1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Prosedyre for å måla PH

En tråd i 'Generelt og nybegynnerspørsmål' startet av Ollikainen, 28 Jul 2020.

1. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Hvor fant du det der. Ikke det jeg linka til? Det var på engelsk.

2. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

@Finn Berger Kan du legge ut selve linken? Den hopper elegant over når jeg trykker på linken du oppgav...

3. Amarillo

Amarillo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Mitt pH-meter har en holder med gel i bunnen.
    Det har fungert fint i ihvertfall et par år.

testo.jpg

4. Amarillo

Amarillo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Som @YngveKL skriver, den linken du postet hopper elegant over til en svensk side med denne adressen

HannaNorden

Jeg fant det under 'Tips'.

Finn Berger liker dette.
  5. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

6. glennrlie

glennrlie
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

YngveKL og Finn Berger liker dette.
  7. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

8. glennrlie

glennrlie
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

9. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

10. glennrlie

glennrlie
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Finn Berger liker dette.
  11. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

pH- meterelektroder bør vaskes/renses med jevne mellomrom har jeg skjønt. Det finnes rensevæske å få kjøpt, men ikke i bryggeforretninger så langt jeg har sett. Men man trenger kanskje ikke spesialvæsker, heller: Cleaning & reconditioning pH electrodes - Electrode cleaning - Hints and tips - Physical Properties / Chromservis.eu

Saltsyre ser ut som den greieste løsninga. Men: Hva tilsvarer en 4 mol konsentrasjon i prosent? Saltsyre i handelen forekommer gjerne i en 30%-løsning. Blir det riktig, eller må den fortynnes - eller er den eventuelt for svak?

12. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vet ikke helt, men fant denne på nett
    Screenshot_20200802-154849_Chrome.jpg

Finn Berger liker dette.
  13. TorfinnS

TorfinnS
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

14. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

At man kan fylle på pH metere var helt nytt for meg.

15. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Det er bare på noen. Tror ikke det gjelder noen av de som er vanlige til vårt bruk.

16. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Nei, det er nok forbeholdt de dyrere skjønte jeg. Men jeg visste det ikke. Går det i diesel da eller? Stod kanskje hva man fyller på med men det fikk jeg ikke med meg :D

Finn Berger liker dette.
  17. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Da har jeg fått installert ny elektrode - og det blei et nytt måleliv. Nå tar det bare noen sekunder, så har jeg ei stabil måling. Med den gamle tok det både votter og vår før jeg fikk det.

Merkelig nok så ser det ut som om jeg fikk riktige målinger helt opp til slutten med den gamle. De målingene jeg fikk med den nye under brygginga i dag, lå der målingene med den gamle har lært meg å forvente at de skal ligge. Det er jo betryggende.

Nærmere studium av den gamle forteller meg at den har tjent sin tid et par ganger over, antakelig. Det begynte visst å bli tynt med væske inni den.

En annen sak som jeg skal passe på med den nye, er å trekke ut "forbinder'n" (junction), som er ei lita kunstfibertøyremse som stikker fram inni mørket ved "rota" av elektroden, når målingene begynner å ta tid. Den gror etter hvert igjen, og det kan ha vært en del av årsaken til de treige målingene at jeg ikke var klar over den, og muligheten til å fikse problemet. Når du trekker den ut litt (2-3 millimeter, tror jeg det var), er den nye delen rein og fin. Du trenger ikke å kutte vekk den gamle. (I alle fall sier de ikke noe om det, og jeg skjønner ikke hvordan det skulle være mulig å få til, heller.)

"Forbinder'n" sitter temmelig klønete til; det er vanskelig å få tak i den uten å risikere å skrape borti den ømfintlige elektroden. Men jeg brukte den ene armen på en tynn pinsett og trykket den mot "veggen" i det svarte hylsteret, og da fikk jeg såpass tak i den at jeg kunne dra ut det lille stykket som trengs.

Dessuten skal jeg fikse rensevæske. Det anbefales å bruke det en gang i måneden. (De sier riktignok ikke noe om hvor hyppig bruk som gjør det nødvendig.)

Jeg har brukt den gamle nå i hvert fall i fire år, og det er en del lengre enn det de normalt skal vare, så jeg får vel være fornøyd:).

#37 Finn Berger, 5 Aug 2020
    Sist redigert: 5 Aug 2020
    YngveKL, Amarillo og Ollikainen liker dette.
  18. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvilke(n) har du?

19. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Hanna 98128. Den har den samme elektroden som Hanna 98127.

YngveKL liker dette.
  20. Ollikainen

Ollikainen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Lov å spørra kor du kjøpte ny elektrode? Meina eg har ein lik som eg fekk av jobben ein gong, men elektroden på den e øydelagt for lenge sidan. Ikkje klart å finna nokon som sel desse til ok pris eller som leverer til Noreg utan usakleg dyr frakt..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del denne siden