Hei!
Satte min aller første batch til gjæring sist fredag, og begynner å grue meg til resultatet. Vet jeg kanskje er utålmodig, men jeg føler jeg må spørre dere
som sitter med bøttevis (!) med erfaringer.
Batchen ble brygget på en bb30, og med tørrgjær som ble helt i desinfisert gjæringskar, blandet med ca 2L vørter som ble ristet opp, før resten
fikk renne i fra ca 50-60 cm fallhøyde. Som den første batchen har jeg sikkert gjort mye galt, men alt er ihvertfall dokumentert med bryggelogg.
Det første døgnet ploppet det godt i gjærlåsen, men dag 2 hadde det bråstoppet, jeg var rask til å google og havnet fort her inne. Jeg har lest
side opp og side ned om nybegynnere med tilsvarende problemer, men finner ikke nok til å konkludere. Det er mulig temperaturen var litt høy inne
på rommet den første morgenen p.g.a sterk sol. Hadde ikke temp.måler der inne, men den ligger nå på 20 grader, og har nok ikke vært mer enn 23-24 max.
Overflaten er så og si skumfri, og måling i går viste 1023 på hydrometer, OG var på 1052. Jeg skal ta en til for å se om det har vært noe aktivitet det siste døgnet, spørsmålet blir
om det er noe jeg kan gjøre hvis målingen blir lik i dag. Kan jeg ha i mer gjær nå? Og kan det da være lurt å lage en aktiv starter? Eller vil det kødde til
hele modningsprosessen, for å si det på godt norsk.
Dette ølsettet ble brukt :http://www.bryggselv.no/products/belgisk-wit-allgrain-olsett-25l