Beergass fra Brewshop

Sølevann

Norbrygg-medlem
Heisann,

Jeg fikk tak i dette settet regulator og beergass patroner fra Brewshop.
https://brewshop.no/produkt/fat-co2/fat-og-co2/beer-gas-mini-regulator-project-brew
Det er en holder med en regulator for 21ml beergass patroner, som kan settes på gas in på et fat
Jeg har et 19 litersfat med staut stående med et co2 trykk på ca 1 bar. Har enda ikke rukket å prøve beergass.
Ble fortalt at en kunne koble til beergass regulatoren når en skulle tappe seg en øl, og ta den av til vanlig og koble til co2 isteden.
Jeg har stautkrane liggende som jeg tenkte å bruke.
Men lurer litt på det med creamer effekten, da trykket fra patronen vil bli på toppen av fatet, og tappingen skjer fra bunnen.
Vil nitrogenen ha tid til å komme helt ned ved tapping, hvis jeg bruker beergass bare når jeg skal tappe? (noen timer en kveld).
Jeg har utstyr for å tappe fra toppen, kan det være en fordel?
Skal vel ha sånn ca 2-3 bars trykk slik jeg forstår, kan det være lurt og øke co2 trykket til 2 bar like før jeg kobler til beergass (for å spare beergass)?
 
God spørsmål, jeg var også en av de som lurte på å kjøpe denne,
men ser heller ikke effekten av nitrogen øverst i headspace
Det vil jo bare øke trykket uten å løse seg opp i ølet
Til syvende og sist vil du bare få høyere trykk, uten mer oppløst CO2..?
 
God spørsmål, jeg var også en av de som lurte på å kjøpe denne,
men ser heller ikke effekten av nitrogen øverst i headspace
Set vil jo bare øke trykket uten å løse seg opp i ølet
Tror jeg skal ha et cornellius lokk med slange og dupp som tar øl fra toppen og ned, ser for meg at det kan funke bedre. Men har egentlig ikke peiling, mulig det spiller ingen rolle :)
 
Greia er vel at nitrogen ikke løser seg opp i væske slik som co2. Dersom du øker trykket med co2 blir ølet overkarbonert, men når du bruker nitrogen kan du få et høyere trykk uten å overkarbonere. Nitrogenen vil bli liggende på toppen i fatet og presse ølet ut med stort trykk, slik jeg forstår det. Da får du den cream effekten i krana.

Meningen er vel ikke å ta den av og på hele tiden. Du carbonerer ølet først åå vanlig måte med co2. Deretter kobler du på beergas som du da setter på et høyere trykk.
---
Dvs. Nitrogen blir vel ratt opp i vann, men under høyere trykk? Det er vel plutselig frigjøring av nitrogen som kan skje etter dype dykk?

Et annet spørsmål, hvor lenge varer en patron? Er en patron nok til et fat?
 
Sist redigert:
Hvis nitrogen ikke går inn i væska, men kun legger seg på toppen som en ekstra pådriver vil ikke bare det å skru opp co2 på full pupp i det sekundet du skal tappe ha samme effekt. Burde fint rekke å tappe et glass, la oss si på 10 sekunder, utan at ølet blir overkarbonert. Så bare reduserer man trykket igjen og drar litt i sikkerhetsventilen.
 
Hvis nitrogen ikke går inn i væska, men kun legger seg på toppen som en ekstra pådriver vil ikke bare det å skru opp co2 på full pupp i det sekundet du skal tappe ha samme effekt. Burde fint rekke å tappe et glass, la oss si på 10 sekunder, utan at ølet blir overkarbonert. Så bare reduserer man trykket igjen og drar litt i sikkerhetsventilen.
Jo, det ville vel ha samme effekt, men etter en stund blir det blir jo en del co2 som skal inn for hvert glass da. For så å kastes ut igjen.
 
Skal vel ikke tro alt som blir skrevet på internet, men denne høres ut som en god forklaring om hvordan nitrogen oppfører seg og hvorfor.
Veldig bra artikkel. Forstår jeg det rett så spiser han nitrogen blir tilført ølet under svært høyt trykk i bryggeriet for så å bli levert til puben med lavere trykk og at puben bruker dette lavere trykket til å drive ut ølet? Har jeg forstått det rett?
 
