Bergen Ølfestival

Helge T skrev:
Kallenavnet mitt hos enkelte er Taxman, så jeg stusset temmelig på første gjennomløsning. Var det jeg fryktet.

Haha! Dumt regelverket skal være så rigid.
 
Skulle det ikke kunne gått an å arrangert en hjemmebrygger masterclass under neste BØ? Det skal vel være nok for å få det igjennom som "lukket selskap"? Skjenkekontoret i Bergen er visstnok ganske greie å ha med å gjøre hvis man er i tidlig dialog med dem. :)
 
En annen tilbakemelding er på det rent lydtekniske. Diskant er svært retningsbestemt, så høyttalere må opp i ørehøyde for å gi god gjengivelse av lyd. Her tenkte jeg derimot å melde meg som teknisk frivillig til neste år, dersom det er ønskelig.
 
Fantastisk opplegg! Jeg kunne dessverre ikke komme før de siste par timene på lørdagen, men det var fremdeles nok for å få med seg mesteparten av smaksprøvene :) Personlig er jeg jo litt trist for at noen av bryggeriene gikk tom ganske tidlig, men det lover jo bare bra for neste år! Av de ølene jeg rakk å smake tror jeg nok Hoppy Joe ble min favoritt, uten å ta noe vekk fra de andre selvfølgelig  :biersmile:
 
Skjønner at jeg gikk glipp av noe her ja, virker som et knall arrangement!
Må prøve å ta turen til Bergen neste år hvis dette blir en årlig greie :)
 
Hvis det ikke allerede er tydelig, så kan jeg skrive i klartekst at arrangørene har bare å klappe seg selv på ryggen for en godt utført jobb.
 
Helge T skrev:
En annen tilbakemelding er på det rent lydtekniske. Diskant er svært retningsbestemt, så høyttalere må opp i ørehøyde for å gi god gjengivelse av lyd. Her tenkte jeg derimot å melde meg som teknisk frivillig til neste år, dersom det er ønskelig.

Og eg må få leggja til:   Fredag var musikken for høg med mindre ein er nær ved å bli døv.  Lørdag var det mykje bedre.  Det verkar av og til som om lydteknikarar har ei oppfatning av at om du ikkje kjenner musikken fysisk på kroppen - så er volumet for lågt.    

På ein ølfestival som BØ vil ein snakka med andre om ølet/brygging og musikk bør kanskje vera underordna.    

Konseptet med å stengja klokka 20.00 og å servera i små glas var ideelt.  På den måten kom smak og kvalitet i fokus framfor kvantitet.      
 
For høy musikk fikk vi flere tilbakemeldinger på, særlig fra de nærmeste standsene om fredagen. Vi prøvde å regulere dette uten videre hell, men på lørdagen fikk bandene bestemme mindre selv og det ble bedre. Uansett vil vi nok ha mindre band/musikk neste år - de krever oppmerksomhet som de ikke fikk, da folk (selvfølgelig) fokuserte på øl og brygging. Noe vi selvfølgelig også ønsket. Tror den betraktelig lavere bakgrunnsmusikken vi kjørte en del av på lørdagen funket mye bedre og vil sikkert bli standarden til neste år. Vi er i gang med å kartlegge forbedringspotensialet vårt, så alle innspill mottas med takk (dog helst ikke flisespikkeri med lite nedslagsfelt...)
 
Må bare føye meg inn i rekken av fornøyde. Har hatt en utrolig artig helg. Og Rune og Ole Richard fra Haandbryggeriet var en fryd å jobbe sammen med. Gleder meg allerede til neste år!

Forøvrig enig i at musikken bør være dempet slik at fokuset holdes på ølsmaking :)
 
Stian Krog skrev:
For høy musikk fikk vi flere tilbakemeldinger på, særlig fra de nærmeste standsene om fredagen. Vi prøvde å regulere dette uten videre hell, men på lørdagen fikk bandene bestemme mindre selv og det ble bedre. Uansett vil vi nok ha mindre band/musikk neste år - de krever oppmerksomhet som de ikke fikk, da folk (selvfølgelig) fokuserte på øl og brygging. Noe vi selvfølgelig også ønsket. Tror den betraktelig lavere bakgrunnsmusikken vi kjørte en del av på lørdagen funket mye bedre og vil sikkert bli standarden til neste år. Vi er i gang med å kartlegge forbedringspotensialet vårt, så alle innspill mottas med takk (dog helst ikke flisespikkeri med lite nedslagsfelt...)

Kjempe festival... Det Jeg kan si er at scenen gjerne skulle hvert bedre utformet, gikk litt tid for jeg oppdaget at det faktisk var en scene der. Cac gjengen pleier ikke å være vanskelig å be om hjelp på det området.
Ikke mye so skal til der....  Ellers tenker jeg at dette er i Bergen der sannsynlighet for regn er stor, kanskje man kan ligge ting mer til rette.
 
