Beer brew 60 inntrykk og spørsmål

Jeg har begynt å tappe av bunnfallet for seg. Blir gjerne 6-7 liter hvis det er snakk om en full kjele med humlesterke saker. Så lar jeg det stå noen timer - har en kjekk gammel 10 liters glassflaske jeg fant i kjelleren - og så kan jeg tappe av 3 liter fin, klar vørter. Jeg ser ikke noe poeng i å ha med alt det humlegrumset i gjæringskaret.
 
Det gjør ingenting om bunnslammet blir med i gjæringsbøtta. Dvs. det gjør noe om du skal bruke gjæren om igjen. Men skal du ikke det så blir ølet like bra med bunnslam som uten. Faktisk så er det litt gjærnæring i bunnslammet som gjør at gjæringen kan komme litt fortere igang. Ølet blir like klart på flaskene selv om det har vært bunnslam i gjæringskaret og smaken er akkurat den samme.
 
Dette med termostaten er det mange som skriver om her ser jeg. Det som jeg gjør er at jeg setter den på maks, hele tiden. Så regulerer jeg tempen med effektregulatoren. Jeg sirkulerer under mesk noen ganger. Termometeret er 3-5 grader høyere i bunn enn ellers i kjelen. Jeg har analogt termometer som jeg måler med hele tiden. Dette synes jeg fungerer helt fint.

Koking oppnår jeg kun når jeg har lokk på. Uten lokk ligger tempen på 99,7 ca. Andre som opplever dette?

Når jeg skal kjøle ned, er tempen i bunn gjerne 10-15 grader lavere enn i toppen av kjelen. Dette har jeg valgt å løse med å løfte kjøleren noen ganger. Da får jeg en jevnere temperatur i kjelen.
Kan også sirkulere her, men da skal man ha stålkontroll på hygiene!

Alt i alt så er jeg godt fornøyd med å brygge på BB60 ;)
 
Hvis du ikke klarer å oppnå kok uten lokk, så er det noe som er galt. Ta kontakt med meg på mail så skal vi finne utav dette.
Men det du sier om kjølingen - der du beveger kjøleren under kjølingen - det er veldig lurt! Da går kjølingen betydelig raskere
 
Ble en interessant tråd dette. Har av forskjellige grunner ikke fått brygget etter de to første bryggene på denne (PA og juleøl). Skal nå til med det tredje settet fra Ølbrygging (Weissbier), og har gått til innkjøp av en sirkulasjonspumpe fra samme sted. Tenker å bruke denne for å styre temperatur under mesking, som jeg ser noen anbefaler. Noen anbefaler å bruke den under kjøling også, så jeg kommer til å prøve det. Måtte røre veldig mye på den medfølgende kjøleren for å få vørteren kjølt ned skikkelig på 45 minutter, noe jeg tenker at ikke er optimalt for rensligheten.
 
Jeg rørte sist å for å sjekke litt,rørte med sirkel bevegelse for å se om jeg klarte å oppna whirlpool effekt og det funket faktisk litt.
Da jeg kom ned til trubben ca 5 liter var det en fin liten kremtopp i midten.
Lot den stå i ca 15 min å bunnfelle før jeg tappet ned etter endt kjøling.

Skulle ta bilde av det men glemte jo det

En anen ting å nevne er at en kamerat koker med silbunnen i uten noen problemer.
Tjukk fin kake image.jpg
 
Yummy :-D Det er ellers rene festen hos hønene når de får restene etter meskinga :) Nå må jeg bare finne ut hvordan denne pumpa best monteres. Bruker folk det medfølgende filteret?
 
Jeg bruker filteret, og sirkulerer hele tida. Har laget meg et system der jeg lar vannet renne ut på toppen av mesken gjennom en slange med hull i som ligger i sirkel, og uten filteret går den tett. Filteret går riktignok gjerne tett en gang eller to, men det er fort gjort å rense det ( når du har gjort det et par ganger), så det er ikke noe stort problem.
 
Vi sirkulerer også men har lagt aluminiumsfolie på toppen av mesken og laget mange hull i folien. Da blir vørteren jevn fordelt.
 
Ok, er nok lurt å ordne et eller annet som gjør at vannet sprer seg litt over mesken, ja.

Får en kjøpt noen slike slanger med mange hull i ferdig noe sted, eller må en bare ta fram drillen og en vanlig slange? Det finnes vel noen slike greier til å vanne små blomsterbed og slikt med?

Ang. aluminiumsfolie på toppen, blir denne trykt ned over mesken, altså, uten noe mellomrom? Det blir ikke lett ganger fra hullene som forplanter seg nedover i mesken da?
 
Vi legger den bare på toppen av mesken, med mange hull. Vi bruker også mye vann så malten står "under vann"
hele tiden under skyldingen. Derfor får vi ikke noe problem med "ganger"
 
Jeg har bare boret lystig i vei med et 2mm bor, en 15-20 hull, tror jeg. Lar hullene peke litt opp og ut begge veier (ut mot kjeleveggen og inn mot sentrum. ) Kopler den til en (opp-ned) T. Slangen fra pumpa ned til T-en går gjennom et hull i et trekors (jeg brukte vinduslister) som jeg akkurat får den gjennom, og jeg har ståltråd gjennom hull ned fra de andre tre armene som jeg "henger opp" slangen i. Det er lett å regulere "opphengshøyden" på den måten.
Diameteren på slangesirkelen er vel ca. 30 cm; da får jeg passe avstand fra veggen på BB60 (diameter 43 cm, om jeg ikke husker feil.)
 
Jeg har bare boret lystig i vei med et 2mm bor, en 15-20 hull, tror jeg. Lar hullene peke litt opp og ut begge veier (ut mot kjeleveggen og inn mot sentrum. ) Kopler den til en (opp-ned) T. Slangen fra pumpa ned til T-en går gjennom et hull i et trekors (jeg brukte vinduslister) som jeg akkurat får den gjennom, og jeg har ståltråd gjennom hull ned fra de andre tre armene som jeg "henger opp" slangen i. Det er lett å regulere "opphengshøyden" på den måten.
Diameteren på slangesirkelen er vel ca. 30 cm; da får jeg passe avstand fra veggen på BB60 (diameter 43 cm, om jeg ikke husker feil.)

Har du noen biler av mestererke ditt?
 
Tilbake
Topp