Belufte/pitche på nytt?

Finn Berger

Moderator
Jeg satte en pale ale i går, og pitchet Nottingham - rehydrert etter alle kunstens regler - ved 18 grader. Vørteren var godt beluftet (ren oksygen). Nå, 14 timer seinere, er det ikke tegn til aktivitet - ingen lukt, ikke noe CO2, overflaten på vøreteren er blank og ren - og jeg får en følelse av at noe ikke stemmer. Kan jeg ha rotet det til under rehydreringen, f.eks.?
I alle fall; jeg ser for meg at jeg må tilsette gjær på nytt. Skal jeg da også belufte på nytt? Det er vel ikke igjen noe av det oksygenet jeg tilførte. Kan jeg eventuelt bare prøve å tilføre oksygen igjen, for å se om gjæren kan vekkes til live?
Temperaturen er nede på 17 grader nå (står i kjelleren). Men det skulle vel ikke være noe problem med denne gjæren? Jeg har ingen erfaring med den tidligere, annet enn til cider, men så vidt jeg vet, tåler den lave temperaturer svært godt.

Personlig ville jeg ikke trykket på panikk knappen før etter 20-24 timer, selv om jeg også hadde begynt å bekymre meg ved null aktivitet ved 14 timer.

Dersom gjæren ikke er aktiv eller noen andre organismer som spiser oksygen, bør du vel fremdeles ha nok oksygen til en brukbar redningsoperasjon i karet. Det vil vel være likevekt med luft, ca. 8ppm?

Har forøvrig aldri vært i tilsvarende situasjon, men jeg ville ikke tilsatt mere o2. Tørrgjær krever også mindre oksygen enn slurry, det sier iallefall produsentene.

Altså kun synsing fra min side, ikke erfaringsbasert;)
Har du tett gjæringskar pleier først tegn til fermentering hos meg å vise seg på trykk/plopping i gjærlåsen, før krausen.

14 timer er ikke altfor mye. Jeg ville latt det stå til i morgen og se om noe skjer. Det første som slår meg er at du kan ha rehydrert gjæren i for varmt vann? Som Larsern sier er det oksygen der fremdeles, så å tilsette mer gjær vil nok gjøre susen om ingen ting skjer.

Ville satt grensen ved 72 timer, da er på tid å gjøre tiltak.
Du er en kald fisk, det hadde jeg ikke hatt nærver til. Det er jo et race nede i vørteren om gjær eller bakterier skal vinne slaget, og bakterier formerer seg fire ganger så raskt som gjær. Og selv om ting er desinfisert så er det ikke sterilt.
Jeg har aldri hatt en gjæring som ikke har startet innen 24 timer, selv ikke pils på 8 grader.

John Palmer forfatter av boken How to Brew anbefaler å tilsette/lobbe/pitche ny gjær hvis det ikke er aktivitet i karet etter 24 timer.

Du er en kald fisk, det hadde jeg ikke hatt nærver til. Det er jo et race nede i vørteren om gjær eller bakterier skal vinne slaget, og bakterier formerer seg fire ganger så raskt som gjær. Og selv om ting er desinfisert så er det ikke sterilt.
Jeg har aldri hatt en gjæring som ikke har startet innen 24 timer, selv ikke pils på 8 grader.
Jeg har heller ikke hatt problemet, men et sted mellom 48-72 timer bør man kunne belage seg på i særtilfeller.
Jeg ville nok hatt panikk, men ville gitt det hvertfall 48 timer og laget en starter som var klar til 72.

John Palmer forfatter av boken How to Brew anbefaler å tilsette/lobbe/pitche ny gjær hvis det ikke er aktivitet i karet etter 24 timer.
Jeg sjekka akkurat, og det stemmer ikke helt; side 87 i 3rd ed (2006) sier 48 timer.
Det står 24 timer på nettsidene, men Palmer sier selv stadig vekk at disse er utdatert(7 år eldre, 1999).

Ok, uansett så er jo dette kun anbefalinger og ikke absolutter. Mye som står på nettsidene som er utdatert, det har du jo helt rett i. Samtidig så er det en del som står i 2006 versjonen som også er utdatert, vi lærer nytt hele tiden.

