beergun

Har kjøpt meg en beergun, og lurte på om det er noen med erfaring med den som kan gi meg noen tips.

Har prøvd den en gang med dårlig hell, noe som er min feil fordi jeg brukte varm starsanblanding å desifisere med hehe = hellvettes mye skum
 
Hvis ølet er ferdig karbonert kan det ofte skumme endel, skru ned trykket til 0,5 bar så bør det funke. Skummer det fortsatt kan det funke å slippe ut trykket fra fatet med jevne mellomrom.
 
ingehk skrev:
Hvis ølet er ferdig karbonert kan det ofte skumme endel, skru ned trykket til 0,5 bar så bør det funke. Skummer det fortsatt kan det funke å slippe ut trykket fra fatet med jevne mellomrom.

Ok skal prøve det, er det noen flere tips da?
 
- Lavt trykk og unngå hastverk.
- Øl, slanger beergun og flasker bør være så kaldt som mulig. Kald øl binder co2 bedre, og dermed får du mindre skum.
- Prøv å ha en jevn flow, slik at øl ikke blir stående i slangen, den blir fort varmet og vil skumme.
- Ha et par ekstra av den lille sorte pakningen på enden som du helt sikkert kommer til å miste en eller annen gang det passer som dårligst.
 
Steffan skrev:
- Lavt trykk og unngå hastverk.
- Øl, slanger beergun og flasker bør være så kaldt som mulig. Kald øl binder CO₂ bedre, og dermed får du mindre skum.
- Prøv å ha en jevn flow, slik at øl ikke blir stående i slangen, den blir fort varmet og vil skumme.
- Ha et par ekstra av den lille sorte pakningen på enden som du helt sikkert kommer til å miste en eller annen gang det passer som dårligst.

Enig, men vil selvsagt tilføye litt.
- Ha "da dash" CO₂ i flasken før du fyller øl.
- Når flasken nærmer seg full trekker du "pistolen" sakte opp, mens du fortsatt tapper.
- La de første flaskene stå en stund, slik at skummet legger seg, før du fyller dem helt opp. Mens dette skjer fyller du selvsagt flere flasker.
- Det blir søl. Sett flaskene i en plaskasse eller tilsvarende.
- Vask og desinfiser "pistolen" skikkelig rett etter bruk.

Jeg har allerde plassert en pakning i bunnen av en flaske og korket......
 
StoreMy skrev:
Steffan skrev:
- Lavt trykk og unngå hastverk.
- Øl, slanger beergun og flasker bør være så kaldt som mulig. Kald øl binder CO₂ bedre, og dermed får du mindre skum.
- Prøv å ha en jevn flow, slik at øl ikke blir stående i slangen, den blir fort varmet og vil skumme.
- Ha et par ekstra av den lille sorte pakningen på enden som du helt sikkert kommer til å miste en eller annen gang det passer som dårligst.

Enig, men vil selvsagt tilføye litt.
- Ha "da dash" CO₂ i flasken før du fyller øl.
- Når flasken nærmer seg full trekker du "pistolen" sakte opp, mens du fortsatt tapper.
- La de første flaskene stå en stund, slik at skummet legger seg, før du fyller dem helt opp. Mens dette skjer fyller du selvsagt flere flasker.
- Det blir søl. Sett flaskene i en plaskasse eller tilsvarende.
- Vask og desinfiser "pistolen" skikkelig rett etter bruk.

Jeg har allerde plassert en pakning i bunnen av en flaske og korket......




Ok Skal bestille flere pakninger, men bryggselv og bryggeland var fri så jeg får vente til de får de inn.
 
Jeg har akkurat prøvd min nye beer gun for første gang. Jeg fylte opp PET flasker kjøpt fra Bryggselv. Jeg satset på at de hadde så lav varmekapasitet at det var unødvendig å kjøle dem ned. Jeg kjølte ned Beer gun'en min med å kjøre kaldt vann gjennom. Deretter fylte jeg opp en del flasker med stout, og deretter en del flasker med kølsch. Jeg brukte et trykk på ca 0,5 bar på fatene. Begge fyllingene gikk helt problemfritt.
 
Tilbake
Topp