Beregning av IBU

Prøver å bli klok på hvordan man beregner IBU når man bare koker deler av ekstrakten. Har nå lagt inn at jeg koker 5 liter vann med 0,5kg DME i 60 min (Boil volume 5l og Volume 20L). Har fjernet resten av ekstrakten og spesialmalten fra kalkulatoren da dette blir tilsatt senere i koket.
20g Cascade 8,6% skal da med Tinseth gi en IBU på 37. Er det dette som blir IBU til slutt også etter at man tilsetter resten av ekstrakt/vann etc?
Ser for enkelthets skyld da bort i fra smaks og Aroma humlen som blir tilsatt på senere tidspunkt.

Hvilken kalkulator bruker du? Jeg forsøkte å reprodusere dataene dine på beercalc på haandbryg.dk, men det så det ut som Tinseth gav 23 IBU med de dataene du bruker. Uansett, juster litt på volume-settingen, og da skal i praksis IBU'verdien justeres tilsvarende, og i så fall er det verdien for det endelige volumet du får IBU-verdi for.

Forøvrig har det liten hensikt å regne med mange desimalers nøyaktighet når det gjelder bitterhet ... for å si det sånn.

Brukte BeerCalk men glemte selvsagt å fjerne smaks og aromahumle :attevar: Så riktig tall blir 23.
Uansett taker for svar. Regner da med at IBU jeg regner ut blir IBU på hele volumet og da bare trenge å legge til evt. bitterhet fra de andre humle tillsetningene.

Hvordan er foresten Cascaden som bitterhumle? Har lyst til å lage en single hop Pale Ale med denne.

Thomassvendsen skrev:
Hvordan er forresten Cascaden som bitterhumle? Har lyst til å lage en single hop Pale Ale med denne.

Tja, hvorfor ikke. Den listes ofte som både bitter- og aromahumle, selv om den kanskje er mer kjent som aromahumle, og den som bitterhumle kanskje er litt mer nedtonet enn mange av de nyere variantene som hopheads har kastet seg over. Mikeller laget en single hop med Cascade, og jeg har ikke hørt noen klage over den.

Alle humletyper kan i prinsippet brukes som bitterhumle, man må bare justere mengdene i forhold til alfasyreinnhold og ønsket ibu-bidrag. Slik sett kan det naturligvis være upraktisk å bruke typer med svært lave verdier av alfasyre (kan fort bli veldig mye humle som opptar plass i vørteren om du vil ha 60 ibu fra Strisselspalt med 1,5 % aa...), men prinsipielt er det sjelden man får problemer, hvis man velger humletyper som er riktige for den aktuelle øltypen.

Ikke noe galt med å bruke Cascade som bitterhumle. Den gir mye bitterhet per IBU, omtrent som Chinook. Ta f.eks. utgangspunkt i Epic Pale Ale: 23 IBU (beregnet), i realiteten mye mer (og smaker som rundt 50).

Tilbake
Topp