Bekjempe bitterhet

Heisann

Brygget mitt første all grain brygg her for leden (hurra for meg  :brygging: ). Det resulterte i en Lakris Stout. Mitt motto når jeg brygger har tydeligvis blitt "å så runder vi opp". Dette resulterte i en noe vel bitter stout hvor mye av lakrisroten viser igjennom. Den smaker godt, men noe mer sødme hadde ikke vært å forakte. Den har gjæret i 10 dager og SGen er på 23. Vil sødmen komme mer fram etter flasking og noen måneder med lagring?

Vurderer også å legge stouten på eikespon...

Tanker?

Tenkte å ha det i sekundærkaret.

Ang å tilsette sukker. Kan jeg ha ølet over i et sekundærkar og ha det der en måned, smake da og tilsette mer sukker for å gjære litt før det tilsettes sukker for karbonering og flaskes?

Mest for å se om smaken forandrer seg noe særlig. Gi en pekepinn på hvor det er på vei tenker jeg.

når du tilsetter sukker, så vil først og fremst alkoholinnholdet øke, ikke sødme. vanlig sukker blir nesten fullstendig nedbrytet av gjæren, så lenge gjærens alkoholtoleranse tillater det. som jeg har skjønnt det, så er ølet ikke tappet i nflasker så langt. det blir vanskelig å si om det blir for bitter eller ikke. skal du ha mer sødme, så må du ta hensyn til det allerede under meskingen. jo sterker ølet blir, jo mer restsødme får du. eller mesking ved litt høyere temperatur gir også mer restsødme.

Tenkte å tilsette mørkt rørsukker, eller molassis. Mener å ha fått med meg at dette ikke gjærer så godt ut og bidrar til sødme samt økt alkohol.

Melasse har lav utgjæringsgrad, så det vil funke. Det vil også gi et romaktig preg på ølet etter lang tids langring. Greit å ha i bakhodet...

For ren økning av sødme er laktose en mulighet, men å fjerne bitterhet fra øl er litt som å fjerne salt fra maten. Det er mulig å kamuflere det litt med sødme, aromahumle eller alkohol, men selv om bitterheta reduseres litt med lagring er det egentlig umulig å redusere den nevneverdig.

Beste forslag jeg kan komme opp med er å brygge et øl til for så å blande. brygg foreksempel en porter å prøv forskjelige blandinger. det er slik de profesjonelle gjør det. du har da muliheten å sitte igjen med tre forskjellige øl. en malt-søt porter, en bitter stout og en mix av de to.

Tilbake
Topp