Ben's flaskevasker

Noen som har erfaring med 'Ben's bottle washer'?
http://www.simplifieddesignllc.com/bens-bottle-washer.php

- Kan man tette igjen dysen i taket og den i midten av oppvaskmaskina, dermed få høyere trykk i bunn? (Skal uansett kun brukes til flasker)
- Oppvaskmiddel, Starsan/sterkrens, bare vann eller noe annet lurium?
 

Vedlegg

  • 2015-11-08 18.46.28.jpg
    2015-11-08 18.46.28.jpg
    139,8 KB · Sett: 256
Sist redigert:
- Kan man tette igjen dysen i taket og den i midten av oppvaskmaskina, dermed få høyere trykk i bunn? (Skal uansett kun brukes til flasker)
- Oppvaskmiddel, Starsan/sterkrens, bare vann eller noe annet lurium?

Er du sikker på at ikke oppvaskmaskinen pumper til bare ei dyse om gangen? Min kjører i hvert fall ikke alle dysene samtidig.

Oppvaskmaskinmiddel er vel et veldig greit valg i en oppvaskmaskin. Starsan er uansett ikke et vaskemiddel, og det skummer vel verre enn Zalo:
 
Bruk vanlig maskin vaskemiddel.. starsan etterpå med flaske skyller..
http://altibrygg.no/products/flaskesyller

Maskinen vi har er det liten forskjell om vi plugger oppe.. grunnen til det er av det er ejektor prinsipp ute å går i bunnen av maskinen...det som kommer fra pumpen drar med seg vann som ligger i bunn av maskinen så mengden vann blir mye større ut spylerene enn hva som kommer fra kun pumpen...
Plugger du toppen så virker ikke ejektoren som den skal og du får ca samme menge ut nede som før..

Er jo greit å få vasket utsiden av flaskene og da...

Men det er forskjeller på maskinene tipper jeg....
 
Så smart ut den!

Må sjekke oppvaskmaskinen når jeg kommer gjem om det er samme festet, men i så tilfelle er jeg og interresert. Kanskje mulig å spare noen kroner på frakt om vi betiller i sammen??


kevin
 
Tok ett forsøk i går, der jeg tettet det hullet i midten (det som forsyner spyleren tilkoblet skuffen for glass/kopper). Det gikk i allefall dårlig.. blinkende lys og piping.
Neppe så lurt å tukle med dette. Men det frister. Uten skuffen, så spyler den midterste dysen nå bare rett inn i døra. Med skuffen, får man ikke vasket 0,75 flasker.

Men for all del.. skinnende rene bjørnunger ble det! Til tross for at de har ligget med stoutrester i flere måneder.
Oppvaskmaskin kjøpte jeg brukt via finn.no, 4år gammel velfungerende Whirlpool til 200kr.
Brukte vanlig oppvaskmiddel og 70`C program.

Kanskje noe som vet hvilket program man bør velge?



Rart ikke flere gjør dette egentlig.
Når maskina er ferdig, åpner man bare døra på gløtt mens flaskene er varme. Man slipper å tørke dem på flasketreet også.


TazzaT; har brukt (og kommer også nå til å bruke) en slik flaskespyler. Genial sak det der.
Prosedyren til nå har vært;
Drikke en flaske øl -> skylle den -> enten la litt vann være igjen i bunn, eller vaske den med en gang med drill + flaskebørste + zalo antibac -> flasketre tørking -> lagring (bruker flip top, så da legger bare korka løst oppå) -> skylling med sterkrens (ikke starsan, p.g.a skum. Don't fear.. ja, men likevel irriterende!) -> tapping.
Sammenlignet med en del andre på forumet, er dette nok helt i grenseland lite.. Men så har jeg ikke fått infisert øl p.g.a dette, til tross for over 2000 liter på flasker.


