Belgisk hveteøl Wit

VIlle brukt den lyseste ekstrakten jeg kunne få tak i. Når det kommer til humle så heter det seg at det skal brukes europeisk. Det er også vanlig å kun bruke humle på 60min og ingen tilsetninger etter det, og da kan det jo være like greit å bruke en høyalfahumle for å redusere mengden humleguff i gryta. Skal brygge en wit nå straks, og da planlegger jeg å bruke Nugget 13% på 60min som eneste tilsetning.
 
Kjøp hvete spraymalt inneholder 50 hvete 50 pils/pale  engelske humler fuggles e.k goldings fungerer fint.
Brukte fuggles  og strissenspalt på min og den ble god. 15-20 IBU påss på å kjøpe riktig gjær, hviktigste ingrediensen i wit
 
Takk for svar.
Tenkte bruke Safbrew WB-06 . Trenger litt mer studie for å begynne bruke fersk gjær.
Da prøver jeg med east kent.
 
Bør en ha wit på flaske, eller går det greit å ha dette på fat?
Når en heller ut en wit så ønsker en vel å få med bunnfall, men i et fat så blir det vel ikke slik?
 
Wit på fat går helt fint. Hvis du ikke bruker klaringsmiddel, får du gjerne med litt gjær, uansett. Beveg litt på fatet innimellom, så hvirvler du også opp gjær med jevne mellomrom.
 
Ifølge en post på forumet til Northernbrewer hadde november/2000-nummeret til Brew Your Own en kloneoppskrift på Hoegaarden wit. Oppskrifta kommer i tre varianter, og malt-og-ekstrakt-delen i den første ser sånn ut:

2 lbs pale malt
2 lbs malted wheat
1 lb flaked wheat
1 lb flaked oats
2 lbs wheat DMS

Deretter følger en all grain variant, der DMS'en er bytta ut med 1,5 lbs med like mengder pale malt og mated wheat.
Deretter igjen følger en All-Extract Option, og det er om denne jeg har et spørsmål. I oppskrifta heter det: "Omit pale and wheat malts, steep flaked grains at 150F for 30 mins remove grains, increase DME to 5 lbs".

Hvis jeg har greid å konvertere skikkelig, tilsvarer 5 lbs ganske nøyaktig 2,27 kg.
2,27 kg DME tilsvarer 2,84 kg LME (hvis det stemmer som jeg har lest at 1 kg LME er det samme som 0,8 kg DME).

Ok, spørsmålet mitt, som egentlig er ganske enkelt: er ikke 2,84 kg flytende hveteekstrakt litt lite til et 21-litersbrygg med OG et sted mellom 44 og 52?

Eller høres alt ut som det skal her?
 
Jeg har prøvd å leite frem til en oppskrift på Hoegaarden wit-Banche  men klarer ikke finne den her, jeg ser den er refert til men med mine begrensede forum skillz så kommer jeg til kort. er det noen her som har en velfungerende oppskrift på dette brygg??  :biersmile:
 
2 lbs pale malt
2 lbs malted wheat
1 lb flaked wheat
1 lb flaked oats
2 lbs wheat DMS

Deretter følger en all grain variant, der DMS'en er bytta ut med 1,5 lbs med like mengder pale malt og mated wheat.

Skulle vel bli noe sånt:

2,75 lbs pale malt
2,75 lbs malted wheat
1 lb flaked wheat
1 lb flaked oats

Har ikke sjekka dette i noen bryggedatavare, men syns å huske at det skal stemme. Dette er vel oppskrifter til 5 gallon, tror jeg?
 
Når jeg leser innholdsoversikten på vinmonopolet står det at den inneholder hvete, kent golding, saaz. Vann applelsinskall, koriander ig gjær. Det står ikke noe om bygg... Kan man brygge på hvete malt alene?
 
Eller for å omformulere/spørre litt kortere:

Er det noen erfarne ekstraktbryggere der ute som kan si om de synes 2,84 kg LME til 21 liter høres litt lite ut om OG skal havne et sted mellom 44 og 52?

Selv har jeg bare erfaring med All Grain, så disse ekstraktmengdene er litt fremmed for meg.
 
Ronnie skrev:
Når jeg leser innholdsoversikten på vinmonopolet står det at den inneholder hvete, kent golding, Saaz. Vann applelsinskall, koriander ig gjær. Det står ikke noe om bygg... Kan man brygge på hvete malt alene?

Nope; Hvete alene vil tette mesken. Hoegaarden inneholder nok en del byggmalt og.
 
Så 3 kg pilsner malt 3 kg hvete 20 g Saaz 30 min og 20g East Kent Goldings 30 min 10 g koriander 10 min og 10g appelsinskall 10 min så er man i nærheten? Meske 75 min på 64 grader? Til en 25l batch
 
Tilbake
Topp