Beregne gjærmengde av topphøstet gjær

Hei dere med knowhow -  :amen: - jeg har forsøkt å finne info om mengdeberegning ved bruk av høstet gjær her på forumet, men ikke helt forstått greia der dette er diskutert. Har satt en IPA (vestkyst), og topphøstet gjær nå etter fire dager (før tørrhumla gikk oppi).
OG 1.065, nå 1.025, 25 liter, 2 pakker wyeast 1318 london ale III med en milliard celler.
Har satt gjæren på et desinfisert syltetøyglass i kjøleskap med lokket løst på og folie over.
Hvordan beregner jeg mengde gjær som jeg skal bruke når jeg skal sette en ny IPA med OG 1.090 om 10 dager.
Må jeg lage en starter? Er litt for ny i gamet til å helt forstå mrmalty kalkulatoren.
 
Takk for tips, er litt uvant med terminologien. Knut Inge, var det kalkulatoren som Per Christian foreslo som du brukte eller mrmalty?
+
På Brewersfriend, hva blir riktig valg av "target pitch rate"?
+
Trodde Slurry betydde høstet fra gjærkaka i bånn med mye død og sliten gjær, trub og greier?
+
Redd jeg ikke høstet nok gjær, bare en og en halv desiliter - ønsket ikke å ta alle gjærkreftene bort fra inneværende brygg. Så dafår jeg vel lære meg til å lage en starter også.
 
Per Christian V skrev:
Er ikke topphøstet gjær og slurry to forskjellige ting?
Har nettopp topphøstet noe gjær så det er interessant hvordan man beregner hvor mye gjær man sitter med etter topphøsting.
Tilsatte litt vann etter en dag da skummet hadde lagt seg, før tilsettingen av vann så jo gjæren ut som fersk brødgjær  :)
 
Om jeg prøver meg på mrmalty-kalkulatoren for slurry og velger:
Ale, og 1.090, 5.25gallon,
Og så setter viability til 100% før jeg tilbakestiller høstingsdatoen 10 dager som er tiden jeg skal ha mellom høsting og setting
(Viability går da til 78%) om jeg så setter yeast concentration opp mot thick yeast fremfor thin slurry (4 på en skala 0 til 4.5), og non yeast percentage til 4% Så forteller kalkulatoren meg at jeg trenger 1 desiliter av slurry.

Noe jeg gjør galt?
 
Gjorde et nytt forsøk på å topphøste 565 her om dagen. Det meste er jo bare luft, så selv om det ser mye ut ved første øyekast så ender jeg opp med en gjærmengde som latterlig liten.

1. Hvor mye pleier dere å få ut av topphøstet 25l batch? Er jo litt avhengig av gjærtype her men..

2. Hvordan beregner dere starteren til neste brygg? Kan jo ha det over på et wl-rør og sammenligne. Men siden jeg fortsatt ikke har mikroskop blir jo ikke dette stort annet enn synsing.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Og hva er anbefalte yeast concentration innstillingen for topphøstet gjær? 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Taes med en klype salt :

Jeg gikk over til wlp001 for å topphøste, da jeg fant ut at den skulle være hakket bedre ift de andre chico strainsa.
Når jeg topphøster så går jeg bare for å ta med mest mulig. Jeg hopper over steget der man skummer av, unngår det mest grumsete og kantene.

Høster over 2-3 dager, alt ettersom hvor mye/lenge krausen varer. Fikk omlag 500ml med slurry som ser relativ ren ut fra forrige batchen.
Har gjort dette med us-05 før og gjennbrukt den uten problemer.

Som Odland sier må man eyeballe det, det er snakk om at en kan forvente 100% viability av topphøstet gjær, men grunnet mine prosedyrer hopper jeg over det, og går for det jeg ser, så tenker jeg worst case scenario og kjører på. Rimelig sikker på at jeg overpitcher kraftig, men bedre enn alternativet.

Ignorance is bliss.
 
Halloen godtfolk.
Skal sette en cream ale nå i helgen. 27 liter OG 1.047 med WLP 080 som jeg topphøstet 15 mai.
Det er litt over 1dl gjær i glasset. Mr. Malty sier 80ml hvis jeg velger thick yeast. Hvis jeg har forstått dette riktig, så kan jeg bare pitche det jeg har uten å sette starter??
Første gang jeg bruker høstet gjær, så rettled meg :D:D:D

Mvh
Thomas
 
Ja, det er sånn jeg også har forstått og gjort det to ganger :). Funker fint, starter kjapt og gjærer godt ut i mine to tilfeller;) men sikkert greit med bekreftelse fra noen av de mer erfarne. Innen to uker kan man pitche as is har jeg lest:)
 
Hei!
Jeg har topphøstett gjær fra us-05, og lurer nå på hvor mye gjær jeg har.

Finnes det noen anslag man kan gjøre for å måle gjærceller etter volum? Gjæren står nå i kjøleskapet og har bunnfellt. Mesteparten er gjær, men det ser også ut til å være litt andre ting- humle/trub.

Fint å vite sånn ca om det er 200 eller 2000 milliarder celler...
 
Hvis du søker på forumet er det mye info rundt dette.

Formelen for mengde er: 0.25 x Plato x Liter = gjærvekt (i gram), så for en "normal" ale med OG på ca 1.050 og 25l batch trenger du 0.25x12.5x25=78g

Dette er innenfor ca 14 dager etter høsting. Du bør unngå å få med det som ikke er ren, hvit gjær.
 
Tilbake
Topp