Belgisk hveteøl Wit

Jeg kjøpte et ferdigknust sett til biab i Grimstad. Wit med T-58 tørrgjær. Du milde himmel hvor godt dette ølet ble! Smakte på ei flaske i kveld. Tydelig de vet hva de snakker om der borte.

Jeg blir bare så fascinert av at det går an å lage så godt øl hjemme.  :skitbra:

Okey. Er ikke sikker på om jeg skal gjør det selv , siden du skriver om kjempe resultat :) hva fikk du i OG og FG ?

Og lå på 1046
FG har jeg glemt å sjekke  :roedme: flasket det etter to uker.
Skal se hva det er nå. Da etter et par uker på flaske...
Gi meg et par minnuter. Må bare ut i garasjen etter mer.

Dette er settet ditt

Belgisk wit
Et friskt hveteøl med appelsin- og koriandersmak
Alkoholprosent: ca 5%
IBU: 20 - lite bitter
En frisk tørstedrikk
2,5 kg pilsner malt
3 kg hvetemalt
20g NB 10% alfa 90 min kok
30 cascade 10 min kok
Fermentis T-58 gjær

Kan tilsettes 30g appelsinskall (bare det ytterste skallet – ikke noe av det hvite) og 10 g korianderfrø som knuses i en morter før det tilsettes.
Dette skal kokes med i de siste 10 min.

Frodejo skrev:
Dette er settet ditt

Belgisk wit
Et friskt hveteøl med appelsin- og koriandersmak
Alkoholprosent: ca 5%
IBU: 20 - lite bitter
En frisk tørstedrikk
2,5 kg pilsner malt
3 kg hvetemalt
20g NB 10% alfa 90 min kok
30 Cascade 10 min kok
Fermentis T-58 gjær

Kan tilsettes 30g appelsinskall (bare det ytterste skallet – ikke noe av det hvite) og 10 g korianderfrø som knuses i en morter før det tilsettes.
Dette skal kokes med i de siste 10 min.

:ilike:

Hei,

Jeg har brygget denne 3 ganger. 2 ganger med appelsinskall og koriander. Jeg synes den er best med de tilsetningene. Godt friskt øl som passer til sommer og sol :)

Baardl skrev:
Hei,

Jeg har brygget denne 3 ganger. 2 ganger med appelsinskall og koriander. Jeg synes den er best med de tilsetningene. Godt friskt øl som passer til sommer og sol :)

Takk for tilleggsopplysningen.
Jeg ser at Beersmith da kalkulerer en høyere IBU enn oppskriften antyder, men i samsvar med opplysninger som fremkommer av nevnte leverandør av bryggesettet - men betyr ikke noe - kun til info.

No har endelig smaken på witen min begynt å komme seg etter 5 uke på fat, i begynnelsen hadde eg en veldig ekkel ettersmak men no er nesten den smaken helt vekke.

Men det er en veldig skarp sur lukt av ølet ,men smaken er god.

Kan dette vere en infeksjon kansje?

Det er vel bare å styrte nedpå dette ølet da før det blir enda mer ødelagt

"døm ikke ølen før du har smakt" eller noe slikt.
Jeg vet ikke for å være helt ærlig, men har blitt fortalt at en viss Belgisk Wit måtte lagres 2 mnd før den var ferdig.

For min del var jeg ikke glad i min før den hadde fått stått i ro i nærmere 2 mnd fra flasking. Det gjaldt både lukt og aroma.

Men om den smaker bra, neseklype og så drikkke? ;)

Godt mulig at det gjæringstrøbbel som har forårsaket usmak den første tida. Noen av disse smakene kan dempes etter en tids kald lagring. Wit som er gjæret med nok frisk gjær og O2 er stort sett best og friskest kort tid etter gjæring og CO2-tilsetning.

Hei ,

Jeg har en belgisk Wit på gjæring og begynner å mistenke at Wyeast 3944 trenger mer tid enn 14 dager :eek:

Det er masse aktivitet i toppen av tanken etter 10 dager, ser ikke for meg at gjæren har ryddet opp på 14.

25 ltr batch - 2 pakker Wyeast 3944. Den har gjæret 6 dager på 18 grader og 4 på 20 så langt.

Noen som har erfaring på dette med denne gjæren?

Tilbake
Topp