Belgisk hveteøl Wit

Prøv med 2,5 liter vann pr kg malt, meskeskjema på Wit til Gahr er som følger: 51 C i 10 minutter, 67 C i 45 minutter, 78 C i 10 minutter. Koking i 90 minutter.
 
Hei, jeg endte opp med 14 liter for lite vørter. Den er ganske konsentrert og ligger langt over det den skal. Den skulle være 55,men ligger nesten på 7. Jeg tenkte jeg skulle koke opp litt vann, for så å bruke det. Er dette riktig?
 
Høres ut som du har skylt mesken med litt lite vann. Har du ført logg over mesketemp, litermengde til mesk og skyll? Er det BIAB?

Ifølge Dilution tool(Beersmith 2) kan du legge til 3 liter vann for å "vanne" den ut litt til 1.054. Har brukt dette med suksess før.
 
Mats Ø. skrev:
Høres ut som du har skylt mesken med litt lite vann. Har du ført logg over mesketemp, litermengde til mesk og skyll? Er det BIAB?

Ifølge Dilution tool(Beersmith 2) kan du legge til 3 liter vann for å "vanne" den ut litt til 1.054. Har brukt dette med suksess før.
Jeg tror du har rett. Jeg skal gjøre det, men jeg syntes det er litt rart av bryggselv å ikke legge med en bruksanvisning når jeg sa dette var første gangen jeg brygger dette volumet.

Brygger i en stor gryte med kran
 
Slik er det. Det er en relativt bratt læringskurve i hjemmebrygging. To brygg til, så har du lært 10 ganger så mye. Det er en kjempelærerik hobby! :D
 
Mats Ø. skrev:
Slik er det. Det er en relativt bratt læringskurve i hjemmebrygging. To brygg til, så har du lært 10 ganger så mye. Det er en kjempelærerik hobby! :D
Flott! Takk for hjelpen! Gleder meg til neste! Men er porter og lignende veldig vanskelig å brygge? Har et god jul 4 l sett jeg skal prøve når singel hop IPA en er ferdig :D
 
Mats Ø. skrev:
Slik er det. Det er en relativt bratt læringskurve i hjemmebrygging. To brygg til, så har du lært 10 ganger så mye. Det er en kjempelærerik hobby! :D

+1, gikk sværr dårlig med de 2 første bryggene mine. Fikk for lite vørter og gjærte det uansett. Men lærte utrolig mye som en følge av det, bare å lese så kommer det meste av seg selv. Hvis ikke er det bare å spørre her inne :)

Lykke til videre! :)
 
Neida, de fleste øl er relativt lette å brygge. Det spørs helt på kompleksitet på humle, malt og gjær og disse faktorene blandet sammen som gjør valgene vanskeligere. Som ingeniørene sier, jo flere bevegelige deler, jo verre. (Min mening ihvertfall)
 
Dette brygget ble ikke bra. Men det tror jeg er mest fordi det ble infisert under tapping til gjærdunk. Lot den bare stå i 2 uker før jeg flasket den, ettersom det ikke var noe mer gjæringsaktivitet. Husker ikke i farten hva FG ble, men den var altfor høy, så ett eller annet skjedde ihvertfall. Selv etter 3-4 uker på flaske smakte det "skvipete". En danske som var på middag sa det smakte gjærbakst, noe jeg synes var litt beskrivende. Tynt og med en sur bismak av gjær.
Jeg har satt en wit nå, som gjæringsmessig oppfører seg likt. Plopping i et døgn fra dagen etter tapping på gjæringskar, og deretter minimalt med aktivitet. Lurer på om denne blir stående ihvertfall 3-4 uker før jeg flasker den, så jeg er sikker på at gjæren har gjort det den kan.
 
10-14 dager på dunk bør holde lenge. Om du måler FG med to dagers mellomrom, og det ikke endrer seg, er du i mål mener jeg.
 
Jeg nettopp ferdig med mesking (BIAB) av en Belgisk Wit og er litt misfornøyd med lav OG.
OG er i oppskrifta 1,050 og jeg målte 1,040 med hydrometer ved 20 C.
Spørsmålet mitt er om tilsetting av sukkerlake i mesken kan bedre OG uten dette går ut over kvalitet på øl,og i tilfellet hvor mye sukker som bør brukes?
Vørten er stukket om på gjæringsfat (ca. 22 liter) og jeg har ikke tilsatt gjær og oksygen enda.

FG er oppgitt til 1,011.
Skal bruke 2 rør WLP 400 og lufter med ren oksygen.

Fint om noen kunne gitt meg et råd ASAP  :idea:
 
Tilbake
Topp