Prosedyre for å måla PH

Lov å spørra kor du kjøpte ny elektrode? Meina eg har ein lik som eg fekk av jobben ein gong, men elektroden på den e øydelagt for lenge sidan. Ikkje klart å finna nokon som sel desse til ok pris eller som leverer til Noreg utan usakleg dyr frakt..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Lov å spørra kor du kjøpte ny elektrode? Meina eg har ein lik som eg fekk av jobben ein gong, men elektroden på den e øydelagt for lenge sidan. Ikkje klart å finna nokon som sel desse til ok pris eller som leverer til Noreg utan usakleg dyr frakt..


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kjøpte på e-bay, fra en selger som heter servovendi. Finner ikke igjen tilbudet nå.

Disse greiene er dyre, uansett. Med frakt og moms kom det på opp rundt 1000 kr, om jeg ikke husker feil. Så det gjelder å stelle pent med disse.
 
Fikk denne i dag i posten - 31 USD, levert hjem. Den er fra Kegland. Samme som selges i Norge for 900 NOK. Tok 3 uker å få det levert. Vet ikke om denne er bra, time will show.

Snart klar for neste steg i hobbien min.


88ed4fe695d2d242bff1e637cd64c762.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Fikk denne i dag i posten - 31 USD, levert hjem. Den er fra Kegland. Samme som selges i Norge for 900 NOK. Tok 3 uker å få det levert. Vet ikke om denne er bra, time will show.

Snart klar for neste steg i hobbien min.


88ed4fe695d2d242bff1e637cd64c762.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk

Du får liksom litt sjefsfølelse når du bruker det der:).
 
Har lurt litt rundt dette med prosedyrene når det gjelder pH målinger, jeg synes Milwaukee sin manual er litt mangelfull. Nå ser jeg at Kegland har et lignende pH-meter, og i den er det beskrevet fremgangsmåter som jeg syntes var fine. Adapterer denne til Milwaukee. Ut å kjøpe batterivann. Linken under er et pdf dokument.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.kegland.com.au/media/pdf/Ph%20Meter%20Instructions%202.pdf&ved=2ahUKEwiZ7reC0pbtAhVeAxAIHfKdB2oQFjAAegQIDBAC&usg=AOvVaw17SVu56WKLwatJotCc_518
 
Har lurt litt rundt dette med prosedyrene når det gjelder pH målinger, jeg synes Milwaukee sin manual er litt mangelfull. Nå ser jeg at Kegland har et lignende pH-meter, og i den er det beskrevet fremgangsmåter som jeg syntes var fine. Adapterer denne til Milwaukee. Ut å kjøpe batterivann. Linken under er et pdf dokument.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.kegland.com.au/media/pdf/Ph%20Meter%20Instructions%202.pdf&ved=2ahUKEwiZ7reC0pbtAhVeAxAIHfKdB2oQFjAAegQIDBAC&usg=AOvVaw17SVu56WKLwatJotCc_518
Har du fått med deg dette kurset Bruk og vedlikehold av pH-meter - 30.11.2020 | Norbrygg - norsk hjemmebryggerforening ?
 
Det er en del ting det er fint å få spurt om på kurset.

Jeg lurer på om det der med å få alt vannet vekk fra elektroden har noe for seg. Jeg gjør det aldri, og opplever ikke noe problem med målingene. Men det kan jo hende at det er negative konsekvenser som ikke kan oppdages.

Videre: Dette med å ikke bruke kalibreringsvæske som er eldre enn 2-3 måneder. Jeg bryr meg ikke om alderen på den, og igjen: Jeg merker ikke noe til at ikke instrumentet oppfører seg som forventa.
 
Det er en del ting det er fint å få spurt om på kurset.

Jeg lurer på om det der med å få alt vannet vekk fra elektroden har noe for seg. Jeg gjør det aldri, og opplever ikke noe problem med målingene. Men det kan jo hende at det er negative konsekvenser som ikke kan oppdages.

Videre: Dette med å ikke bruke kalibreringsvæske som er eldre enn 2-3 måneder. Jeg bryr meg ikke om alderen på den, og igjen: Jeg merker ikke noe til at ikke instrumentet oppfører seg som forventa.
Hva mente du med å få vekk alt vannet?
 
Hva mente du med å få vekk alt vannet?

Litt klønete formulert. En standardinstruks er å trekke vann fra elektroden med et stykke papir før måling. ("to wick" på engelsk er et bedre begrep). Jeg har bare rista meteret litt for å få av vannet - og ikke opplevd noe problem med det.
 