Men erfaringsmessig er det noe galt når lag time passerer 24 timer, den står jeg på.
Her har vi bedre rutiner og beluftning med oksygen som ikke var normalt før i tiden, så hvorfor skulle lag time bli lengre enn før

Jeg sjekka akkurat, og det stemmer ikke helt; side 87 i 3rd ed (2006) sier 48 timer.
Det står 24 timer på nettsidene, men Palmer sier selv stadig vekk at disse er utdatert(7 år eldre, 1999).
I boka Yeast , forfattet av lederen for Whitelabs Chris White datert 2010, står det at du bør være bekymret og tilsette mere gjær etter 24 timer hvis det ikke er aktivitet.

Jeg synes 48 timer er lang tid å vente på at lag time skal være ferdig og fermentering starter. Har du gode rengjøringsrutiner og lav temperatur så hjelper jo det.

Setter en tier på at gjæringen har startet innen kvelden er omme.
Satser en hundrings hvis noen vedder imot,altså samme som Sjakkt. Hva blir oddsa for at gjæringen ikke har startet innen klokken 24?

Har flere ganger opplevd lengre lagtid enn det. Da har det som regel ikke gjæret helt ut til det jeg estimerte.

Har flere ganger opplevd lengre lagtid enn det. Da har det som regel ikke gjæret helt ut til det jeg estimerte.
Lengre lag time enn 24 timer, eller 12?
Og forstår jeg deg riktig at det i slike tilfeller ikke var helt tilfredsstillende gjæringsprosess?

Enn 24 timer. Men fra tørrgjær har det kun vært med Mangrove Jack, fra flytende gjær så har det vært ræva pitch.

22 timer nå. Nada. Nichts. Ittno'! Jeg ser liten grunn til å ta sjansen på at bakteriene skal få utfolde seg fritt (selv om jeg er ganske nøye med rensligheten), og ikke på dårligere utgjæring, heller. (Dette er et 4.0% øl.) Så jeg satser på at det fremdeles er godt med oksygen i vørteren, og strør ganske enkelt en pose med Nottingham utover overflaten, lar det stå en halvtime, og rører det nedi.

Gjæren var helt sikkert i orden i utgnagspunktet: Vakum i posen, grei dato, har vært oppbevart i kjøleskap hele tiden. Det som kan ha skjedd, er ett av to: Enten har jeg hatt litt for varmt vann til rehydrering, - men mener jeg målte grundig der, og at det lå på 33.5 - eller jeg har kjølt ned for brått til pitchetemperatur. Jeg satte kjelen jeg rehydrerte i, ned i kaldt vann, for jeg gikk ut fra at det ikke ville sjokke gjæren.

Jeg har lite erfaring med tørrgjær, men det slo meg at det jeg pitchet, var ei tynn suppe, og det foresvevet meg at det kanskje skulle sett tjukkere/mer kremet ut. Kan det stemme? I så fall vil jeg tro at det var for høy temperatur på vannet jeg rehydrerte i, og at det var det må ha tatt knekken på gjæren.

Ok, uansett så er jo dette kun anbefalinger og ikke absolutter. Mye som står på nettsidene som er utdatert, det har du jo helt rett i. Samtidig så er det en del som står i 2006 versjonen som også er utdatert, vi lærer nytt hele tiden.

Men erfaringsmessig er det noe galt når lag time passerer 24 timer, den står jeg på.
Her har vi bedre rutiner og beluftning med oksygen som ikke var normalt før i tiden, så hvorfor skulle lag time bli lengre enn før
Har sett at folk har fått fine øl selv med lag time på 48 timer, selv om det er unntaket og gjaldt lagergjær pitchet på 6 grader. Som alt, it depends. Vedkommende likte det dårlig riktignok og var bekymret. Hverken gjær eller bakterier jobber raskt på de temperaturene

Noe begynner å skje nå, etter snart 48 timer (24 timer siden jeg hadde en ny pakke gjær rett i dunken). Men jeg er usikker på hva det er . Veldig vak plopping. Ingen tydelig lukt. Tegn til et hvitaktig belegg på vørteren. Hva kan det være? Burde jeg koke hele greia på nytt? jeg kan sette i gang en liten starter på kølschgjær. Det ville vel gi en fin og rein pale ale:)?

Tilbake
Topp