Slik blir det når jeg tapper, boblene går nedover så effekten er der. Litt mere skumaktig i toppen, mulig for mye karbonert kanskje? Er ikke helt sikker på hvordan det skal være etter fasit, men creme effekt er det ihvertfall. 19 litersfat jeg har som ikke var helt fult, men nesten. Karbonert til ca 1 bar. Tror jeg brukte 3 patroner før trykket kom opp. Siste patron har stått i siden, sikkert tappet 4 halve. Skumlaget på toppen forsvinner mye raskere en en orginal guinness boks tappet i glass.
 

Vedlegg

  • gg.jpg
    gg.jpg
    16,4 KB · Sett: 58
Ja, d er nok overkarbonert. Er ca 4 grader i keezern.
Koble fra co2. Slipp ut trykket. Det vil bygge seg opp igjen etterhvert som co2 frigjøres fra væsken, men det vil gradvis stabilisere seg på et lavere nivå.

Ta for sikkerhetsskyld også en SG måling av ølet for å se om det har fortsatt å gjære etter tapping.
 
Skal snart trykksette mitt første fat med Dry Stout med beer gas (spent!) og ser derfor litt nærmere på dette med Beer Gas.

Noterer i tråden her sånn at informasjonen kan finnes igjen for andre som vil prøve :)

Beer Gas fra brewshop er 70% Nitrogen, 30% CO2. Partiell trykket til CO2 er derfor 30% av det totale trykket en karbonerer med (i henhold til Daltons lov) så her må en passe på at en både har rett trykk på fatet for å opprettholde rett karboneringsnivå og for å få rett creaming effekt gjennom stoutkranen.

Tabell som viser trykket med ren CO2 og med Beer Gas for å oppnå og beholde ønsket karboneringsnivå. For enkelhets skyld har jeg bare laget tabell for 4°C siden det er temperaturen i keezeren min :p Men for å regne trykket en må ha med beer gas så tar en bare trykket med ren CO2 og deler på 0,3.

CO2 Volumer:
[L/L]
CO2
trykk @ 4°C:
[bar]
Beer Gass
trykk @ 4°C:
[bar]
1,50,080,27
1,60,150,50
1,70,220,73
1,80,301,00
1,90,371,23
20,451,50
2,10,521,73
2,20,602,00
2,30,672,23
2,40,742,47
2,50,822,73
 
Kjører nå 1 bar @ 4°C med beer gas (70% N, 30% CO2) som vil opprettholde en karbonering på 1,8 volumer. Dette fungerer aldeles utmerket!

Note to self: neste runde så må det brygges dobbelt batch! Dry Stout med beer gas på tapp hjemme er tørstedrikk #1 her i huset nå!

Nå må det jo også prøves andre ølstiler på nitro også etterhvert! Bitter, Mild, ESB osv.
 
Kjører nå 1 bar @ 4°C med beer gas (70% N, 30% CO2) som vil opprettholde en karbonering på 1,8 volumer. Dette fungerer aldeles utmerket!

Note to self: neste runde så må det brygges dobbelt batch! Dry Stout med beer gas på tapp hjemme er tørstedrikk #1 her i huset nå!

Nå må det jo også prøves andre ølstiler på nitro også etterhvert! Bitter, Mild, ESB osv.
Bruker du spesielle kraner, eller er standard ok?
 
Kjører nå 1 bar @ 4°C med beer gas (70% N, 30% CO2) som vil opprettholde en karbonering på 1,8 volumer. Dette fungerer aldeles utmerket!

Note to self: neste runde så må det brygges dobbelt batch! Dry Stout med beer gas på tapp hjemme er tørstedrikk #1 her i huset nå!

Nå må det jo også prøves andre ølstiler på nitro også etterhvert! Bitter, Mild, ESB osv.

Det er ikke værre nei. Så for meg at man trengte veldig høyt trykk, men når jeg regner på det gjør man jo ikke det
 
Tilbake
Topp