Belgisk quad, oppskrift

På tide med første mørke, kraftige belgier. Jeg har ikke brygget noe tilsvarende før, så oppskriften jeg har satt sammen er litt gjetting etter googling og det jeg har i maltskapet. Hva tror dere om følgende?

52% pils
30% mørk munich 28EBC
6% special B
3% Carafa II
5% candy syrup brewferm 200EBC
4% mørk kandissukker

Mesk 67 grader i 1 time (eller 68 for litt mer fylde og mindre alkoholsmak?)

WLP530 abbey ale, etter MrMalty

IBU 30, 60 min, bramling cross, eventuelt andre rester jeg har av passende bitterhumler.

Kok 90 min

Gjæring 19 grader til stormgjæringen begynner å avta, deretter øke 0,5 grader pr dag til 22 grader

Jeg har assorterte crystal-malts liggende - bør jeg putte i noe av det? Mengde sirup/sukker OK? Jeg vet ikke egentlig forskjellen på sirupen og det brune sukkeret, så jeg tok litt av hvert... :)
 
Kanskje kutte ned på Special B, som kan gi litt vel mye pondus. Ellers vil nok gjæren sørge for at det smaker belgisk så det holder.
 
Ja kanskje. Jeg har bare lest om special B på nett, og det er ganske sprikende meninger om hvor mye man kan bruke av den - det sies at den kan være veldig dominerende, men den lovprises stort sett ... Tenker du 4% special b eller så da?
 
Det burde holde. Men for all del, du kan bruke mye Special B uten å ødelegge et øl (en mye brukt klone av Arrogant Bastard bruker 10%), så det kommer jo an på hva du vil ha.
 
Har ikke brukt det før, så det er kanskje lurt å ikke ta for hardt i før jeg vet om jeg liker det eller ikke. Smakte jo på malten, og det var godt nok det, for så vidt. :) Litt off topic i min egen tråd forresten, men den Arrogant Bastard-klonen - har du noen link til den eller? Kunne tenkt meg å brygge en selv.
 
Tilbake
Topp