Prosedyre for å måla PH

Fin oversikt det der, la spesielt merke til disse:
  • Proteiner smutsar mycket lätt ner (sätter igen) elektroden och gör den långsam.
  • Använd absolut inte destillerat/avjonsiserat vatten. (Oppbevaring).
Proteiner er det mye av i vørteren, og det gjør altså at målingen tar tid, det står også at proteiner korter ned levetiden på elektroden.
Og spesiell oppbevaringsvæske må brukes, ikke destillert- eller ro-vann.

Hvor fant du det der. Ikke det jeg linka til? Det var på engelsk.
 
Jeg søkte litt, og kom over denne, fra Hanna. Ei liste over de 10 vanligste feilene du kan gjøre når du bruker et pH-meter. Fin video inni der, også.

Jeg sa ovenfor at det er greit å oppbevare Ph-meteret i batterivann mens du bruker det; at du altså ikke trenger å sette det tilbake i oppbevaringsløsninga mellom hver måling i løpet av bryggedagen. Det de sier i videoen her er at du ikke skal oppbevare den i destillert eller de-ionisert vann (batterivann/RO-vann) "too long".

Jeg hater den der typen angivelser:p. Det kan jo bety alt fra en time til et døgn. Jeg har fulgt denne praksisen i flere år, og pH-meteret mitt har fungert greit - i alle fall inntil nå. Men jeg har ikke skifta elektrode, og skulle ha gjort det for lenge sida. Så det er ikke så rart, kanskje, om det begynner å skrante.
@Finn Berger Kan du legge ut selve linken? Den hopper elegant over når jeg trykker på linken du oppgav...
 
Som vi har vært inne på tidligere på forumet, er det litt vanskelig å unngå punkt 1, om ikke å tørke ut proben, når oppbevaringvæsken veldig fort tørker ut og krystalliserer.

Mitt pH-meter har en holder med gel i bunnen.
Det har fungert fint i ihvertfall et par år.

testo.jpg
 
pH- meterelektroder bør vaskes/renses med jevne mellomrom har jeg skjønt. Det finnes rensevæske å få kjøpt, men ikke i bryggeforretninger så langt jeg har sett. Men man trenger kanskje ikke spesialvæsker, heller: Cleaning & reconditioning pH electrodes - Electrode cleaning - Hints and tips - Physical Properties / Chromservis.eu

Saltsyre ser ut som den greieste løsninga. Men: Hva tilsvarer en 4 mol konsentrasjon i prosent? Saltsyre i handelen forekommer gjerne i en 30%-løsning. Blir det riktig, eller må den fortynnes - eller er den eventuelt for svak?
 
pH- meterelektroder bør vaskes/renses med jevne mellomrom har jeg skjønt. Det finnes rensevæske å få kjøpt, men ikke i bryggeforretninger så langt jeg har sett. Men man trenger kanskje ikke spesialvæsker, heller: Cleaning & reconditioning pH electrodes - Electrode cleaning - Hints and tips - Physical Properties / Chromservis.eu

Saltsyre ser ut som den greieste løsninga. Men: Hva tilsvarer en 4 mol konsentrasjon i prosent? Saltsyre i handelen forekommer gjerne i en 30%-løsning. Blir det riktig, eller må den fortynnes - eller er den eventuelt for svak?
Vet ikke helt, men fant denne på nett
Screenshot_20200802-154849_Chrome.jpg
 
Da har jeg fått installert ny elektrode - og det blei et nytt måleliv. Nå tar det bare noen sekunder, så har jeg ei stabil måling. Med den gamle tok det både votter og vår før jeg fikk det.

Merkelig nok så ser det ut som om jeg fikk riktige målinger helt opp til slutten med den gamle. De målingene jeg fikk med den nye under brygginga i dag, lå der målingene med den gamle har lært meg å forvente at de skal ligge. Det er jo betryggende.

Nærmere studium av den gamle forteller meg at den har tjent sin tid et par ganger over, antakelig. Det begynte visst å bli tynt med væske inni den.

En annen sak som jeg skal passe på med den nye, er å trekke ut "forbinder'n" (junction), som er ei lita kunstfibertøyremse som stikker fram inni mørket ved "rota" av elektroden, når målingene begynner å ta tid. Den gror etter hvert igjen, og det kan ha vært en del av årsaken til de treige målingene at jeg ikke var klar over den, og muligheten til å fikse problemet. Når du trekker den ut litt (2-3 millimeter, tror jeg det var), er den nye delen rein og fin. Du trenger ikke å kutte vekk den gamle. (I alle fall sier de ikke noe om det, og jeg skjønner ikke hvordan det skulle være mulig å få til, heller.)

"Forbinder'n" sitter temmelig klønete til; det er vanskelig å få tak i den uten å risikere å skrape borti den ømfintlige elektroden. Men jeg brukte den ene armen på en tynn pinsett og trykket den mot "veggen" i det svarte hylsteret, og da fikk jeg såpass tak i den at jeg kunne dra ut det lille stykket som trengs.

Dessuten skal jeg fikse rensevæske. Det anbefales å bruke det en gang i måneden. (De sier riktignok ikke noe om hvor hyppig bruk som gjør det nødvendig.)

Jeg har brukt den gamle nå i hvert fall i fire år, og det er en del lengre enn det de normalt skal vare, så jeg får vel være fornøyd:).
 
Sist redigert:
Da har jeg fått installert ny elektrode - og det blei et nytt måleliv. Nå tar det bare noen sekunder, så har jeg ei stabil måling. Med den gamle tok det både votter og vår før jeg fikk det.

Merkelig nok så ser det ut som om jeg fikk riktige målinger til slutt med den gamle. De målingene jeg fikk med den nye under brygginga i dag, lå der målingene med den gamle har lært meg å forvente at de skal ligge. Det er jo betryggende.

Nærmere studium av den gamle forteller meg at den har tjent sin tid et par ganger over, antakelig. Det begynte visst å bli tynt med væske inni den.

En annen sak som jeg skal passe på med den nye, er å trekke ut "forbinder'n" (junction), som er ei lita kunstfibertøyremse som stikker fram inni mørket ved "rota" av elektroden, når målingene begynner å ta tid. Den gror etter hvert igjen, og det kan ha vært en del av årsaken til de treige målingene at jeg ikke var klar over den, og muligheten til å fikse problemet. Dessuten skal jeg fikse rensevæske. Det anbefales å bruke det en gang i måneden. (De sier riktignok ikke noe om hvor hyppig bruk som gjør det nødvendig.)

"Forbinder'n" sitter temmelig klønete til; det er vanskelig å få tak i den uten å risikere å skrape borti den ømfintlige elektroden. Men jeg brukte den ene armen på en tynn pinsett og trykket den mot "veggen" i det svarte hylsteret, og da fikk jeg såpass tak i den at jeg kunne dra ut det lille stykket som trengs.

Jeg har brukt den gamle nå i hvert fall i fire år, og det er en del lengre enn det de normalt skal vare, så jeg får vel være fornøyd:).
Hvilke(n) har du?
 
Hanna 98128. Den har den samme elektroden som Hanna 98127.

Lov å spørra kor du kjøpte ny elektrode? Meina eg har ein lik som eg fekk av jobben ein gong, men elektroden på den e øydelagt for lenge sidan. Ikkje klart å finna nokon som sel desse til ok pris eller som leverer til Noreg utan usakleg dyr frakt..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp