BB60A - pumpe/filter - tett-> fikse

Vi er 4 stykker som vurderer å gå til innkjøp av 2 stk BB60A istedenfor 1 stk BB100.
Hvor enkelt er det å fikse en tett pumpe under brygging? Har prøvd å finne info på dette men uten hell.
Er det lett å komme til, og er det filter (grovt/fint?). Fremgangsmåte?

Har snart hatt 100 brygg på min trofaste BB30v3. :D
Fantastisk enkelt å brygge, og sjeldent noe tull. :)
 
Jeg har hatt tett pumpe på min bb30a et par ganger, har bare blåst ned i slangen. Men kanskje ikke så lurt etter kok mtp basilusker.
 
Det er ikke noe stort hokus pokus å løsne bunnplata og skru ut pumpa.
Har tettet den helt ved ett par anledninger og da er det bare å lære seg det;)
Ganske simpelt opplegg egentelig. Kokeplate, pumpe, kretskort og noen ledninger.
 
Det er ikke noe stort hokus pokus å løsne bunnplata og skru ut pumpa.
Har tettet den helt ved ett par anledninger og da er det bare å lære seg det;)
Ganske simpelt opplegg egentelig. Kokeplate, pumpe, kretskort og noen ledninger.
Neida,er jo lett det, men trådstarter spør jo om hvordan fikse pumpe UNDER brygging..Er ikke å anbefale å rote med bunnlukket og pumpe med kjelen full av vørter ;-)
 
"Blåsetrikset" funker fint under brygging - men vær obs på at det kommer ei stor boble "opp fra dypet" i 60-literen som gjerne skvulper over kanten.
Vanligvis er det protein-trub som setter seg litt i pumpa under kok, og lar seg lett blåse ut. (Importøren ser allerede etter en kraftigere pumpe enn den som er montert der i dag)
 
Kjøpte en BB60A i høst, og vil fraråde denne modellen inntil produsenten installerer en pumpe som er riktig dimensjonert. Dagens modell fungerer rett og slett ikke, selv om du bruker humlepose eller kurv, og ellers følger manualen til punkt og prikke. Irriterende og frustrerende at ikke selger vedkjenner seg disse problemene, og kommer opp med et forslag til løsning.
 
Min pumpe er tett og det funker ikke med blåsetrikset.

Hvor lett er det å få renset pumpehuset?
Er det kun skruene rundt kjelen utvendig som må løsnes?
 
Vær oppmerksom på at forsøk på å reparere en vare kan være et brudd på vilkårene ved evt senere reklamasjon. Pumpen kan være skadet, derfor ville jeg returnert kjelen til selger og bedt denne utbedre feilen, evt gi deg en ny kjele. Dette har selger rett til iht til kjøpsloven. Ved gjentatt funksjonfeil etter reparasjon, kan kjøpet heves etter den samme lov. Alt godt, og brygg vel i neste runde
 
De 2 siste sidene i brukermanualen beskriver hvordan du kommer til pumpen, og demonterer og renser den, så dette bør være trygt med tanke på evt. garanti.
 

Vedlegg

  • Beer Brew Automatic UserManual v073 Customer Copy.pdf
    1,4 MB · Sett: 101
Tar opp denne igjen, selv om eg har en BB30 Automatic.
Ang. pumpen. Min gikk/går tett under whirlpool. Trulig pga mye humle og turb. Selv om den gikk kontinuerlig fra kokeslutt.
Tips eller ideer eller løysninger?
Hadde vært fint med whirlpool til kjøling osv :)
 
Min går som regel tett under whirlpool hvis bryggen består av mye humle sin f.eks neipa, vermont ipa,etc, men hvis det er lite humle som weissbier/witbier går den aldri tett.
Ingen spesiell krise, tar kun noen minutter ekstra ved kjøling.
Tror dessverre det ikke er så mye å gjøre når bryggen har mye humle i seg.

Viktig å rense pumpen med kokende vann etter hvert brygg, jeg glemte det i starten og det var en liten jobb å rense pumpen da.
Men å løsne pumpen fra "kjelen" var veldig enkelt.
 
Sånne pumper som følger med bryggemaskiner er i bestefall egnet til å sirkulere vann i ett aquarium etter filtrering. Mitt tips er å kjøpe en sikkelig pumpe fra en bryggebutikk eller fra en Kinamann først som sist,ja koster 600 til 1000 penger, men du alverden så det er vert det.... Har aldri på 20 brygg hatt tett pumpe med en sånn. http://www.ebay.com/itm/Magnetic-Drive-Pump-15R-With-Stainless-Steel-Head-Draft-Beer-Homebrew-/1221466m1c70820e8855880?hash=ite
Ca. 50 prosent er uten humle pose, den tygger alt.
Lite problem, liten hammer. Stort problem stor hammer.
 
Skyter inn et sp i forhold til lillebror på BB30, noen som vet str på pumpen der, evt har link til en pumpe som tygger å spytter det meste?

Blir jo bare styr når man kjører tett med orginalen.
 
Jeg har den pumpen bare med rustfri pumpehus. Åpnet den for førstegang igår etter 35 brygg på ett år. 2 små humle blader etter siste brygging og det var alt.... ikke ett feilslag så lang, tygger appsolut alt. Vurderer å lage paleale, tror ikke jeg sløyer palen først engang, pumpa fikser det
 
Og da hiver du alt av humle rett oppi? Uten pose eller filter? (edit leste nå posten over, cirka 50% med pose, resten uten.. )
 
har kutta ut pose, klarer å vaske gjæren selv om humla er med, det er ingen problem for pumpa
Edit: bruker humle pose til å sile presskanne kaffe til frokoststouten, det er den genial til
 
@Chiefen slik jeg leser det er det stor forskjell fra den pumpen du linker til og den pumpen som blir linket av @Steinar Huneide. Den du linker til virker vesentlig mer robust og kapasitetsmessig overlegen. Er de pumpene tilnærmet like og det er jeg som misforstår?
 
Kan jo bare utale meg om den jeg har, men tror bare det er pumpehuset som er forskjell, og plast funker nok det og, men bling er bling.
Er ikke sikker men tror min er på 15w uten at det bør gjøre den store forskjelen
 
Oppfølgingsspørsmål til @Chiefen ; monterer du denne pumpa i bryggekjelen? Pumpa er 220V men det er vel ikke 220V ut fra styringskortet på BB'en? Er interessert i å få vite hvordan du har gjort det rent praktisk.
 
Tilbake
Topp