskaret for tapping.
 
Sist redigert:
Første bilde viser med pick up tube inni BB'en, her må du bruke samme slange for å sirkulere og tappe av.

Andre viser med tee og hurtigkoblinger for å enten sirkulere eller tappe av til kar, det tredje er forsåvidt samme bare med bazooka filter i kjelen.

Siste viser viss du skal dra den litt lenger med egen skylletank og flere pumper/manifolder/kjølere :p

Det meste av dette fåes til ganske overkommelig pris på ebay eller alixpress.

ventil.JPG ventil 2.JPG ventil 3.JPG ventil 4.JPG
 
Det ser litt mer riktig ut enn det jeg har fått til hos meg isåfall!
Legger til bilder av det jeg har forsøkt å få til her. På bilde 1 og 2 ser du jo at det har skjedd noe rart, og på bilde 3 og 4 er løsningen jeg ønsker (men her sitter alt helt løst).
Men tenker jeg skal prøve å få til noe tilsvarende det du har på bilde 2 og 3.
Hvordan er leveringstiden på aliexpress?

IMG_2514.JPG IMG_2515.JPG IMG_2516.JPG IMG_2517.JPG
 
Prøv med gjengeteip, bare ha på ønsket mengde teip slik at du får ønsket vinkel og tette gjenger.
 
Om du skal demontere absolutt alt så blir det jo noe ekstra, men skjønner ikke helt hvorfor det er nødvendig? Jeg gjør ikke det mellom bryggene. Bare skylle godt igjenom med varmt såpevann og deretter rent vann.
 
Problemet her er at BB ventilen har nok vanlige bsp gjenger, men ingen stopper/fals i enden, så man kan ikke sette på o-ring eller dra det tett. Men du kan prøve med enorme mengder med gjengetape, evt true denne inni en NPT T-stykke, da vil den stoppe opp og holde tett ved rett mengde tape og godt dratt til ;)
 
Første bilde viser med pick up tube inni BB'en, her må du bruke samme slange for å sirkulere og tappe av.

Andre viser med tee og hurtigkoblinger for å enten sirkulere eller tappe av til kar, det tredje er forsåvidt samme bare med bazooka filter i kjelen.
Vis vedlegget 16892 Vis vedlegget 16893 Vis vedlegget 16894

Hvor kjøpte du gjennomtrengingen din? Finnes det noe sted i Norge man får kjøpt slikt billig? Har forsøkt å finne noe på clas, biltema og jula, men kan ikke se at de har noe.
 
Hvor kjøpte du gjennomtrengingen din? Finnes det noe sted i Norge man får kjøpt slikt billig? Har forsøkt å finne noe på clas, biltema og jula, men kan ikke se at de har noe.

Denne som har alt i ett er ikke akkurat billig. Husker ikke farten hvem jeg handlet av, men var på Aliexpress.

Eg har endel klemringskoblinger til 1/2 rør i 316 om du skal rett på med tube i ene enden og tee eller kran i andre enden? Evt bruke vanlige weldless fittings om du skal rett på med bazooka filter, har endel forskjellig typer og mye til overs så kan nok være behjelpelig med deler om du har en idè om hvordan du vil ha de.
 
http://www.aliexpress.com/item/Home...e-Nipple-Wholesale-and-Retail/1858893672.html

2 x http://www.ebay.com/itm/1-2-Lock-Nu...389?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f333bb415

2x http://www.aliexpress.com/snapshot/6347114638.html?orderId=64618422955644

Burde duge til gjennomføring. Det kan sjongleres på hva du bruker, men men dette blir det tett. Pluss O-ring(er) og gjengetape. Enten o-ring størrelse 211 (hvis jeg husker rett) fra oringsandmore (kun 20x-ish) eller single fra bryggselv.

Alt er NPT.
 
Tilbake
Topp