Prosedyre for å måla PH

Ollikainen

Norbrygg-medlem
Neste gong eg skal brygga pils skal eg ha skaffa med PH meter. Men sist eg var på jobb så måtte eg måla ph og då fekk eg nokre ahaopplevingar som gjorde det heilt klart at her er det mange tabbar ein kan gjera for å bomma på målingar.

Kort fortalt: under oppstart av eit ro-anlegg (reverse osmose) skulle me måla ph for å stilla inn ei doseringspumpe. RO-vatn er veldig reint og har ph på rundt 6 og ein må bruka kalkfilter eller dosere inn kjemikaliar for å auka ph dersom ein skal bruka det til drikkevatn eller som i dette tilfellet: fisk.

Fyrste målinga var med reint ro-vatn. Tappa rett av prøvepunkt og målte ph. Den var på 8,2. Teori og praksis var med andre ord langt frå einannan. Målte igjen og lot ph-meteret stå i prøven. Gradvis gjekk ph ned og i løpet av 30-40 min var ph godt på veg mot 6, som var det me venta. Temperatur var lik heile tida, rundt 13 grader. Antar at den høge målinga til å byrja med heng saman med at det blei piska oksygen inn i vatnet under prøvetaking og at ph blei redusert då oksygenet etter kvart for ut av prøven.

Dette fekk meg til å tenka på ph måling under brygging og korleis andre måler ph. Dersom det same skjer under brygging, at ein måler for høg ph til å byrja med så er det vel fort gjort å gå på ein skikkeleg syresmell.

Så er dette eit kjent fenomen ved ph måling av vørter, eller er ph målinga stort sett rett når temperaturen på prøven har blitt redusert til rundt der den skal ligga ved måling (20 grader ikkje sant?)? Nokre spesielle prosedyrer ein bør fylgja når ein måler for å sikra kvaliteten og nøyaktigheita til måleresultatet?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Fikk også en liten vekker når jeg måler pH i bassenget i hagen. Bruker pH meteret jeg kjøpte for brygging. La merke til at første gangen jeg målte så brukte den laaaaang tid på å krype nedover til det området jeg hadde regnet med den skulle være. Jeg rekalibrerte og testet på nytt. Samme. Gav meg selv litt tid og testet igjen neste dag. Da "skylte" jeg proben noen ganger i vannet jeg skulle måle (i et pappkrus). Så målte jeg igjen og nå kom resultatet nesten med det samme. Min tanke er at oppbevaringsvæsken spiller en rolle. Jeg måler i lite volum. Ved skylling i samme væske som jeg skal måle i, får jeg bort denne oppbevaringsvæsken. Det blir også prosedyre ved neste brygging.
 
Kjøp batterivann, og skyll i det før du måler. Du kan la pH-meteret stå i batterivannet under brygginga.

edit april -21: Nei, det skal du nok ikke gjøre. Du skal ha det tilbake i oppbevaringsvæska mellom hver måling.
 
Sist redigert:
Fikk også en liten vekker når jeg måler pH i bassenget i hagen. Bruker pH meteret jeg kjøpte for brygging. La merke til at første gangen jeg målte så brukte den laaaaang tid på å krype nedover til det området jeg hadde regnet med den skulle være. Jeg rekalibrerte og testet på nytt. Samme. Gav meg selv litt tid og testet igjen neste dag. Da "skylte" jeg proben noen ganger i vannet jeg skulle måle (i et pappkrus). Så målte jeg igjen og nå kom resultatet nesten med det samme. Min tanke er at oppbevaringsvæsken spiller en rolle. Jeg måler i lite volum. Ved skylling i samme væske som jeg skal måle i, får jeg bort denne oppbevaringsvæsken. Det blir også prosedyre ved neste brygging.

Din teori var vel så god som min! [emoji846]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kjøp batterivann, og skyll i det før du måler. Du kan la pH-meteret stå i batterivannet under brygginga.

Kanontips [emoji846]! Skal ta med meg heim RO vatn ved neste oppstart [emoji28]. Hehe.. nei, skal vel klara å kosta på meg ei flaska batterivatn når den tid kjem [emoji14]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kanontips [emoji846]! Skal ta med meg heim RO vatn ved neste oppstart [emoji28]. Hehe.. nei, skal vel klara å kosta på meg ei flaska batterivatn når den tid kjem [emoji14]


Sent from my iPhone using Tapatalk

4 liter på Biltema koster 30-40 kroner. Da har du ei god stund:).

Jeg trodde faktisk at RO-vann var rensa for mineraler og følgelig var helt nøytralt, altså med pH 7. Men sånn er det visst ikke.
 
Opplever det samme, pH starter høyt og synker sakte ned.
Skal prøve å skylle i enten vørter eller ro-vann neste gang.
 
4 liter på Biltema koster 30-40 kroner. Da har du ei god stund:).

