Beersmith 2 Øl Software

Hei

Jeg prøver å ta i bruk Beersmith 2
men klarer ikke helt å bl.a. forstå Equipment profilen.

Jeg har oppskrifter som det står sluttvolum 25 liter på
Kjelen min er 36 liter
Gjøringskarrene er på 30 liter
Mesker med BIAB pose - pleid å starte med 20 liter vann, og skylle med ca 6 liter - stopper når SG er litt høyere enn ønsket OG (skal få satt opp en HERMS for å holde mesketempen stabil)
Koker videre i samme kjelen.
Tapper via Platekjøler og pumpe til gjæringskar og fått ca 20 liter

Når gjæring er ferdig stikker jeg det om til nytt gjæringskar - det blir noe bunnfall igjen - usikker på hvor mye
så blander jeg i 3 dl med sukkerlake og tapper på flasker - her blir det ingen rest i karret - nesten.

Så er spørsmålet mitt - hvordan fyller jeg ut skjemaet fra Beersmith ?
Har lagt ved bilde over slik jeg har gjort det men er veldig usikker.

Vedlegg

• BeersmithEquipment.PNG
    BeersmithEquipment.PNG
    80,9 KB · Sett: 585
Har aldri fylt ut for BIAB før. Det du kanske kan gjøre er å laste BIAB-profiler for både mesking og kjelen din og editere de og lagre som dine egne. Se på tallene og hold musen over ting så får du litt mer forklaring.

Fikk bra hjelp her når jeg satte opp min equipment profil.
http://beersmith.com/setting-up-your-equipment-in-beersmith-2/

Du må nok justere opp "Loss to trub and chiller" litt. Der har du kun en halv liter, det blir gjerne mye mer trub enn det. Mål det som er igjen i kokekjelen ved neste brygg og se hvor mye det er, vil tro det kan være 3-4 liter. Mer på øl med mye humle enn feks en pils.
Mulig det blir noe mer boil-off også, kan bli opp mot 10% av kokevolum

Jeg har boil off på 15%. Men det du gjør er å tweake litt etter hvert brygg slik at du tilslutt finner de tallene som passer ditt oppsett.

Min erfaring er at boiloff ikke har så stor sammenheng med volumet, men mer med væskearealet det damper fra og effekten man putter inn i kjelen. Jeg damper av 4 liter ved forsiktig kok og 8-9 liter ved fosskoking. Uavhengig av om preboil er 30 eller 50 liter. Det er mulig at volumet har litt å si men jeg tror de to andre faktorene spiller størst rolle. Når det gjelder ønsket svdamping så virker konsensus på forumet sier at min 8% av volumet må dampes av for at DMS ikke dkal utvikles.
I andre tilfeller ønsker man høyere avdamping for å øke SG. Jeg synes egentlig at det er greit å forholde seg til en avdamping som avhenger av effekt inn, kokearealet er jo alltid det samme i kjelen min og da vet jeg at jeg mister 4 liter uansett om jeg brygger et 19 litersparti eller et 40 liters parti. Ønsker jeg høyest mulig SG så vet jeg at jeg mister 8-9 liter med full åpning på gassen.

Takk for innspill.
Ja må nok måle mine rester - for det har jeg bare anntatt nå

dvs "Loss to trub and chiller" er tilsatt vann i kjelen - det som jeg tapper ut i gjæringskaret ?
jeg trodde det var det som ble liggende igjen i gjæringskarret ved flasking.

Boil off trodde jeg var det som forsvant ved kokingen.

Kalkulatoren beregner at jeg skal bruke 28 liter Boil Volume.
jeg har startet med 20 liter skyllt med 6 liter ekstra  = 26 liter ==> for å få SG litt lavere enn estimert OG - og treffer OG ="Estimert OG" rimlig bra etter koking.
men dersom jeg etterfyller med med vann - så vil vel OG synke for mye i fht estimert OG?

i oppskriften står det at det skal bli 25liter - men jeg får 20 liter.
har ført opp Batch volum til 25 er det riktig, eller burde det stått 20 her?

Boil off er vannet som damper vekk under kok, start med rundt 8% og juster deg inn.
Trub and chill er volumet som minsker under kjøling pluss driten som ligger igjen i kjelen.
Til slutt fermenter loss som er det som blir igjen i bøtta (bøttene) ved flasking.

Det er de to første som er viktig med tanke på å beregne utbytte

Tilbake
Topp