For å hoppe helt tilbake til starten: Det er forventet at det tar lang tid å få korrekt pH måling på veldig rent vann med lav ionestyrke. Om det alltid vil gå fra for baskisk til korrekt eller om det også kan gå omvendt husker jeg ikke.Og bare for å bekrefte, helt rent ideelt vann ved 20 grader har pH på 7, men alt helt rent vann (RO,ionebyttet, destillert) som har vært i kontakt med atmosfæren vil ta opp CO2, som reagerer med vannet og senker pH til 5.5 - 6. (og springvann eller vann i naturen vil alltid inneholde noe mineraler som vil dytte pH den ene eller den andre veien)
 
For å hoppe helt tilbake til starten: Det er forventet at det tar lang tid å få korrekt pH måling på veldig rent vann med lav ionestyrke. Om det alltid vil gå fra for baskisk til korrekt eller om det også kan gå omvendt husker jeg ikke.Og bare for å bekrefte, helt rent ideelt vann ved 20 grader har pH på 7, men alt helt rent vann (RO,ionebyttet, destillert) som har vært i kontakt med atmosfæren vil ta opp CO2, som reagerer med vannet og senker pH til 5.5 - 6. (og springvann eller vann i naturen vil alltid inneholde noe mineraler som vil dytte pH den ene eller den andre veien)
Hvis det var et spørsmål, så ja; det stemmer, det.
 
Nix, det var ikke et spørsmål, det var et forsøk på å avklare et par ting jeg følge ble hengende litt tidligere i tråden.
 
Nix, det var ikke et spørsmål, det var et forsøk på å avklare et par ting jeg følge ble hengende litt tidligere i tråden.
Huff - jeg trudde en del ting jeg ikke visste, og sånt er skummelt. Det er ting i starten der jeg ikke skulle ha skrevet, bl.a. at du kan ha pH-meteret stående i batterivann gjennom bryggedagen. Det er ikke bra.
 
Litt klønete formulert. En standardinstruks er å trekke vann fra elektroden med et stykke papir før måling. ("to wick" på engelsk er et bedre begrep). Jeg har bare rista meteret litt for å få av vannet - og ikke opplevd noe problem med det.
Jeg rister og så blåser på mitt etter å ha skylt det i vann for å tørket det ut slik at KCL'en det går tilbake i ikke blir kontaminert av vann, slik at 3M løsingen ikke blir tynnet ut, men fyller på svampen med KCL med jevne mellomrom uansett. Ph meter til en tusenlapp er liksom litt verdt å ta vare på, spes siden man ikke kan skifte elekrode såvidt jeg vet :mad:
 
Jeg rister og så blåser på mitt etter å ha skylt det i vann for å tørket det ut slik at KCL'en det går tilbake i ikke blir kontaminert av vann, slik at 3M løsingen ikke blir tynnet ut, men fyller på svampen med KCL med jevne mellomrom uansett. Ph meter til en tusenlapp er liksom litt verdt å ta vare på, spes siden man ikke kan skifte elekrode såvidt jeg vet :mad:
Helt klart. Jeg kan skifte elektrode på min (Hanna 98128), men den koster jo bortimot like mye som et nytt pH-meter. Men jeg er ikke så engstelig for å tynne ut oppbevaringsløsninga - jeg må etterfylle såpass ofte at det nok ikke er noe å bry seg om.
 
Helt klart. Jeg kan skifte elektrode på min (Hanna 98128), men den koster jo bortimot like mye som et nytt pH-meter. Men jeg er ikke så engstelig for å tynne ut oppbevaringsløsninga - jeg må etterfylle såpass ofte at det nok ikke er noe å bry seg om.
Heisann Finn,
Hvordan utfører du ph målingene. Hvis du lager en pils og vil ha en ph på 5,2 meskevann.
Jeg bruker vanligvis Brewfather og tilsetter fosforsyre som vist i oppskriften i vannet før mesk, bruker å bli greit ferdig øl på underkant av ca 4,5 ph.
Hvordan gjør du det, måler du under meskingen og videre i prosessen? Hvilke verdier vil du i tilfelle ha utover mesking koking etc?
 
Jeg har jo nokså grei peiling på hvor i terrenget jeg ligger, så jeg bommer sjelden noe særlig, sjøl om jeg ikke bruker kalkulator.

Men det jeg gjør, er å ta ei måling med en gang jeg er ferdig med innmesken. Og så drypper jeg oppi de milliliterne med syre jeg erfaringsmessig trenger. Det er jo justering ned det dreier seg om når jeg brygger lyse øl. Da bommer jeg ikke den andre veien - som jeg kan gjøre når det dreier seg om mørke øl, som jeg ikke brygger så mye av.