Blir genialt dette :) Nesten morro å vaske flasker nå, fikk lyst til å vaske "reserveflaskene".
Har 500 etikettløse Nøgne Ø, som jeg aldri har brukt. Etter skrapejobben fra helvete ikke har hatt hjerte til å kvitte meg med dem.
Hvordan preserverer man ikke-flip-top etter vask slik at man bare kan skylle dem i flaskespyler før tapping.
Bit folie over tuten? Pakke hele kassen inn i en sort søppelsekk?
 
CorgiStyle; Er stort sett Whirlpool som er kompatible i følge listen (+noen merker jeg aldri har hørt om)

Min Bosh var ikke det.. Fruen foreslo at jeg installerte en dedikert oppvaskmaskin nede i bryggeriet, samtidig bli kvitt de *piiiiiiip* flaskene fra under vasken.
Trålet litt på nett etter Whirlpool og fant en Ikea Whirlpool til 200kr, inkludert en umåtelig vakker kjøkkenfront.. Måtte fikle litt med koblingen for å få den til å passe. Tror kanskje Bens bottle washer er laget med ørlite for tykke "pinner" inni med vilje. Bedre spikke bort en halv millimeter enn at festet blir for løst. Sitter nå som støpt.
Maskina er akkurat stor nok til å kunne rotere stativet.
 
Når mine flasker er vasket setter jeg dem i en kasse i garasjen. Der står de til jeg spyler dem med starsan i flaskespyleren og fyller dem. Det gjør jo ingenting om det samler seg støv eller noe i dem, så lenge de skylles med starsan. Har aldri hatt infeksjon heller, så jeg regner det som godt nok.

Når du beskriver rutinen din med flaskevaskingen (før denne saken fra Bens) så høres det utrolig mye ut i forhold til hvordan jeg gjør det. Jeg heller ølen i glass, og fyller en cm. eller to med vann i flaska innen en times tid. Så virvler jeg det litt rundt, og tømmer det ut. Så blir flaska liggende til det passer at jeg slenger den i et bad med kaustisk soda. Her kan den ligge en dag eller en uke - alt etter hvor god tid jeg har, og hva jeg gidder. Når jeg gidder, så spyler jeg ut av flaskene som ligger i bad med rent vann i flaskeskylleren, og setter dem bort. Og der står de til jeg skyller dem med starsan og flasker neste brygg.
 
Nja.. omtrent hipp som happ da :p
To dråper zalo antibac, børste på en drill og 3 sekund på full fres. Tar ikke så lang tid det heller, sammenlignet med de som bruker stekeovn og vasker ørten ganger.

Men likevel nok til at latskapen tar overhånd.. når det har hopet seg opp med 50-100 flasker, går det likevel ett sukk eller to.

Er ikke så fan av kaustisk soda, noen ganger er det guffe som fysisk må fjernes.
Sånn sett er jeg også litt skeptisk til å bruke oppvaskmaskinen, men av latskap velger jeg å gi det ett forsøk.
 
Min erfaring er at sodaen fjerner alt - det er bare et spørsmål om tid. Tilogmed etiketter fra Nøgne, om de får ligge lenge nok. Eneste som ikke går vekk er etiketter fra f.eks. 7 Fjell - disse plastgreiene. Men alt av slagg, og inntørka tre måneder gammel gjær og sånn forsvinner med tiden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
TazzaT; jo, det går på denne også. Men som du kanskje ser på bildet, så blir det uansett trangt opp til korga. Rett og slett knotete å sette inn 0,5L flasker. 0,75L går ikke.
Måtte frem med skrutrekker for å fjerne hylla på den modellen jeg kjøpte. Så sjekk det også, hvor enkelt det er å fjerne korga på den maskina di. Fordel å kunne fjerne den.
Hmm.. kanskje sette inn en liten tapp i det midterste hullet, slik at den spyler nedover på flaskene i det minste.

n5k; plastgreier på enkelte nøgne ø også, fandens verk. Vel, det er flere veier til rom.. og jeg vet at jeg tenker litt som en 90 åring når det gjelder bruk av børste og fysisk fjerne dritten.
Har en slik også, til solskinnsdager ute. http://shop.petit-agentur.no/products/flaskejetspyler-ecology Men vet ikke helt om jeg vil anbefale den, børstene går heden etter en viss tid. Litt knotete å ordne varmt vann + vaskemiddel.
 