Nå vil jeg gjerne som deltagende musiker om fredagen, presisere at vi var på slutten av spillingen da vi fikk beskjed om å skru ned. Lyden ut er det vanskelig for band å ha oversikt over uten lydmann. For høy lyd er forøvrig alltid en uting (og gamle musikere er vel ikke alltids de beste til å vurdere lydnivået uansett). Når det gjelder evt oppmerksomhetsbehov, så følte vel vi fikk mer enn nok oppmerksomhet.  ;) Vi var der først og fremst fordi vi er ølinteresserte og dette var et bra tiltak å støtte.
 
T Jacobsen skrev:
Stian Krog skrev:
For høy musikk fikk vi flere tilbakemeldinger på, særlig fra de nærmeste standsene om fredagen. Vi prøvde å regulere dette uten videre hell, men på lørdagen fikk bandene bestemme mindre selv og det ble bedre. Uansett vil vi nok ha mindre band/musikk neste år - de krever oppmerksomhet som de ikke fikk, da folk (selvfølgelig) fokuserte på øl og brygging. Noe vi selvfølgelig også ønsket. Tror den betraktelig lavere bakgrunnsmusikken vi kjørte en del av på lørdagen funket mye bedre og vil sikkert bli standarden til neste år. Vi er i gang med å kartlegge forbedringspotensialet vårt, så alle innspill mottas med takk (dog helst ikke flisespikkeri med lite nedslagsfelt...)
Kjempe festival... Det Jeg kan si er at scenen gjerne skulle hvert bedre utformet, gikk litt tid for jeg oppdaget at det faktisk var en scene der. Cac gjengen pleier ikke å være vanskelig å be om hjelp på det området.
Ikke mye so skal til der....  Ellers tenker jeg at dette er i Bergen der sannsynlighet for regn er stor, kanskje man kan ligge ting mer til rette.

Ja, vi må ha flere teltområder i tilfelle regn og jobber med det til neste år (skulle hatt mer i år også men sånn ble det bare ikke...). Det mest fantastiske var likevel at de regnskurene som kom satte liten demper på stemningen - folk slo opp paraplyer, krøp under telt og tak men sluttet aldri å smile. Regn i luften, sol i glasset!  :biersmile:
 
Var jo også relativt heldige med at det ikke var de største regnskyllene som kom. Det var jo oftere opphold enn regn så lenge jeg var der. Var også hyggelig å hilse på den ærede Hr. Krog, om enn så kort.
 
Helge T skrev:
Var jo også relativt heldige med at det ikke var de største regnskyllene som kom. Det var jo oftere opphold enn regn så lenge jeg var der. Var også hyggelig å hilse på den ærede Hr. Krog, om enn så kort.

Var hyggelig å hilse på 100 % av dem som var der, faktisk. Husker ikke alle nå, men gode folk med store smil var det nok av!  :ilike:
 
Enig, mange åndsfrender, og lavere takhøyde for å slå av en prat med bryggemestere har jeg aldri vært ute for.
 
Helge T skrev:
Enig, mange åndsfrender, og lavere takhøyde for å slå av en prat med bryggemestere har jeg aldri vært ute for.

Til neste år skal dette bli ENDA bedre: frivillige skal sjenke, så bryggerne kan henge rundt og konsentrere seg om å prate med folk i stedet!  :skitbra:
 
Stian Krog skrev:
Til neste år skal dette bli ENDA bedre: frivillige skal sjenke, så bryggerne kan henge rundt og konsentrere seg om å prate med folk i stedet!  :skitbra:

Det er en god ide, men pass på at det ikke blir sånn som en del av de som serverte på øl og matfestivalen på Kuba i fjor med tilsynelatende helt tilfeldig innleide bak noen av barene. Mange hadde nok knapt sett en øl før, kunne ikke helle (sitat: "Oj, denne pilsen skumma fælt" til en belger jeg kjøpte. 3/10 øl, resten skum :) De hadde fått det for seg at det ikke var lov å gi ut glassflasker og insisterte på å helle alt de solgte i plastglass) , og var ikke så nøye på om de ga deg den øllen du bestilte eller en annen en. Dette bidro i sin tur til at serveringen gikk uhyre tregt og køene ble mye lenger enn nødvendig.

Vil legge til at dette selvsagt ikke gjaldt alle barene, hvis noen føler seg truffet.
 
Stian Krog skrev:
Helge T skrev:
Enig, mange åndsfrender, og lavere takhøyde for å slå av en prat med bryggemestere har jeg aldri vært ute for.

Til neste år skal dette bli ENDA bedre: frivillige skal sjenke, så bryggerne kan henge rundt og konsentrere seg om å prate med folk i stedet!  :skitbra:

Lite tips i forhold til frivillige.... Har jobbet som frivillig på pereferifestivalen... Der er det tidligere ute med info og påmelding. Også ligger de opp til litt sosiale aktiviteter(drikke øl og preike piss ;D) før og etter festivalen. Ikke voldsomme greier men en fin gullrot som gjør det ekstra trivelig å være med hvert år.
 
Ut fra litt bilder på facebook virker det som om det ble litt sosiale aktiviteter på dem. For min del funket serveringssystemet ypperlig, og lange køer gikk fort pga kyndig barpersonell og bongbetaling.
 
Tilbake
Topp