Bekkevatn til Skotsk 70/-

Eg sysler med planer for ein Skotsk 70 shilling. Les både her og der at ein bør ha med ein svak jord-/røyktone som ikkje skal kome frå maltet. Særleg er det visst vatnet som gjer desse smakane. Så eg lurte på om eg skulle ta ein avstikkar ut i Guds frie, og ta med meg ei passeleg mengd liter heim til bruk i brygginga.

Er det nokon av dykk som har prøvd noko slikt? Eller kanskje har nokre gode argument, i eine eller andre leia?

Høres ut som gammel overtro;

Ville heller kontaktet vannverket og fått en vannprofil på kranvannet, så sparer du deg mye trøbbel og arbeid. Du kan justere vannet etter eget ønske med mineraler. "Skittent" vann hører etter mitt skjønn ikke hjemme i brygging. Og overflate-vannet i Skotland tror jeg er veldig forskjellig fra tilsvarende overflate-vann i Norge pga. geologiske forskjeller på de 2 landmassene.

Det er en svært vanlig misforståelse at skltsk ale har røyksmak. Det stemmer stort sett absolutt ikke. Påstanden kommer gjerne fra amerikanske hjemmebryggere (selv om det er en antakelse som er på vei til å dø ut...), men den er feilaktig. Peated malt (torvrøykt malt) forekommer tradisjonelt ikke i skotsk øl, mener forbeholdt whisky.

Når det gjelder vannet, ville jeg har brukt vann med et moderat innhold av karbonat, for å oppnå rett pH i mesken.

Nei nei! Eg trur ikkje at ølet er røyka, det var difor eg skreivsvak jord-/røyktone. Noko eg forøvrig har henta frå BJCP.
Eg er forresten enig i at overflatevatnet nok ikkje er som det skotske her på austlandet. Men, for å prøve ein annan veg, BJCP nemner at karakteren kan kome frå gjæren. Vil anten White Labs eller Wyeast sine skotske varianter kunne produsere slikt?

Tja, vet ikke helt om jeg er enig i karakteristikken til BJCP. Om det skulle være noe som minnet om røyk i Scottish ale ville jeg tro det var fra et lite innslag av roasted barley eller black malt. Skotsk gjær er relativt nøytral, og fremhever maltpreget. Jeg ville uansett gått for en av variantene fra White Labs eller Wyeast (røykkarakter eller ikke!), da de har den rette esterprofilen for skotsk øl.

Jeg har lest at det skyldes at de tradisjonelt koke brygget over åpen ild. McEwans 70/- har definitivt smak av røyk, men hvordan de gjør det, aner jeg ikke. McEwans var også det eneste av de skotske ølene jeg drakk i Ebingendu... Edinbugug..? Edinburgh som hadde røyksmak, de øvrige var ganske nøytrale i smaken, lettdrikkelige og en imponerende skumfasthet!

Tilbake
Topp