Sist redigert:
Ser at jeg muligens har et veldig avslappet forhold til flaskevask.. Jeg skyller flaskene med varmt vann rett etter bruk og spyler dem med star san rett før bruk. Det har gått fint på et par tusen flasker hittil..
 
Da har du nok ett avslappet forhold ja, men jeg har sansen for det! Lite poeng i å dra ting for langt.. spesielt på noe så kjedelig som flaskevask.
Er nok det at du bruker varmt vann som berger deg, jeg har prøvd det samme når jeg har manglet noen få rene flasker i.f.m tapping. Skylt med kaldt vann og ristet.. de flaskene ble infiserte.


Men, ikke for å være kjipt altså.. Men fint om tråden peiles inn på bruk av oppvaskmaskin + stativ som spyler innsiden av flaskene.
Alt av tips og betraktninger rundt dette er ønskelig. Program man bør kjøre, eventuelle modifiseringer etc.
 
Ja det var ikke slikt feste på min maskin, og for øyeblikket er det ikke anledning til å installere en ekstra. Inntil jeg er ferdig innreda i bryggeriet i kjelleren, er vaskerommet okkupert, og der er jeg allerede på nåde.

Gidder du å gjøre meg en tjeneste? Måle indre diameter på hullet i adapteren, samt ytre diameter på adapterstussen som stikker opp? jeg antar selve vaskeren tres ned på denne. Om du så kan måle hvor høyt denne stikker over bunnen av maskinen når den er montert, er jeg deg evig takknemlig.
Det skulle ikke være noe problem tror jeg å lage en overgang som jeg kan tre på den stussen som allerede er i min maskin. Er dog enklere å vurdere om jeg har de nevnte vitale mål for hånden.


kevin
 
Skal få tatt mål!
I går knotet jeg med å få til en vask, så fikk ikke gjort det da. To lys som lyser på maskina.. S og ett slags 'resic' symbol. Finner vel ut av det, men sykt irriterende.
 
Drar seg litt ut i tid med de målene.. jeg har gått fra pur glede etter første vask til dyp fortvilelse og irritasjon over oppvaskmaskina! Fortsatt full av flasker.


Får feilmelding etter ei viss tid. Lyser noen lamper som sier meg fint lite.. Manual til vidunderet finnes ikke på nett.

Ett slags resirc symbol og en sol + tastene låser seg og dritten piper. Noen med tips?
 

Vedlegg

  • 20151110_173746.jpg
    20151110_173746.jpg
    201,3 KB · Sett: 108
Drar seg litt ut i tid med de målene.. jeg har gått fra pur glede etter første vask til dyp fortvilelse og irritasjon over oppvaskmaskina! Fortsatt full av flasker.


Får feilmelding etter ei viss tid. Lyser noen lamper som sier meg fint lite.. Manual til vidunderet finnes ikke på nett.

Ett slags resirc symbol og en sol + tastene låser seg og dritten piper. Noen med tips?

"sol" kan være tomt for skyllemiddel og "resirk" tomt for salt til avkalking ? Det er i allefall det det betyr på min oppvaskmaskin. Min virker dog uansett om disse lyser :)

peram
 
"sol" kan være tomt for skyllemiddel og "resirk" tomt for salt til avkalking ? Det er i allefall det det betyr på min oppvaskmaskin. Min virker dog uansett om disse lyser :)

peram
Jaggu! Fikk bort "sol" ved å helle i skyllemiddel.. eller dvs. fruen gjorde det, mumlet også noe om at den sto på maks. Takker! Men 'resirk' symbolet som ligner på en 'S' er der fortsatt. Til tross for at jeg nå slengte i noen never grovsalt.

Startet den nå, spennende å se hvordan det går! Håper den nå ikke stopper, piper og blinker (8 blink - pause - 8 blink - pause osv..), det er en smule irriterende.
 
Jeg må ha i *mye* salt for at resik skal slukke. Vi snakker kilo i mengde her.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp