belgisk dubbel

magne1972

Moderator
Akuratt ferdig med dagens bryggesjau.
Naboene lurte sikkert når jeg sto i hagen og spylte et 50 liters ølfat med hageslangen :)
Enkel rengjøring av kokekjelen det...
Havnet akuratt på beregnet OG, så dette tyder bra.
Jeg vet gjæren ikke er typeriktig, men man tar hva man haver... :)
Batch Size: 28,00 L     
Boil Size: 31,00 L
Estimated OG: 1,066 SG
Estimated Color: 25,5 EBC
Estimated IBU: 19,6 IBU
Brewhouse Efficiency: 82,00 %
Boil Time: 75 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type        % or IBU     
3,60 kg      Pilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC)            Grain        52,02 %     
1,80 kg      Munich Malt (17,7 EBC)                    Grain        26,01 %     
0,30 kg      Caramel/Crystal Malt - 80L (157,6 EBC)    Grain        4,34 %       
0,30 kg      Carared (39,4 EBC)                        Grain        4,34 %       
40,00 gm      Cascade [6,50 %]  (60 min)                Hops        19,3 IBU     
5,00 gm      Hallertauer Mittelfrueh [4,00 %]  (5 min) Hops        0,3 IBU     
0,32 kg      Candi Sugar, Amber (147,8 EBC)            Sugar        4,62 %       
0,30 kg      Dememera Sugar (3,9 EBC)                  Sugar        4,34 %       
0,30 kg      Sugar, Table (Sucrose) (2,0 EBC)          Sugar        4,34 %       
2 Pkgs        Nottingham (Danstar #-)                  Yeast-Ale                 

Mash Schedule: Single Infusion, Medium Body, Batch Sparge
Total Grain Weight: 6,00 kg
----------------------------
Single Infusion, Medium Body, Batch Sparge
Step Time    Name              Description                        Step Temp   
60 min        Mash In            Add 15,65 L of water at 75,7 C      67,8 C       

Med unntak av gjæren har du en helt grei dubbel-oppskrift. Men for å lage belgisk øl er det nødvendig å bruke belgisk gjær. Nottingham-gjæren vil kanskje gi deg en tørr, mildt humlet old ale/brown ale. Øl blir det uansett!:)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

om dette blir en old ale, brown ale eller dubbel spiller ingen rolleegentlig :)
hvis den blir bra, så skal den gjentas med belgisk gjær.
fargen ser ihvertfall fin ut, og den luktet godt. klar og fin, og jeg liker godt nottingham-gjæren.
takker for innspillet på den.
brukte candy syrupen fra brewferm som selges på vinogbar, og ser at den har ebc 180-200 isteden for den i oppskriften. så beregnet farge ble dermed 27 isteden for 25,5....
noen som har prøvd den syrupen før?

Tilbake
Topp