Benkkjøler/ Co2 oppsett

Har planer om å lage et benkkjøler/Co2/Fat oppsett og har noen spørsmål angående dette.
ølsystem.jpg
Planen min er å ha 3 fat til øl, samt 1 fat til rens, slik at jeg kan enkelt rengjøre slanger etc etter bruk.
Manifolden for øl lurer jeg litt på hvordan jeg skal lage, har i første omgang tenkt å ha 3 fat med øl som sagt, men det hadde vært fint å kunne utvide denne senere om jeg skulle få flere fat. Manifolden må kunne splittes mellom de 2 linene som går videre til kjøleren.

Hva ville dere brukt for å bygge denne manifolden? Link til nettsteder som selger plast/messing/rustfrie deler som kan brukest?

Hva kan anbefalest av regulator?

Har ikke handlet noe av utstyret enda så om dere har noe tips til hvordan jeg kan få et godt oppsett så takker jeg for all hjelp.

Har sett på følgende selv:
Benkkjøler: http://humleogmalt.no/Tapping/PYGMY25KEx

Co2 Regulator: https://www.bryggselv.no/fat-og-co2...2-Regulator-med-4-utganger-400116-p0000000448

Fat: https://www.bryggselv.no/fat-og-co2/fat-og-pakker/Fat/Corneliusfat-19L-nytt-400120-p0000000451

Knut

Til mangfold kan du kanskje bruke en rekke magnetventiler? Får disse ganske billig på bayen i forskjellige størrelser og material kvalitet

Hvis du har mulighet til å kjøle ned fatene, er det en bedre løsning enn en sånn gjennomstrømningskjøler. Hvis du ikke har plass til kjøleskap, kan du kanskje isolere skapet du skal ha fatene i og sette på et lite kjøleaggregat. Det finnes noen bittesmå beregnet på montering i båt. De koster litt, men vesentlig mindre enn den kjøleren du linker til.

Omkoblingsløsning for å bruke en tolinjers gjennomstrømningskjøler på flere sorter øl virker litt knotete men er sikkert mulig.

Hvis du kjøper en ball lock-kork for brusflaske, trenger du ikke et eget fat for rensemidler. Så kan du bruke fatet til en sort øl til. :)

Jeg har meget god erfaring med ODL-regulatorene som du linker til. Norditaliensk kvalitetsprodukt.

Hvis du har mulighet til å kjøle ned fatene, er det en bedre løsning enn en sånn gjennomstrømningskjøler. Hvis du ikke har plass til kjøleskap, kan du kanskje isolere skapet du skal ha fatene i og sette på et lite kjøleaggregat. Det finnes noen bittesmå beregnet på montering i båt. De koster litt, men vesentlig mindre enn den kjøleren du linker til.

Omkoblingsløsning for å bruke en tolinjers gjennomstrømningskjøler på flere sorter øl virker litt knotete men er sikkert mulig.

Hvis du kjøper en ball lock-kork for brusflaske, trenger du ikke et eget fat for rensemidler. Så kan du bruke fatet til en sort øl til. :)

Jeg har meget god erfaring med ODL-regulatorene som du linker til. Norditaliensk kvalitetsprodukt.

Mange takk for utfyllende svar :)

Hvorfor vil du si at kjøling av fat er bedre enn en gjennomstrømskjøler? Fordelene jeg ser med en gjennomstrømskjøler er at den kun trenger å stå på når det skal brukes, dermed ingen bråk/strømforbruk fra kompressorer etc.(har planlagt å ha dette i stuen).

Jeg får nok ikke plass til et kjøleskap i innredningen, men virket ut som en god ide å bruke et kjøleaggregat og isolere. Er det vanskelig å få det isolert godt nok? Er en "kjøkkenøy" med vanlige skap som dette skal inn i. Litt surt å investere 5000-6000 i utstyr så blir det ikke kaldt nok..

Tegnet ikke inn ventiler på linene som går inn på manifolden for øl, men ser ikke helt hvorfor det blir knotete som du sier, det blir jo bare å åpne den linen fra det fatet jeg tappe fra og stenge resten?
Når manifolden er splittet med en ventil på midten vil det jo ikke blandes, og når det skal kan renses åpner jeg bare imellom hvis det gir mening?.

Takk for tipset med brusflasken :)

Øl lagret kjølig har svært mye bedre holdbarhet enn øl lagret i romtemperatur.

Isolering er ikke så vanskelig. Bare sørg for at det blir lufttett, ellers bygges det opp rim. I spec'en på kjøleaggregatene står det hvor mye volum de kan kjøle ned. Siden du skal ha 8-10 grader kan du gå litt over det som oppgis.

Skjønner opplegget med omkoblingene. Sikkert mulig å få til, men én kran pr fat er jo det aller enkleste.

Krever ikke de benkekjølerne egne (engangs) fat? Ble fortalt det under Stavsbrygg, flere som hadde slike der.

Gjennomstrømningskjølerne kobles til eksterne fat. Men det finnes småkjølere for engangsfat ( eller beer king fat) også.

Sist redigert:
Skal du skjære isopor så forsøk å få det til med en glødetråd. Når du limer så kjøper du polyurethanlim i en byggevareforretning. Når du limer så bruk en spruteflaske med vann og spray på den ene limflaten og ha på polyurethanlim på den andre limflaten og sett i press. Da får du tette lumfuger.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Skal du skjære isopor så forsøk å få det til med en glødetråd. Når du limer så kjøper du polyurethanlim i en byggevareforretning. Når du limer så bruk en spruteflaske med vann og spray på den ene limflaten og ha på polyurethanlim på den andre limflaten og sett i press. Da får du tette lumfuger.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Takk for tips :)

Hvor tykk vil du si at isoporen må være for å isolere godt? Lurer også litt på hvordan jeg skal gjøre det med skapdøren, planen var å bare ha en vanlig tetningslist og montere magneter i hjørnene på døren for å holde trykk på pakningen. Vil dette fungere tror du?

Knut

Jeg kikket litt på Gustavsen, men det er nok lite med låser der. Google det litt så finner du nok noe, jeg fikk i hvert fall opp bl.a. følgende:
Eller så kan du høre med et snekkerverksted om å lage et isolert skap til deg, f.eks. på Kongsvinger fengsel (jeg er utdannet snekker og jobber der som lærer), ring 6288 8155 og spør etter Morten (det er ikke meg men verksbetjent som tar i mot ordre).
Oppgi følgende hvis du ønsker pris:
  • Total høyde
  • Total bredde
  • Total dybde (med dør)
  • Type dør, glatt, ramtre m/fylling (som skisse)
  • Med eller uten sokkel
  • Overflate, ubehandlet (furu?), malt osv.
  • Bruk gjerne denne tegning hvis du ønsker pris.
Benkeskap.JPG
Lykke til hilsen Johnny.

Sist redigert:
Tilbake
Topp