Beregning av mengde gjær

Hallo.

Kan noen bidra med en enkel formel / regenemåte for beregning av gjær / gjærstarter.

Eksempelvis:

Hvor mye trengs til 100L vørter med en OG på 1048, som skal gjære ned til 1008 ?

Om man tar utgangspunkt i standard flytende gjær fra Wayest, og lager en starter på 1,3L. Lar denne gjære helt ut.

Hvor mey av denne skal da brukes for starter til 100L ? , hvor stor bør starteren være ?


På forhånd takk folkens.

-Halfdan
 
Alt, og mere til. Det fins en kalkulator du kan bruke på mrmalty.com. Den foreslår en nitten liters starter med O2 på begynnelsen, til to Wyeast-pakker. Nøgne Ø beregner 1 million gjærceller per grad Plato per milliliter. 1,048 = 12 grader Plato.
 
Hallo.

Takk Kjetil S.

Skjønner at du nok er litt mer dreven enn meg.

Trenger litt hjelp til.

Har laget en "gjærkopi". ( tok en weyest pakke, tilsatte i 1,3L vann, med 1,5DL maltekstrakt, dette har nå gjæret helt ut)
Ser det er en bra mngde gjær i bunnen på flasken, havr mange gjærceller er dette ca ?

Takker igjen.

-Halfdan
 
Jeg kjenner ikke formelen for dette, men om gjæren er helt fersk og starteren er ristet godt og ofte, sier mrmalty at den kan ha litt over 200 milliarder gjærceller. Eller rettere sagt sier den at 23 liter øl med OG 1,048 kan klare seg med 1,2 liter starter for en pakke fersk gjær – som altså er sånn ca det du har – og at dette tilsvarer 205 milliarder gjærceller.
 
Hallo igjen Kjetil.

Skjønner noe, men ikke helt alt sammen.

Pakkene til Weyest sier:

The Activator™ package contains a minimum of 100 billion cells in a yeast slurry.. The Activator™ is designed to directly inoculate 5 gallons of standard strength ale wort (1.034-1.060 SG) with professional pitching rates. For lagers, we recommend inoculating the wort at warm temperatures (68-70°F/ 20-21°C), waiting for signs of fermentation, and then adjusting to the desired temperature. Alternatively, for pitching into cold conditions (34-58°F/ 1-14°C) or higher gravity wort, we recommend increasing this pitching rate. This can be achieved by pitching additional Activator™ packages or by making a starter culture. Please see the Pitch Rate section for additional information.

Skjønner også at kalkulatoren sier 890 Milioner celler til 100L, men om jeg da skal lage en gjærstarter på totalt 5,2DL vørt, som er laget på 6DL maltekstrakt ( 4x av den som jeg bruker på 25L) , kan jeg fortsatt , bruke 1 pakke Weyest , altso 100 millioner celler. Vørterstyrken blir jo den samme ?

Meget takknemmelig for din assistanse.

-Halfdan
 
Hvor mange levende celler pakkene inneholder, vil avhenge av hvor gamle de er og hvordan de har blitt oppbevart. I kalkulatoren til mrmalty tar man høyde for alderen på pakkene. De inneholder minimum 100 mrd levende celler når de er helt ferske, men dette tallet kan synke drastisk etterhvert.

Jeg antar du mener 5,2 liter vørter, ikke desiliter?
 
Jeg mener å ha hørt på Brew Strong-podcasten at den beste fremgangsmåten er å lage startere i flere steg. Om den vesle starteren din har 200 milliarder gjærceller (her må du sjekke datoen), vil det altså tilsvare omtrent to pakker gjær, som kalkulatoren sier trenger en 25 liters starter for å holde til 100 liter ale. Det er ganske mye.

Personlig ville jeg vel brygget en mild ale på 25 liter fra den vesle starteren, og brukt gjærslurryen derfra. Skikkelig øl er ikke optimalt som starter, siden humlen har en bremsende effekt på gjæren, men om du bruker lite humle kan det ikke være fryktelig farlig. Og 25 liter øl er mye å bare kaste bort som startervørter, etter mitt syn.
 
Hallo Gutter.

Takk for gode svar. Dette er nok noe jeg må studere litt videre.

Frem til nå har jeg laget brygg på ca 45 liter, disse er startet med en 1,3L gjærstarter.
Vørten har hatt en styrkepå ca  OG1050.

Dette har frem til funkete meget bra. 10-12 timer etter piching av gjær "plopper" ut av annen verden.

Skal brygge en 100L nå. Hadde tenkt meg en starter på ca 4L laget på 4 DL maltekstrakt.

Håper dette vil fungere ?

-Halfdan
 
Tilbake
Topp