Jeg veit ikke om dette er så mye å bli klok av:). Det blir som å få ei matoppskrift fra noen som sier at "så tar du litt av det, og ei klype av det, og skvetter i et par dæsjer med ... ". Det er tilpassa mitt system og mine erfaringer, og funker greit - men er ikke særlig overførbart.

Hvis vi snakker pils, har jeg nå begynt å eksperimentere med å starte med ekstra lav pH - 5,0-5,1 - og gjerne litt lav temperatur, også - nede på 61/62, kanskje. Ideen har jeg fra Charlie Bamforth, som sier at det som hindrer limit dekstrinase i å jobbe i mesken, først og fremst er pH-nivået. Jeg har også lest at dette enzymet jobber mest effektivt ved litt lavere temperatur, men det er jeg mer usikker på. Det det gjør, er å kløyve greinkløftene i amylopektinmolekylet, som utgjør en stor del av dekstrinene i vørteren vår. Så om dettte funker, skulle jeg få en mer gjærbar vørter.

Nå vl jeg ikke ha pH liggende så lavt gjennom hele mesken, så etter en 10 minutters tid justerer jeg den litt opp. Det gjør jeg ganske enkelt gjennom å tilsette mer vann, som da ikke er justert. Jeg har pleid å tilsette alt meskevannet med en gang, men nå holder jeg tilbake en god del av det, for å ha til justering.

Jeg batchsparger med to tappinger, og i den andre runden har jeg justert vannet med 2-3 ml fosforsyre. Jeg må likevel som regel også justere med noe tilsvarende for å få pH i kok ned på 5,2. Det avhenger sjølsagt litt av hvor lyst ølet er.
 
Jeg har jo nokså grei peiling på hvor i terrenget jeg ligger, så jeg bommer sjelden noe særlig, sjøl om jeg ikke bruker kalkulator.

Men det jeg gjør, er å ta ei måling med en gang jeg er ferdig med innmesken. Og så drypper jeg oppi de milliliterne med syre jeg erfaringsmessig trenger. Det er jo justering ned det dreier seg om når jeg brygger lyse øl. Da bommer jeg ikke den andre veien - som jeg kan gjøre når det dreier seg om mørke øl, som jeg ikke brygger så mye av.

Jeg veit ikke om dette er så mye å bli klok av:). Det blir som å få ei matoppskrift fra noen som sier at "så tar du litt av det, og ei klype av det, og skvetter i et par dæsjer med ... ". Det er tilpassa mitt system og mine erfaringer, og funker greit - men er ikke særlig overførbart.

Hvis vi snakker pils, har jeg nå begynt å eksperimentere med å starte med ekstra lav pH - 5,0-5,1 - og gjerne litt lav temperatur, også - nede på 61/62, kanskje. Ideen har jeg fra Charlie Bamforth, som sier at det som hindrer limit dekstrinase i å jobbe i mesken, først og fremst er pH-nivået. Jeg har også lest at dette enzymet jobber mest effektivt ved litt lavere temperatur, men det er jeg mer usikker på. Det det gjør, er å kløyve greinkløftene i amylopektinmolekylet, som utgjør en stor del av dekstrinene i vørteren vår. Så om dettte funker, skulle jeg få en mer gjærbar vørter.

Nå vl jeg ikke ha pH liggende så lavt gjennom hele mesken, så etter en 10 minutters tid justerer jeg den litt opp. Det gjør jeg ganske enkelt gjennom å tilsette mer vann, som da ikke er justert. Jeg har pleid å tilsette alt meskevannet med en gang, men nå holder jeg tilbake en god del av det, for å ha til justering.

Jeg batchsparger med to tappinger, og i den andre runden har jeg justert vannet med 2-3 ml fosforsyre. Jeg må likevel som regel også justere med noe tilsvarende for å få pH i kok ned på 5,2. Det avhenger sjølsagt litt av hvor lyst ølet er.
Takker Finn :) Hvor mye sånn ca juster du opp ph og når i meskeprosessen?
Jeg har brukt og justere vannet før malttilsetning.
 
Takker Finn :) Hvor mye sånn ca juster du opp ph og når i meskeprosessen?
Jeg har brukt og justere vannet før malttilsetning.
Hvis du tenker på hvor høyt jeg vil etter den første tida på lav pH, så justerer jeg etter 10-15 min, og sikter meg inn på 5,2 eller litt i overkant. Jeg er ikke så blånøye på hundredelene, da:).

Justere før malttilsetning er vel optimalt.
 
Tilbake
Topp