Og hvor mange liter vann trenger jeg først?
Jeg har 5,9 kg. Jeg låner et stort meskekar.Kjoygard skrev:Brygger du BIAB eller med eget meskekar? Hvor mange kilo malt har du?
Det stemmer.Mats Ø. skrev:14 liter for lite? Vil det si at du skulle ha 25 liter, men endte på 11?
Men den er jo veldig konsentrertSheephouse skrev:Det stemmer.Mats Ø. skrev:14 liter for lite? Vil det si at du skulle ha 25 liter, men endte på 11?
Jeg tror du har rett. Jeg skal gjøre det, men jeg syntes det er litt rart av bryggselv å ikke legge med en bruksanvisning når jeg sa dette var første gangen jeg brygger dette volumet.Mats Ø. skrev:Høres ut som du har skylt mesken med litt lite vann. Har du ført logg over mesketemp, litermengde til mesk og skyll? Er det BIAB?
Ifølge Dilution tool(Beersmith 2) kan du legge til 3 liter vann for å "vanne" den ut litt til 1.054. Har brukt dette med suksess før.
Flott! Takk for hjelpen! Gleder meg til neste! Men er porter og lignende veldig vanskelig å brygge? Har et god jul 4 l sett jeg skal prøve når singel hop IPA en er ferdigMats Ø. skrev:Slik er det. Det er en relativt bratt læringskurve i hjemmebrygging. To brygg til, så har du lært 10 ganger så mye. Det er en kjempelærerik hobby!
Mats Ø. skrev:Slik er det. Det er en relativt bratt læringskurve i hjemmebrygging. To brygg til, så har du lært 10 ganger så mye. Det er en kjempelærerik hobby!