Belgisk hveteøl Wit

Jeg er ikke en dreven brygger, hverken med ekstrakt eller all-grain, men jeg har brukt både DME og LME noen ganger.
I følge beercalc vil 2,84 kg LME i 21 liter vann gi en vørter med OG 1034; altså for lite.

Imidlertid vil 4 kg LME gi en OG på 1049, som med 75 prosent attenuasjon og FG 1012, vil gi et sluttresultat på 4,8%. (Jeg hadde imidlertid vanskelig for å komme under FG 1020 med bare steeping-grains og LME.)
 
Har kun brygget wit med wlp 400. Noen som har erfart annen gjær som mer  typeriktig. Om da hoegaarden wit er smaks målet.
 
VBentestuen skrev:
Har kun brygget wit med wlp 400. Noen som har erfart annen gjær som mer  typeriktig. Om da hoegaarden wit er smaks målet.

WLP400 er Hoegaarden sin rase.

Ronnie skrev:
Så 3 kg pilsner malt 3 kg hvete 20 g Saaz 30 min og 20g East Kent Goldings 30 min 10 g koriander 10 min og 10g appelsinskall 10 min så er man i nærheten? Meske 75 min på 64 grader? Til en 25l batch

6 kg virker litt mye på en 25 liters batch, men det spørs jo igjen på effektiviteten din. Du ønsker en OG på 1.044-1.052, FG på mellom 1.008 og 1.012. Jeg ville holdt meg til kun en humletype da humlen ikke står i fokus på Witbier; Første tilsetning på 60 min og kanskje en liten tilsetning på 5 min. IBU mellom 10 og 20.

64 grader er litt lavt; Ville heller kjørt 67 grader i en time. Det aller beste er nok en proteinrest på 52 grader i 10 minutt, deretter 67 grader i 45 minutt. Og utmesk på 78 grader i 8-10 minutt.
 
Mitt første brygg var en belgisk wit hvor jeg hadde en proteinrast på 52 grader. Snakka med folka på bryggselv.no og de mente det ikke var nødvendig.
Blei veldig bra øl, bortsett fra at skummet falt sammen før jeg hadde satt fra meg tomflaska.
Ser noen tråder her inne som snakker om at proteinrasten ødelegger skummet.
Jeg vet ikke. Kanskje var det noe annet som gjorde det, men neste gang jeg skal brygge belgisk wit hopper jeg rett over det trinnet.
 
ThomasSF skrev:
Mitt første brygg var en belgisk wit hvor jeg hadde en proteinrast på 52 grader. Snakka med folka på bryggselv.no og de mente det ikke var nødvendig.
Blei veldig bra øl, bortsett fra at skummet falt sammen før jeg hadde satt fra meg tomflaska.
Ser noen tråder her inne som snakker om at proteinrasten ødelegger skummet.
Jeg vet ikke. Kanskje var det noe annet som gjorde det, men neste gang jeg skal brygge belgisk wit hopper jeg rett over det trinnet.

Tror nok det er andre ting som dreper skummet i en wit før proteinsteget. Min erfaring er at det sjelden er problematiske følger av proteinsteg.
 
Hei!
Har tenkt til å prøve meg på en wit for første gang, og vil gjerne ha en enkel, god oppskrift. Fant denne på forumet:

23,5l ferdig øl

2,6kg Pale ale / pils malt
2,4kg hvetemalt / flaket hvete
0,3kg havregryn

10g Admiral (Eller annen nøytral bitterhumle til ca 15IBU)

6g Saaz  15 min
40g ferskrevet appelsinskal  15 min
25g grovknuste koriander    15 min
0,5ts Wyeast gjærnæring    15 min

Gjærstarter etter mr.maltys kalkis med Wyeast 3942 eller White Labs wlp400

mesk 54 grader i 30 min og 67 grader i 60 min.

Brukte også 5g CaSO4 og 2,5g CaCl2 i vørteren.



Har noen prøvd denne, eller har innspill til oppskriften?
 
Ok, takk!
Nå har jeg endel humle liggende (Chinook, Cascade, Nelson Sauvin og Centennial), og kunne tenke meg å bruke en av de som bitterhumle, så slipper jeg å handle 100 gram til bare for å bruke bittelitt. Kan jeg bruke enten Chinook eller Centennial som bitterhumle? De gir vel ikke noe særlig smak siden det bare skal bitres med dem?
 
Hei, har tenkt å brygge en belgisk wit, har aldri brygget noe annet enn ales før, er det noe jeg må huske/passe på når jeg brygger en wit?
Lagde meg en oppskrift basert på litt forskjellig jeg fant, men hovedsakelig bryggselv og Gahr's Belgian Wit.

