1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Beergas i Norge

En tråd i 'Utstyr' startet av Hallstein, 6 Mai 2013.

1. Hallstein

Hallstein
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Den patronholderen der får du kjøpt på blant annet bakke brygg, så den skal nok fungere bra.... Om N2O er en optimal gass for utdriving av øl, er jeg i tvil om. Vet ikke om jeg ville tatt sjansen. Det er enten ren nitrogen eller Nitrogen/CO2-blanding vi er mest intressert i...

2. Cito

Cito
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hmmmm.....var litt rask her ja, N2O er lystgass.....lurer på hvilken effekt denne stouten ville hatt :) Ølet ville vel blitt oksydert og.....

3. Oberstbräu

Oberstbräu
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det funker helt fint å tappe stout med N2O. Har brukt det i noen måneder, helt uten problemer med oksidering. Er ingen kjemiker, men antar at oksygenet er godt bundet til nitrogenet. (Det er forsåvidt ikke uvanlig med oksygenforbindelser i øl, f.eks H2O og CO2).

Det er heldigvis/dessverre (stryk det som ikke passer) ingen spesielle effekter av lystgassen på den som tapper eller drikker stouten.

Det funker fint å tappe med det trykket som stoutkranen trenger, rundt 2 bar (avhengig av lengde og ID på slangen). Det gir ganske god konsistens uten at ølet blir sprudlende. Det blir dog ikke like tett skum som når det tappes med nitrogen eller beer gas. Men absolutt veldig mye bedre enn med å tappe med CO2.

4. Cito

Cito
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Takk for bra svar @Oberstbräu ! Tror jeg prøver meg på dette siden nitrogen eller beergass i mindre beholdere ser vanskelig ut

Haakon liker dette.
  5. OrjanP

OrjanP
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

6. DanielEwald

DanielEwald
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Lyfter denne tråden litt..
    Er det noen som veit om et godt alternativ til ”beergass”?

7. Hallstein

Hallstein
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg mener å huske at når denne diskusjonen gikk for fullt for en del år tilbake, var det mange som karbonerte stout veldig lavt, men kjørte opp trykket ganske kraftig når de serverte. Må selvsagt passe på å slå ned trykket igjen og purge keg etter du er ferdig å servere for kvelden. Stoutkran er også en viktig del av det hele.

Del denne siden