Belgisk abby øl

1,7KG Ale - ekstrakt ( eventuell en mer nøytral ekstrakt )
1,5KG Amber Malt flytende
1KG lys spraymalt
500G Dextrose
150G ferdigknust Goldswaen Belge Malt
350G Kandissirup
20G knust korianderfrø
11G belgisk abbaey tørrgjær

Jeg planlegger å brygge dette, en Rad Abbot Abbey øl, ønsker dog å skifte ut Coopers helt med noe annet. Hva kan man velge?
Ser at bryggselv.no har en del maltekstrakter fra Briess, feks Sparkling Amber Er disse noe å satse på?
Og ser ingrediensene greie ut?

Ønsker meg en maltrik, søt øl med karamell, krydder - smak.

Kom med tips :)
 
Vanskelig å gi råd uten oppgitt volum/OG/IBU etc, samt hva slags ølstil du sikter etter.
 
Jo, det er noen som har stussa på det, så jeg tenker å ha 22g ihvertfall.
Vet du hva, det har jeg ingen formening om da jeg ikke har brygga mye.. Prøver å få til minst 10% ABV, så må begynne på 1080 tenker jeg.
 
På et øl med ABV på 10% må du i alle fall øke mengde gjær. Går ut fra at dette gjelder ett gjæringskar på 20 l +. Humle? Ville tilsatt noe europeisk, EKG kanskje, eller Sovereign, som jeg begynner å like godt. Lav IBU om du vil, men humla må inn om det ikke skal bli kvalmsøtt.
 
Mulig den ekstrakten er humla, om ikke, humle.. Har ikke smakt St. Bernardus 12, men har smakt Vestwleteren 12. Ikke mye humlebitter der, men den er der..
 
For få litt avklaring her :
Skal brygge ekstrakt-brygg, har en 30L tank og mengden er 21L med øl. Prøver å få en ABV på 8-10% med basert på oppskrift fra Coopers som jeg lenket til. Men jeg vil bruke annen maltekstrakt enn Coopers, så derfor lurer jeg på om jeg kan erstatte 1,7Kg Pale ale ekstrakt og 1,5kg Amber ekstrakt med 1,5kg x2 Sparkling Amber Maltekstrakt. Utifra oppskriften blir det et krydret øl med søt smak av malt, citrus,sjokolade og trøffel.

Sparkling Amber Maltekstrakt virker som en god erstatter, pga smakene den tilfører, så er 1,5 kg x 2 for mye eller passer det inn?
 
Skal du opp på 10% ABV og i tillegg ha restsødme, så bør du ihvertfall sikte mot 1.100 i OG. i tillegg må du ga gjær som takler så høy alkoholprosent.
 
Hei, ølet har stått i snart 2 uker og skal tappes om ikke så lenge. ABV'en blir 8% og jeg endra litt på orignaloppskriften :) Satser på at det blit et knalløl :)
 
Tilbake
Topp