Jeg trodde faktisk at RO-vann var rensa for mineraler og følgelig var helt nøytralt, altså med pH 7. Men sånn er det visst ikke.

Da eg skreiv der var mest frå spøk til revolver [emoji846]. Hehe..

Mulig at da finst forskjellige typa RO maskinar. men dei som lagar ferskvatn av sjøvatn, som eg jobbar med, der kjem produsert vatn ut med ph rundt 6. Mulig da blir noko anna dersom du har andre typar membranar som reinsar «ferskvatn», da har ikkje eg peiling på [emoji846]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg trodde faktisk at RO-vann var rensa for mineraler og følgelig var helt nøytralt, altså med pH 7.

Ja, det er vel sånn at nyrenset ro-vann har pH på 7, men pH synker når vannet blir utsatt for luft.
Hvor fort dette går er jeg ikke sikker på.
 
Opplever det samme, pH starter høyt og synker sakte ned.
Skal prøve å skylle i enten vørter eller ro-vann neste gang.

Interessant at fleire har sett det. Men då hadde det vore veldig kjekt å visst kva tid ein veit at målinga er «rett» [emoji846].. og korleis blir det når du skal måla ph i mesken? Viss prøven må stå ein halvtime så får du det kanskje litt travelt med å korrigera ph viss du då ser at ph ligg litt utanfor det du vil ha..

Nå har eg strengt tatt ikkje lese meg veldig opp på vannjustering og ph så mogeleg at eg spør om heilt irrelevante ting, eller at eg lagar problem ut av ikkje aktuelle problemstillingar [emoji57]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Skal du måle pH fra et RO anlegg bør det være rundt 5.5, etter å ha luftet seg litt.


Ph-meter skal ikke stå i batterivann.

Ikke oppbevares i batterivann, nei. Husker ikke hvem det var som sa at det ikke var noe poeng i å drive og putte det tilbake i oppbevaringsvæska for hver gang jeg brukte det i løpet av en bryggesesjon, men det var noen med peiling.
 
Nei, det er nok bare det at det er dyrt å rense vannet så grundig at det blir helt mineralfritt: What is the pH of RO water? - Quora
En digresjon, men rent vann har som kjent en pH på 7. Dersom du lar det stå over natten vil det få en pH på 5.6 som følge av at det er i likevekt med CO2 i atmosfæren.

@Amarillo Du hadde nok rett, ja. Men sannsynligvis er ikke vanlig RO-vann helt reint - hvis han fyren jeg lenka til ikke er helt på bærtur. (Jeg blir litt naivt tillitsfull når folk snakker om "på laboratoriet vårt":p.
 
Men sannsynligvis er ikke vanlig RO-vann helt reint

Nei, 100% rent er ikke mulig, men 99% er mulig med de beste renseanleggene.
Innhold i vannet måles som konduktivitet, jo mindre partikler det er i vannet, jo lavere ledeevne når strøm sendes gjennom vannet.
Ro-vann ligger mellom 0,05 μS/cm (mikrosiemens/cm) og 200 μS/cm.
Det vannet jeg bruker ligger på 4 μS/cm.
 
Jeg søkte litt, og kom over denne, fra Hanna. Ei liste over de 10 vanligste feilene du kan gjøre når du bruker et pH-meter. Fin video inni der, også.

Jeg sa ovenfor at det er greit å oppbevare Ph-meteret i batterivann mens du bruker det; at du altså ikke trenger å sette det tilbake i oppbevaringsløsninga mellom hver måling i løpet av bryggedagen. Det de sier i videoen her er at du ikke skal oppbevare den i destillert eller de-ionisert vann (batterivann/RO-vann) "too long".

Jeg hater den der typen angivelser:p. Det kan jo bety alt fra en time til et døgn. Jeg har fulgt denne praksisen i flere år, og pH-meteret mitt har fungert greit - i alle fall inntil nå. Men jeg har ikke skifta elektrode, og skulle ha gjort det for lenge sida. Så det er ikke så rart, kanskje, om det begynner å skrante.
 
Sist redigert:
Fin oversikt det der, la spesielt merke til disse:
  • Proteiner smutsar mycket lätt ner (sätter igen) elektroden och gör den långsam.
  • Använd absolut inte destillerat/avjonsiserat vatten. (Oppbevaring).
Proteiner er det mye av i vørteren, og det gjør altså at målingen tar tid, det står også at proteiner korter ned levetiden på elektroden.
Og spesiell oppbevaringsvæske må brukes, ikke destillert- eller ro-vann.
 
Som vi har vært inne på tidligere på forumet, er det litt vanskelig å unngå punkt 1, om ikke å tørke ut proben, når oppbevaringvæsken veldig fort tørker ut og krystalliserer.

Jeg så det var en som pleide å oppbevare pH-meteret i et lukket aspargesglass - kanskje det er enkleste farbare vei?
 
Tilbake
Topp