Berliner Weisse på speed

Spennende trå! Jeg holder på med en BW nå. Og jeg skal tilsette bringebær, men er litt blank på hvor mye jeg skal / kan bruke på de 20 liter som står til gjæring nå.

Jeg hev oppi 1.2 kilo bringebær på 17 liter øl. Ble god bringebærsmak. Problemet med min bw er at den ikke er sur nok. Hvordan syrnet du din?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Jeg hev oppi 1.2 kilo bringebær på 17 liter øl. Ble god bringebærsmak. Problemet med min bw er at den ikke er sur nok. Hvordan syrnet du din?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Fikk ned pH med melkesyre 80. Og så tilsatte jeg en liter bringebær Biola. Den har en pH på 3,26 nå. (Folk sier dette blir ganske syrlig.) men jeg også kunne tenke meg en mere syrlighet. Tiden vil vise når hele batchen er ferdig om noen uker :)
 
Samme som meg, men min stoppet på ph 3.9. Hvilke temp og hvor lenge stod den hos deg? Min stod på 46 grader i grainfatheren.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Samme som meg, men min stoppet på ph 3.9. Hvilke temp og hvor lenge stod den hos deg? Min stod på 46 grader i grainfatheren.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
Min sto i kjelen i 2 og halv dager. Trur ikke man får en BW til å bli så surt. Da må man igrunn lage sur øl som tar noen mnd
 
Da har jeg fått smakt på en flaske med plommeversjonen av BWen min. Synes ikke det ble så galt med plomme. Ikke veldig overveldende smak, men såpass at du kjenner plommesmaken, spesielt i aroma og ettersmak. Ville ikke hatt noe mer smak av plomme enn jeg har nå, da det fortsatt skal være en BW. Neste gang blir det nok litt mindre plommer, evt en uke mindre på frukten.

Brukte ca 2 kg plommer som har vært innom fryseren på 22 liter vørter. Hadde de oppi etter gjæringa var ferdig og lot de stå 3 uker. Steinen fra fjernet fra alle plommene.
Tengte å brygge en ny BW i fremtiden. Nå har jeg masse plommer jeg har laget pure av. Og så har jeg mye saft igjen, fra pure prosessen. Vurderer å slenge oppi både saften og puren IMG_0551.JPG
image.jpg
 
Ja, men det kan være greit å pasteurisere mellom steg 1 og 2, dvs varme opp til over 80 grader i fem minutter.

Syrningssteget kan godt være litt varmere, rundt 40. Dekke med plastfolie er greit.

Før steg 3 er det lurt å forhåndssyrne med Lactol til 4.5 før bakteriene kommer i gang. Med det oppnår man to ting:
1. Forhindrer at proteiner som er viktige for skumfashet blir spist opp av bakteriene på vei fra ca 5.5 til 4.5.
2. Skaper et miljø hvor bakterier som lager "butyric acid" ikke trives. Dette kan lukte spy.

Hvis du får masse skum før steg 5, og SG faller betydelig, er det tegn på at villgjær har kommet igang, da bør steg 5 droppes, ellers fordamper du alkoholen. Har skjedd med meg.

Her er en god oversikt http://www.milkthefunk.com/wiki/Berliner_Weissbier

Bruker du vannjustering når du brygger BW? I tilfelle, justerer du da som en vanlig hveteøl?
 
Bruker du vannjustering når du brygger BW? I tilfelle, justerer du da som en vanlig hveteøl?

Har ikke hatt så voldsomt spesifikk justering på disse, melkesyre til 5.2 i mesk, etter at litt kalsiumklorid er tilsatt, kanskje 50ppm etter brewer’s friend. Vet ikke om det er mest vanlig.
 
Hei folkens,

Super lesing her, har mesket, skylt og hatt oppi biolaen nå.
Men har et spørsmål, ser ikke noen som koker i 90 minutt.

Er det ikke fare for DMS her?

Brukte 3kg pilsnermalt og 2.5 kg hvetemalt
 
Hei folkens,

Super lesing her, har mesket, skylt og hatt oppi biolaen nå.
Men har et spørsmål, ser ikke noen som koker i 90 minutt.

Er det ikke fare for DMS her?

Brukte 3kg pilsnermalt og 2.5 kg hvetemalt

Koker aldri noe mer enn 60 minutter, med mindre det er meningen å øke OG.

Her er det mye om DMS. Ofte vil et kort oppkok unngå at forløperen til DMS, SMM, bli konvertert, visstnok. http://www.milkthefunk.com/wiki/Dimethyl_Sulfide
 
Har lyst til å prøve meg på en BW men litt usikker på metoden. Forstår det slik at etter mesk og et oppkok tilsettes Biola som skal syrne i noen dager til pH rundt 3,5. Jeg har gjæringsskap som kan settes til 35-40 grader men får ikke plass til kjelen der. Så hvordan styre temperaturen? