Belgisk hveteøl Wit

Hei,

Er det god grunn å ikke bruke fersk koriander i en Wit!?

Få du noe ut av fersk koriander som er uønsket i øl?

Joel.

Det smaker ikkje likt. Du vil nok og kunne få litt grassmak av å koke fersk urt slik. Men artig om du gidd prøve og fortel oss om det etterpå.

Tror jeg ville prøvd å lage en liten slump te på fersk koriander og tilsette til et glass øl. Liker du smaken, så kjør på.
Rent personlig synes jeg fersk koriander smaker forferdelig i alle varianter, så jeg ville stått over.

kokkenrolv skrev:
Smak på fersk koriander, smak på korianderfrø. Det du liker best putter du i ølet.   

Ja, smak på det og du kjenner forskjellen

men som sagt lenger opp; det ville vært utrolig interressant for oss andre om du splitta batchen i 2  :idea: :ilike:

forscience-saturdaymorningbreakfastcereal.png

For science!

Ja OK.

Jeg håpte at noen hadde prøvd før og kunne dele sin erfaring.

Vet ikke om klorofyll eller noe annet i koriander kan ha negativ effekt!?

Helt klart, hvis jeg prøver skal jeg rapportere.

Og... Lol VonRabben.

Hei,
Koriander er ganske spesielt, for smaken på bladene og frøene er virkelig HELT forskjellig. Der hvor bladene har en slags sitrusaktig emmen (og for noen kvalmende) smak, har korianderfrø en kraftfull blomstrete aroma.
Tviler på at korianderblader kommer til å bli veldig bra, men for all del. Alt for vitenskapen, ja. :)

A

Jeg er glad i å lage mat så jeg bruker mye koriander. Både frø og friske blader.
Jeg kan ikke i min villeste fantasi klare å tenke meg smaken av friske blader kan være godt i øl.
Men jeg tar jo feil rett som det er :)

Jepp...jeg er godt kjent med smaksforskjellen mellom de to. Jeg har jobbet som en kokk i mange år.

Jeg tenkte faktisk å bruke stilken fra koriander fordi den inholder ganske mye mer smak enn bladene.

Kanskje jeg må bare prøve hvis ingen kommer med en kjemisk grunn til å la være  ;D

I værste fall skal jeg få noe øl med rar smak ellers snubler jeg over noe bra.  :biersmile:

To be continued...... (ikke så veldig snart, jeg skal prøve noe mer vanlig først)

Hvis du vil ha en kjemisk grunn, så måtte det være at smaken av korianderblader (kanskje ikke stilk) er såpass mild at du kanskje må ha mengder som gjør at selve smaken av plante (klorofyll++) blir like fremtredende som den karakteristiske koriandersmaken. Som noen tidligere har vært inne på, lag te og se.
Ofte er det også slik at aromastoffer er såpass flyktige at alt forsvinner ved oppvarming, og du kun sitter igjen med plantesmak og ikke-flyktige smaker. Her er bitterhumle vs tørrhumling et eksempel. Hvis du tar sjansen, så gjetter jeg faktisk på at korianderstilker som tørrhumling ville vært det beste.

A

Takk for dette svar Andy :) og sorry hvis forrige svaret mitt så ut utakknemlig.

Jeg er ikke norsk, jeg ikke alltid finne det riktig vei å si noe.

Hei.

Har noen prøvd Bryggselv sin BW,,skal koke denne idag.

Har lurt på om jeg skal tørhumle denne med saaz etter stormgjæring.

Noen synspunkter?

Jeg har tenkt til å brygge en Belgisk wit i morgen. Lønner det seg og bruke en humlepose til appelsinskal, frø og kamille? Og river dere appelsinskallet eller er større biter og foretrekke?

/Lars

Hiv det rett oppi. Men når det kommer til appelsinskall så bruker du en fin rasp. Det er kun den orange delen av skallet du skal ha med. Alt det hvite av skallet skal ikke brukes.

Øystein

Hei

Har tenkt og sette min første belgisk wit til helgen, og kom over denne oppskriften. Noen som har prøvd den eller noe lignende? Tenker spesielt på valg av sitrus frukt, Er litt usikker på hvordan det blir om jeg bruker økologiske sitroner som sitrus zest. Jeg stusser litt over mengde og koketid. Høres kanskje litt mye ut?  evnt bruke appelsin og droppe kamille? eller prøve Lime, om jeg klarer og skaffe dette økologisk?

Rice hulls tenkte jeg å øke til 0,5kg for og være på den sikre siden. Eller vil dette påvirke meskingen på noen negativ måte?
Ellers noen andre kommentarer på oppskriften gennerelt? :jaha:

Blanche Oreiller
(5 gallons/19 L, all-grain)
OG = 1.050 (12.4 °P)  FG = 1.011 (2.8 °P) 
IBU = 20  SRM: 4  ABV = 5.0%

Ingredients

4.5 lb. (2.0 kg) flaked wheat (1 °L)
4.9 lb. (2.2 kg) Pilsner malt (1.6 °L)
1.1 lb. (0.5 kg) flaked oats (1 °L)
0.25 lb. (113 g) Munich malt (8 °L)
0.5 lb. (227 g) rice hulls or other natural filter
4 AAU Hallertau hops (60 mins) (1.0 oz/28 g of 4% alpha acids)
1.5 oz. (43 g) fresh citrus zest (5 mins)
0.4 oz. (11 g) crushed coriander seed (5 mins)
0.03 oz. (1 g) dried chamomile flowers (5 mins)
White Labs WLP400 (Belgian Wit Ale) 1L Starter

Mesk: 15min@ 50c, 60min@68c, mashout 76c sparge 77c
kok: 90min

Jeg bruker 40gr appelsinskall, 20gr korianderfrø og 2gr kamille på 25L når jeg brygger Wit

Nei jeg bruker bare appelsin. Enten fersk revet skall eller tørket skall hvis jeg har det i skapet.

Hei!
Satte min aller første batch til gjæring sist fredag, og begynner å grue meg til resultatet. Vet jeg kanskje er utålmodig, men jeg føler jeg må spørre dere
som sitter med bøttevis (!) med erfaringer.
Batchen ble brygget på en bb30, og med tørrgjær som ble helt i desinfisert gjæringskar, blandet med ca 2L vørter som ble ristet opp, før resten
fikk renne i fra ca 50-60 cm fallhøyde. Som den første batchen har jeg sikkert gjort mye galt, men alt er ihvertfall dokumentert med bryggelogg.
Det første døgnet ploppet det godt i gjærlåsen, men dag 2 hadde det bråstoppet, jeg var rask til å google og havnet fort her inne. Jeg har lest
side opp og side ned om nybegynnere med tilsvarende problemer, men finner ikke nok til å konkludere. Det er mulig temperaturen var litt høy inne
på rommet den første morgenen p.g.a sterk sol. Hadde ikke temp.måler der inne, men den ligger nå på 20 grader, og har nok ikke vært mer enn 23-24 max.
Overflaten er så og si skumfri, og måling i går viste 1023 på hydrometer, OG var på 1052. Jeg skal ta en til for å se om det har vært noe aktivitet det siste døgnet, spørsmålet blir
om det er noe jeg kan gjøre hvis målingen blir lik i dag. Kan jeg ha i mer gjær nå? Og kan det da være lurt å lage en aktiv starter? Eller vil det kødde til
hele modningsprosessen, for å si det på godt norsk.
Dette ølsettet ble brukt :http://www.bryggselv.no/products/belgisk-wit-allgrain-olsett-25l

Tilbake
Topp