BB60 og effekt på varmeelement

Hei!
Eg brygga på mitt nye BB60 for første gang i går. Det vart i meste laget - tilnærma fullt, og hadde rekna ut ei fordamping i forhold til vanleg koking. Men det tok godt over ein time før det kokte... og sjølv med full effekt var det umulig å få den til å fosskoke!!! Eg har brygga på BB30 før og er vant med at effekta er svært god. Er det noko som er gale med elementa? Er her nokon som har erfaring med dette? I beskrivelsen frå Ølbrygging i Grimstad står det at når det koker opp kan ein slå av eine elementet!! 
 
Jeg prøvde og BB60 for første gang denne helgen, men har lite erfaring fra før av (vært med på ett brygg med BB30) Vi brukte og nærmere en time før vi fikk oppkok. Slo av det ene elementet (som det sto i bruksanvisningen) men da ville den ikke koke i det hele tatt, så vi måtte slå på begge elementene og la de stå på rundt en halvtime før det begynte å koke igjen. Småkokte rundt 15 min før det begynte å fosskoke, først da var det ok å slå av det ene elementet, kokte gjevnt de neste 60 minuttene. Så hvis ikke du får den til å fosskoke selv etter 90min? og bunnen av karet er vasket rent går jeg ut fra at det må være en feil på ett av elementene. Vi hadde litt mindre væske enn deg (rett under maks merket) men det skal vel ikke ha såå mye å si!? Som du sier så er effekten mye bedre på BB30, men den rommer jo halvparten og så det skulle kanskje bare mangle.
 
Da vil jeg anbefale herrene et par av disse. Da får dere 1600W ekstra, og de brenner seg ikke på vørter.

http://www.jula.no/elektrisk-grilltenner-800w-769056
 
Takk for tipset, er det noe du har testet selv ? vil jo hjelpe vesentlig på bryggetiden vil jeg tro, følte mesteparten av tiden gikk med på å vente på temperaturen.
 
Ja.
Brukte dem både i BB30 og i mitt nåværende kjeleopplegg.
Har nå induksjonsplate på 3500W, så nå er de overtatt av bryggekompiser.
 
da tester jeg dette neste helg :) Jeg visste forsåvidt hva jeg begynte på når jeg handlet BB60, dette kommer til å balle på seg. Nå var jo ikke dette den største invisteringen, men det er nok langt fra den siste.
 
Smart, sparer nok inn endel tid.  Jeg bruker også BB60 og kjører begge elementene under hele kokinga. Rører noen ganger under koking for å unngå fastbrenning. Er iflg. moderne brygging boka viktig at vørteren koker skikkelig i en hel time. Skal helst ikke småkoke. Brygger som regel ett 25l sett om gangen og da går hele prosessen relativt kjapt.  Har dere ellers noen erfaringer med skylling/tapping og tapping etter kok? Tenker på beste måte å unngå å få med grums. Pleier å "avskrive" de siste par literene for å få klarest mulig vørter. Vet ikke hvor viktig dette er.
 
hmm vi lot den for det meste småkoke, blir sikkert øl av det også. Vi lurte og på hvor langt ned vi skulle tappe for å unngå for mye grums. Vi brygget 50liter, men siden første brygget var en hveteøl så tappet vi ut all vørteren både fra vaskingen og kokingen. vi merket gjækarene 1 og 2 etter kokingen/kjølingen bare for å se om det ble forskjell på det ferdige ølet, for det ble jo vesentlig mer grumsete det siste.
 
Mine første brygg ble også grumsete, men da tappet jeg nok med endel humlerester og grums.  Brukte heller ikke noen klarningsmidler ol. Har i de siste bryggene hatt i div. klarningsmidler og gjærnæring. Skal også ta i bruk isinglass som skal være med å "legge lokk" på bunnfallet i gjæringsspannet.
 
Tilbake
Topp