-er det OK å bruke 0.5 kg med sukker? Vil det avgi dårlig smak?
-er det for mye humle? Ville halvparten vært nok?
-er det overdrevet med en 200g DME/2 liter starter? tenkte å putte den på glassflaske med vannlås og riste den så ofte jeg orker. (har aldri laget starter/brukt fersk gjær før)
(jeg har veldig små kokekjeler, så jeg brygger som best jeg kan med det jeg har, derfor så liten boil size.. :)


HOME BREW RECIPE:
Title: Wittig Type
Author: Møllenberg Brygghuus

Brew Method: Partial Mash
Style Name: Witbier
Boil Time: 60 min
Batch Size: 25 liters (fermentor volume)
Boil Size: 11 liters
Efficiency: 70% (brew house)

STATS:
Original Gravity: 1.051
Final Gravity: 1.012
ABV (standard): 5.12%
IBU (tinseth): 16.46
SRM (morey): 3.28

FERMENTABLES:
1.5 kg - Dry Malt Extract - Pilsen (32.6%)
0.5 kg - Cane Sugar (10.9%)

1 kg - American - Pilsner (21.7%)
0.8 kg - American - Wheat (17.4%)
0.4 kg - Belgian - Munich (8.7%)
0.4 kg - Torrified Wheat (8.7%)


HOPS:
6 g - Columbus for 60 min, Type: Pellet, Use: Boil (AA 15, IBU: 5.01)
30 g - East Kent Goldings for 60 min, Type: Pellet, Use: Boil (AA 5, IBU: 8.36)
15 g - East Kent Goldings for 15 min, Type: Pellet, Use: Boil (AA 5, IBU: 2.07)
15 g - East Kent Goldings for 5 min, Type: Pellet, Use: Boil (AA 5, IBU: 0.83)
15 g - East Kent Goldings for 1 min, Type: Pellet, Use: Boil (AA 5, IBU: 0.18)
25 g - East Kent Goldings for 7 days, Type: Pellet, Use: Dry Hop (AA 5)

MASH STEPS:
1) Temp: 51 C, Time: 10 min
2) Temp: 67 C, Time: 45 min
3) Temp: 78 C, Time: 5 min

OTHER INGREDIENTS:
40 g - revet appelsinskall, fersk, Time: 5 min, Type: Spice, Use: Boil
20 g - indiske korianderfrø, knust, Time: 5 min, Type: Spice, Use: Boil
2 g - kamille, Time: 5 min, Type: Spice, Use: Boil

YEAST:
White Labs - Belgian Wit Ale Yeast WLP400
Starter: Yes
Form: Liquid
Attenuation (avg): 76%
Flocculation: Low-Med
Optimum Temp: 19.44 - 23.33 C
Fermentation Temp: 22 C
Pitch Rate: 0.75 (M cells / ml / deg P)

NOTES:
GJÆR:
2 liter starter, 200g DME, rist ofte.

Bruk BIAB, mesk i til sammen 60 min.
Vurder eget kok 1-1.5 kg DME.
Skaff økologisk appelsin.

Mesk: 51 C i 10 min, 67 C i 45 min., 78 C i 5 min.
Koking: 60 min.
Gjæring: 14 dager på 18-23 C.


Basert på: http://www.bryggselv.no/products/belgisk-wit-gahr-edition
This recipe has been published online at:
http://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/34656/wittig-type
 
Hei,

Er det noen som har en klone av Theresianer wit eller som kan hjelpe meg litt i rett retning. Lurer i hovedsak på om det er appelsinskall og koriander i den slik som det vanligvis er i en wit? Er det i tilfelle best å bruke curacao eller raspe skallet av ferske appelsiner?

Jeg tenkte å prøve meg med pilsner malt, umaltet hvete og flaket havre til 5,1% og 8,3 EBC. Spalt humle til rundt 17 IBU, men usikker på hvor mye jeg bør bruke til aroma da humle vanligvis ikke er fremtredende i wit  :jaha:. WLP400 gjær. Stegmesking: 51 C i 10 min, 67 C i 45 min., 78 C i 5 min.

Kommentarer mottas med takk!  :skitbra:
 
Hvordan er det å tappe With på fat? Gjæren vil vel bunnfalle (?)og den bør jo helst fordeles jevnt over hele innholdet og ikke bare på de 2 første literne?
 
Har en pose torrified wheat liggende og lurer på om noen har erfaring med dette i wit. Fungerer den på samme måte som hveteflak, eller bidrar den med annen smak siden den er varmebehandlet?
 
Tilbake
Topp