Behov for omstikking under gjæring?

Holder på å brygge en Chimay Rouge klone og i oppskriften står det "gjæres i 7 dager, stikkes om til ny tank og gjæres i 7 dager til". Hva er poenget med den øvelsen? Har tidligere latt brygget gjære på samme dunk i 2 uker før flasking...

Bare la det stå på samme dunk, blir bare bedre og mindre fare for infeksjon.

ser ikke noe poeng i å stikke om.
gjorde det sist selv, bare pga store mengder bunnavfall jeg ville fjerne.
1.5 liter med med gjær og div rester

I bunn og grunn for å få et litt klarere øl, og slippe at døde gjærceller setter smak på ølen.

F.eks: http://www.homebrewing.com/articles/secondary-fermentation.php

Men det er ingen vits med omstikking hvis ølet ikke skal stå lenge på dunken. Det var vanlig praksis tidligere, men pleier ikke å bli anbefalt lenger. Ølet blir like klart uten omstikking (man kan jo også bruke klaringsmidler...) og gjæren får tid til å rydde opp i acetaldehyd og diacetyl osv. To uker på gjæren er problemfritt og man unngår ev. infeksjons- og oksidasjonsfare forbundet med omstikkingen.

Gahr skrev:
Men det er ingen vits med omstikking hvis ølet ikke skal stå lenge på dunken. Det var vanlig praksis tidligere, men pleier ikke å bli anbefalt lenger. Ølet blir like klart uten omstikking (man kan jo også bruke klaringsmidler...) og gjæren får tid til å rydde opp i acetaldehyd og diacetyl osv. To uker på gjæren er problemfritt og man unngår ev. infeksjons- og oksidasjonsfare forbundet med omstikkingen.

Da skal iallefall jeg slutte å stikke om, synes det var en kjedelig prosess uansett.

Ghar har rett, ihvertfall i mine øyne er omstikking en foreldet "uvane" som lager mer problemer enn den løser.

Jeg har noen kompiser som gjærer i 6 uker, fordi det har de fått opplyst. For meg er det mye bortkastet tid. Men godt øl, ja, det lager de, jaggu meg!

Miguel skrev:
Men etter hvor lenge på dunk kan man merke at død gjær setter smak?

Det er umulig å si noe nøyaktig her. Det er mange faktorer som spiller inn, gjærens helse og temperatur er kanskje de viktigste. Gjæren dør ikke nødvendigvis spesielt fort, men hvis den har blitt utsatt for mye stress kan man kanskje oppleve autolyse. Hvilken gjærstamme som brukes vil også være av betydning. Normalt er det dog ikke automyse man bør være mest bekymret over når man brygger. Tre-fire uker bør være helt ok under normale omstendigheter, selv om det kanskje ikke er ideelt i følge tysk bryggelitteratur...

Autolyse er mer eller mindre et spøkelse :)
Alle vet om det, men kun jannice jarlum har sett det.
Jeg gjorde et forsøk, satte ett norgesglass med bunnslam 50-50 vørter gjær etter noen døgn i kjøleskap. 3 mnd etterpå, flatt øl, men ingen bismak/usmak overhodet.....

Da har jeg et spørsmål.Tapper dere om før dere flasker/fat.Det jeg tenker er å få med minst mulig fra gjærkakka

Ja. Fyller et spann med engelsk sukkerlake, fyller det med så lite trub som mulig fra gjæringsdunken og så tapper på flaske fra det igjen.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta

Vær obs på wlp 500 (og trolig også wyeast 1214) Gjæres denne slik den skal, på lavere til høyere temperaturer kan den rett å slett gå til streik hvis temperaturen tas ned igjenn. Har måttet tilsette nottingham for å få ølene karbonert. 

mvh

Bårdd

Tilbake
Topp