"beer line" og dimensjoner...

Jeg leser flere steder at 3/16 (4.78mm) er "anbefalt" for folk som ikke trenger eller ønsker metervis med slange fra tank til tapp. Problemet er forvirringen rundt 3/16 ID eller OD... Ganske vesentlig eller? Mulig jeg gjør noe fundamentalt galt (det har skjedd før) - men Brewshop m.fl. oppmuntrer i stor grad til å bruke 3/16 OD og hurtikoblinger. Det er ca. 3mm ID. Om jeg har 1,5m slange og kobler på et fat med vann karbonert til 35 PSI tar det evigheter å fylle et kjøkkenglass (evigheter er 10 sekunder for et kjøkkenglass på 2.5dl). Har ikke prøvd på øl med 14 PSI, men det er jo ikke vanskelig å gjette seg til at det er umulig å drikke seg full selv om en legger seg under krana og gaper...

Så jeg antar den egentlige anbefalingen er 3/16 ID? Jeg ønsker IKKE å bruke hurtigkoblinger på øl-linja - har vært med på at den hopper ut og fyller kjølerommet. Tar en dag å ordne, blir sur kone og bryggerieim i ukesvis. Så da blir det å klemme på med slangeklemme. Har 3 20 cm gjennomføringer til kjølerommet med 5/8 BSP gjenger. Ideelt sett vil jeg ha 1 overgang fra 5/8 til slange med 3/16 ID. Kan ikke se at det finnes noe sted. Da pleier svaret å være at det er jeg som tenker feil. Det finnes noen millioner mennesker som har shanks på 5/8 og "anbefalt" slangetykkelse for hjemmebruk vel?

Har ikke svar på alle dine spørsmål, men jeg bruker 3/16 på absolutt alt. Både øl og gass. Utrolig enkelt å splitte gass i flere linjer dersom jeg har behov for det. Alt er John Guest el.l.

ID vs. OD er slanger vs. rør. Alle rør måles mao i OD.
Ved behov har jeg en liten stubb med 3/8 med JG overgang til 3/16.

Skjeldent jeg fyller kjøkkenglass fra tappeanlegget, men et ølglass fyller jeg opp lenge før jeg har blitt merkbart mere edru :)

ID vs. OD er sanger vs. rør. Alle rør måles mao i OD.
Ved behov har jeg en liten stubb med 3/8 med JG overgang til 3/16.

Skjeldent jeg fyller kjøkkenglass fra tappeanlegget, men et ølglass fyller jeg opp lenge før jeg har blitt merkbart mere edru :)
Det er det som lager forvirringen, å kalle et rør for slange, jeg har lenge presisert dette men nå gidder jeg ikke bry meg om det.
TS tuller litt her, det tar ikke serlig med tid selv med 4 meter 3/16 og 4 meter høyde og fylle en halvliter.
Eller skaff en Lindr kjøler og bruk om så 3" slanger, kjøleren ordner opp i tappingen.

Jeg tenker aldri ID, men 3mm kan sikkert stemme. Har fire kveiler på ca 2m hver inne i kjøleskapet. Alle oppsett blir litt forskjellige. Anbefaler deg å starte med 2,5m, og klippe av til du finner ‘din’ optimale lengde. Ikke gjør dette før du har testet forskjellig karbonering og serveringstrykk over litt tid.
Test også på kun én tappelinje slik at du ikke ender opp med tusen 10cm kapp.
IMG_5093.jpeg

Det er det som lager forvirringen, å kalle et rør for slange, jeg har lenge presisert dette men nå gidder jeg ikke bry meg om det.
TS tuller litt her, det tar ikke serlig med tid selv med 4 meter 3/16 og 4 meter høyde og fylle en halvliter.
Eller skaff en Lindr kjøler og bruk om så 3" slanger, kjøleren ordner opp i tappingen.
Hm, fint om du presiserer *hva* jeg tuller med, det er jo egentlig spørsmålet. Men jeg tuller ikke med fakta, som er årsaken til tråden. Om jeg bruker 20 sekunder på en halvliter vann med 35 PSI trykk (testet, tid målt) - så tar det tid med 14 PSI øl.

Hm, fint om du presiserer *hva* jeg tuller med, det er jo egentlig spørsmålet. Men jeg tuller ikke med fakta, som er årsaken til tråden. Om jeg bruker 20 sekunder på en halvliter vann med 35 PSI trykk (testet, tid målt) - så tar det tid med 14 TSI øl.
ikke ta det ille opp :)
20 sekunder jappetid tror jeg er innenfor kravet så her synes jeg du har høye krav og kanskje "tuller" litt, edru mellom glassene blir du garanter ikke.

@msevland land sees vi over tappekrana 11. oktoberfest på NNM ?

Tilbake
Topp