Belgisk hveteøl Wit

Jeg forsøkte det samme som trådstarter for litt siden, nemlig en NØ Wit basert på 50% rå hvete (også etter opplysning fra NØ).  Men jeg kjente heller ikke til det at den rå hveten burde kokes først, så jeg kjørte rett på med stegmesking på 50oC først.  Resultatet ble at OG pre-boil ble alt for lav.  Så jeg kompenserte med å tilsette farin for å løfte OG fra 35 til 45 (ganske mye sukker).  Etter gjæring med WLP400 i 14 dager ble det flasket med 9 g/L.  Smaken på ølet var forsåvidt grei, lyst, rent øl, "konevennlig", litt tynt i smaken, men absolutt drikkbart og leskende i varmen.  I den påfølgende batchene ble den rå hveten byttet ut med hveteflak.  Da fikke jeg litt problemer med stuck mash og mye "grums", men ølet ble bra.  Gjorde en sammenligning med Hoegarden og det var faktisk slett ikke ille.  I neste wit-batch  introduserte jeg rice hulls, og da gikk det mye bedre med mashen.  Jeg økte samtidig koriandermengden litt (til ca 2 g knust/L), pluss litt hvetemel mot slutten av kokingen for å oppnå nok cloudiness.  Kan kanske ha enda mer krydderier i, hvertfall hvis witen skal brukes til mat.  Men FG kom ikke lavere enn 18, det kan skyldes underpitching kanskje (?), eller for lite "risting" av gjæringskaret underveis. 

E

Jeg mesker inn på 40 grader. Deretter holder jeg 51 grader i 10 min. 67 i 45 min og 78 g i 10 min.
Noen synspunkter på wyeast 3522 til wit? Hadde vært interessant å teste ut noe annet en wlp 400.

Knut Inge skrev:
Vil torrefied hvete tilføre uønsket smak av noe slag eller er det andre grunner til å velge hveteflak?

Kan jeg aldri se for meg, tror nok eneste forskjellen er at torrified bare er varmebehandlet, og ikke er valset.

VBentestuen skrev:
Jeg mesker inn på 40 grader. Deretter holder jeg 51 grader i 10 min. 67 i 45 min og 78 g i 10 min.
Noen synspunkter på Wyeast 3522 til wit? Hadde vært interessant å teste ut noe annet en wlp 400.

Må jeg meske inn på lavere temperatur når jeg bruker hveteflak? Eller kan jeg bare meske 50/50 hveteflak og basemalt på 65 grader?

kintii skrev:
VBentestuen skrev:
Noen synspunkter på Wyeast 3522 til wit? Hadde vært interessant å teste ut noe annet en wlp 400.

Må jeg meske inn på lavere temperatur når jeg bruker hveteflak? Eller kan jeg bare meske 50/50 hveteflak og basemalt på 65 grader?

Nei, det må du ikke. Men jeg foretrekker å ikke brenne meg når malten skal oppi speidelen:)

VBentestuen skrev:
kintii skrev:
VBentestuen skrev:

Nei, det må du ikke. Men jeg foretrekker å ikke brenne meg når malten skal oppi speidelen:)

Hehe.. Sånn sett ja.

Det er jammen med mye å sette seg inn i når det gjelder ølbrygging. Men steike så morsomt det er når flaskene er ferdig karbonert og det smaker skikkelig IPA og Imperial Stout. Det blir morsomt å prøve meg på en Wit.

Jeg er igang med bryggingen. Var så ivrig at jeg startet klokken halv 7, fikk ikke sove  :)

Jeg traff ikke helt på temperaturen på mesken ved å bruke beersmith. Dette har selvsagt med oppsettet å gjøre.
Jeg lurte på om jeg har gjort noe galt ved å tilsette kokende vann for å få riktig temperatur på mesken?

Jeg varmet opp kjøleren til mesken med 80 grader varmt vann siden kjøleren var kald. Etter 40 minutter var vannet i kjøleren 60 grader og kjøleren varm.
Skulle hatt 10,3 liter med 73,7 grader varmt vann men tilsatte 10 liter med 74 grader varmt vann slik at jeg kunne regulere litt med kokende eller kaldt vann med de resterende 3 dl.

Jeg fikk bare 61,4 grader når jeg hadde oppi de 4 kiloene med malt/flaket hvete, jeg måtte tilsette 1,7 liter kokende vann under omrøring slik at jeg fikk 65,1 grader i mesken.
Nå har jeg da altså 11,7 liter i mesken i steden for 10,3, går dette bra? Jeg kan vel bare regulere ned skyllingen tilsvarende da? Og har jeg gjort noe galt ved å tilsette kokende vann med tanke på malten?

Eller er det bare RDWHAHB?

Gahr skrev:
kintii skrev:
Eller er det bare RDWHAHB?

Ja.

Flott  :)

Dette er jo det 3 all-grain brygget mitt. Jeg har startet i dag med å skrive ned erfaringene mine underveis slik at jeg kan få satt opp mitt oppsett skikkelig etter noen brygg. Tenker da på vannmengde, temperatur og tid etc. Samt hva jeg gjør for å jukse til temperaturene underveis (som å helle på kokende vann) nettopp for å kunne få satt det opp skikkelig i beersmith. Alt blir jo enklere om jeg får inn riktig effektivitet, temperaturer osv.

Bryggedagen gikk greit. Absolutt ingen problemer med stuck mash på tross av 50% hveteflak.

Satte opp en effektivitet på 68% og skulle hatt 18 liter med 1.045 ferdig til gjæring. Jeg fikk 17,5 liter til gjæring med en OG på 1.045. Brukte 2 kg pilsnermalt og 2 kg flaket hvete. Jeg partiskyller og gjorde dette bare en gang, godt mulig
at jeg kunne ha skylt en 2 gang og fått en bedre effektivitet men det ble så mye styr her  :)

Jeg pitchet 2 rør med wlp400 med dato 14. mai og ifølge mr. malty og en annen kalkulator skal dette være nok.
Alt i alt gikk det ganske så bra, mange nye erfaringer.

Når jeg skal flaske brygget mitt om et par ukers tid, da holder det vel å bare ha i sukkerlake før omstikking til nytt kar? Trenger ikke nottingham til denne gjæren?

Takk for all hjelp  ;)

Som overskriften siger skal jeg brygge en belgisk wit.

Dette er første gang jeg skal sammensætte min egen opskrift, og er lidt i tvivl om hvor meget appelsinskal og koriander jeg bør tilsætte?

Jeg har 5500 g. malt fordelt på 500g. havreflager, og 2500 g. pils malt og 2500 g. hvede.
Bruger WLP400 belgisk wit gær.

Mvh. Nicoline

Neon formeninger på hva som er ideell FG på en belgisk wit. Og hva er typeriktig?

Har gjæret med WLP400 og synes gjæringen går veldig sakte. OG var 1.048 og etter 12 dager var den nede i 1.022. Har forstått at WLP400 er en gjær som jobber sakte.

Jeg kommer til å vente til at SG er lik over flere dager, men lurer på hva som er typeriktig?

Det er sant.. Synes bare gjæringen går frustrerende sakte... Sommerølet blir jo ikke ferdig før høsten :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tilbake
Topp