Beergas i Norge

Den patronholderen der får du kjøpt på blant annet bakke brygg, så den skal nok fungere bra.... Om N2O er en optimal gass for utdriving av øl, er jeg i tvil om. Vet ikke om jeg ville tatt sjansen. Det er enten ren nitrogen eller Nitrogen/CO2-blanding vi er mest intressert i...
 
Hmmmm.....var litt rask her ja, N2O er lystgass.....lurer på hvilken effekt denne stouten ville hatt :) Ølet ville vel blitt oksydert og.....
 
Det funker helt fint å tappe stout med N2O. Har brukt det i noen måneder, helt uten problemer med oksidering. Er ingen kjemiker, men antar at oksygenet er godt bundet til nitrogenet. (Det er forsåvidt ikke uvanlig med oksygenforbindelser i øl, f.eks H2O og CO2).

Det er heldigvis/dessverre (stryk det som ikke passer) ingen spesielle effekter av lystgassen på den som tapper eller drikker stouten.

Det funker fint å tappe med det trykket som stoutkranen trenger, rundt 2 bar (avhengig av lengde og ID på slangen). Det gir ganske god konsistens uten at ølet blir sprudlende. Det blir dog ikke like tett skum som når det tappes med nitrogen eller beer gas. Men absolutt veldig mye bedre enn med å tappe med CO2.
 
Jeg mener å huske at når denne diskusjonen gikk for fullt for en del år tilbake, var det mange som karbonerte stout veldig lavt, men kjørte opp trykket ganske kraftig når de serverte. Må selvsagt passe på å slå ned trykket igjen og purge keg etter du er ferdig å servere for kvelden. Stoutkran er også en viktig del av det hele.
 
Jeg har bestilt beergas idag via bekjente som jobber med gass (CO2 og propan). Fikk beskjed at dette normalt kun ble solgt til firma, men at de var interessert i å starte salg til privatkunder dersom det var ett marked for det.
Det er ganske store flasker, så man trenger ikke fylle på nytt veldig ofte [emoji23].
Høyde:1080 millimeter
Diameter:200 millimeter
Vannvolum: 20 liter
Tomvekt:31 kilo
Fylletrykk: 200 bar

Flasken kjøpes for ca 2000,- (engangssum) og så det abonnement på ca 3000,- per år. Fylling av flasken dekkes av abonnementet.

Er det noen interesse blant hjemmebryggerne for dette?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Til de prisene kan en jo forstå interessen deres for å nå flere kunder :p

Man kan jo håpe at dersom mange nok er interessert, så lager de en modell/størrelse/pris som er bedre tilpasset hjemmebrygger.
Prisene og mål på flaske jeg har oppgitt er kun ca hva jeg må betale idag og hva som blir levert. (Litt usikker på om jeg fikk oppgitt pris med eller uten MVA, så jeg har lagt på MVA for å være på sikre siden)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Siden beergas er ganske snevert egentlig, så tror jeg neppe det blir store markedet for 3000kr fast i året. Hvor ofte brygger en gjennomsnittlig hjemmebrygger beer-gas øl? Måtte bare brygget guinness-kloner, og vært svært opptatt av at det er beer-gas i ølet, hver uke, skulle dette være fristende?
 
Siden beergas er ganske snevert egentlig, så tror jeg neppe det blir store markedet for 3000kr fast i året. Hvor ofte brygger en gjennomsnittlig hjemmebrygger beer-gas øl? Måtte bare brygget guinness-kloner, og vært svært opptatt av at det er beer-gas i ølet, hver uke, skulle dette være fristende?

Hvis det hadde vært mulig å kjøpe uten abonnement og kanskje en mindre flaske, er det interresant da?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvis det hadde vært mulig å kjøpe uten abonnement og kanskje en mindre flaske, er det interresant da?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ikke for meg. Men jeg tviler på at en vare det pr nå (spørs hvor mye de klarer å pushe! :) ) er lite brukt, er stedet man vil starte med et abbonement til tre laken. Kjøp ei flaske, fyll på og betal når den er tom, det er enkleste og mest rettferdige tenker jeg.
 
Er det ingen som leverer beergass i Norge? Ingen som kan tilby dette heller? Jeg synes det er beklagelig at ingen av de kjente bryggevarebutikkene ikke klarer å levere en Nitrogen/Co2-blanding på flaske.
 
Jeg har ikke sett no mer til disse, vet du når de skulle komme?
Og vil de passe til denne som jeg vurderer å skaffe meg?
 
Om ca 2 uker i følge den postingen på FB.
Tror ikke den funker. Patroner uten gjenger.
 
Tilbake
Topp