Beergun

kan man ha samme trykk på fat og beergun? Ser fler har forskjellig trykk. Har kun en regulator. Hvilket trykk bruker folk?
 
Du må tømme fatet for trykk, åpne sikkerhetsventilen til alt av. CO2 er ute, krana på regulatoren er stengt, så åpner du litt i slengen til du er fornøyd med hastighet vs skum. Det hjelper å ha fatet høyere enn flaskene. IKKE kjør beergun på høyt trykk.
 
kan man ha samme trykk på fat og beergun? Ser fler har forskjellig trykk. Har kun en regulator. Hvilket trykk bruker folk?
Øl som er karbonert på 1 og 1,2 bar har jeg nå tappet til flasker fra fat med beergun. Trykk på beergun og tappefat har jeg valgt ca. 0,25 bar. Det passer med skum og hastighet. Alt er nedkjølt til 2-3 grader. Flasker, beergun og øl. Det skummer mer når flaskene er varme. Erfaringen min er at det lønner seg å rigge seg til så du med letthet kan korke en og en flaske fortløpende ved tapping. Lykke til.
 
Øl som er karbonert på 1 og 1,2 bar har jeg nå tappet til flasker fra fat med beergun. Trykk på beergun og tappefat har jeg valgt ca. 0,25 bar. Det passer med skum og hastighet. Alt er nedkjølt til 2-3 grader. Flasker, beergun og øl. Det skummer mer når flaskene er varme. Erfaringen min er at det lønner seg å rigge seg til så du med letthet kan korke en og en flaske fortløpende ved tapping. Lykke til.
Nydelig avatarbilde @Kodal Brygg :).
Jeg fikk ikke til å fylle flasker med beergun fra fat med 1 bars trykk. Da rant det nærmest ukontrollert fra gun’en. Jeg måtte ned i rundt 0,2 bar eller så for å fylle flasker rimelig greit. Og enig med at det kan være greit å korke en og en. Vær obs på at det forekommer en del søl ved bruk av beergun (hvertfall når jeg bruker den...), så sitt et lurt sted der det ikke er krise om det kommer en dråpe hit eller dit.
 
Tilbake
Topp