Beergas i Norge

Hallstein

Norbrygg-medlem
Har googla litt i dag, angående nitrogen eller Beergas i Norge.
Det ser ut som at det er relativt dårlig med salg av både flasker og regulatorer til Beergas hos våre bryggesjapper her til lands, er det fordi at vi ikke har tilgang på gassen?
Jeg har sendt ut litt mailer i hytt og pine i dag hos forskjellige gassleverandører for å prøve å få svar på dette spørsmålet, så nå får vi se da, om det er noen som kan tilby dette.

Er det noen på forumet her som faktisk har prøvd øl på nitrotapp hjemme her til lands?
 
Jeg vet NOHA i Stavanger har muligheten til å fylle ønsket blanding med CO2 og N2. Jeg har en ledig flaske jeg tenker å fylle på en blanding, når jeg endelig får fri i dems åpningstider.

Det kan være andre steder som driver med brannvernsutstyr har lignende muligheter.
 
Har i mitt hastverk glemt å tatt kontakt med NOHA i Trondheim. Sender en mail dit også, jeg!

Dry Stouten jeg brygga sist var sinnsyk med CO2, men jeg ser for meg at den kan bli enda bedre med Nitro!
 
Kan Gmc også gjøre dette? De er billige på co2 Ihvertfall...

Hva koster det hos NOHA?

Hvordan vil lager eller pake ale smakke med fyldig skum, tro..
 
Leita forgjeves i Oslo, så skrik ut om noen finner noen som gjør dette i oslo-ish :)
 
Stoutkran med restriktordisk og lav karbonering (kun Co2) vil også være ypperlig for stout om man ikke får fatt i Beergas.
 
Odland skrev:
Stoutkran med restriktordisk og lav karbonering (kun CO₂) vil også være ypperlig for stout om man ikke får fatt i Beergas.

Hva er en restriktordisk?

Jeg har en egen knapp på Newcastle-tårnet som kun gir skum, men det skummet løser seg opp altfor fort..
 
terje_kristensen skrev:
Odland skrev:
Stoutkran med restriktordisk og lav karbonering (kun CO₂) vil også være ypperlig for stout om man ikke får fatt i Beergas.

Hva er en restriktordisk?

Jeg har en egen knapp på Newcastle-tårnet som kun gir skum, men det skummet løser seg opp altfor fort..

En bitteliten skive som sitter inni krana (kan tas ut) rett før tuten. Den har ørsmå hull som ølet presses gjennom. Da frigjøres mye CO2, og man får fint skum. Hvis skummet forsvinner fort er det antakelig ikke krana som er problemet (så fremt den er fri for olje o.l.).
 
Odland skrev:
Stoutkran med restriktordisk og lav karbonering (kun CO₂) vil også være ypperlig for stout om man ikke får fatt i Beergas.

Vi har prøvd, og det blir jo _bare_ skum? Eller er det noe vi ikke har skjønt?
 
Jeg ville ringt NOHA Trondheim. De tar telefonen, men jeg tror jeg har sendt noen mailen jeg aldri har fått svar på.
 
Vi har prøvd med litt forskjellig, og jeg antok bare at det var fordi vi ikke hadde beergas at det skummet så j#&"&. Skal prøve litt mer og rapportere tilbake, vi har et par stouts klare. :)

Hva slags serveringstrykk bruker dere?
 
AGA leverer beergas av typen Biogon NC 30 gjennom lokale forhandlere.

EDIT: Jeg ringte Proffpartner i Fredrikstad, og de kan levere 20 liters flasker med beergas, men man må leie flaska (1693,- + MVA pr. år) i tillegg til å kjøpe gassen (1333,- + MVA for full flaske).
 
Martin E skrev:
Vi har prøvd med litt forskjellig, og jeg antok bare at det var fordi vi ikke hadde beergas at det skummet så j#&"&. Skal prøve litt mer og rapportere tilbake, vi har et par stouts klare. :)

Hva slags serveringstrykk bruker dere?

Når jeg bruker restrictor-discen har jeg brukt ca. 2 vol CO2 i ølet og tynn slange på ca. 2 meter. Tynn slange er en fin ting.
 
Larzan skrev:
AGA leverer beergas av typen Biogon NC 30 gjennom lokale forhandlere.

EDIT: Jeg ringte Proffpartner i Fredrikstad, og de kan levere 20 liters flasker med beergas, men man må leie flaska (1693,- + MVA pr. år) i tillegg til å kjøpe gassen (1333,- + MVA for full flaske).

Det er akkurat dette jeg snakker om. AGA leverer, men det er jo svindyrt. Man sparer jo inn kostnaden på ei 4-5liters flaske allerede første året...
 
Gahr skrev:
Når jeg bruker restrictor-discen har jeg brukt ca. 2 vol CO₂ i ølet og tynn slange på ca. 2 meter. Tynn slange er en fin ting.

Siden det er lavere trykk i disse ølene (vi har brukt ca 1.75 vol), så fortalte en kalkulator meg at jeg burde ha tykkere slange enn til de vanlige kranene mine, men nå tror jeg sannelig jeg skal drite i det og kjøre tynn likevel. Takk!
 
Martin E skrev:
Gahr skrev:
Når jeg bruker restrictor-discen har jeg brukt ca. 2 vol CO₂ i ølet og tynn slange på ca. 2 meter. Tynn slange er en fin ting.

Siden det er lavere trykk i disse ølene (vi har brukt ca 1.75 vol), så fortalte en kalkulator meg at jeg burde ha tykkere slange enn til de vanlige kranene mine, men nå tror jeg sannelig jeg skal drite i det og kjøre tynn likevel. Takk!

For å bruke kalkulator må du vite nøyaktig friksjon i slangen/røret du bruker, det har jeg tilgode å finne så det blir prøve metoden, evigode slanger nok til øltapping koster ikke alverden så litt kasting er ubetydelig.
 
Tilbake
Topp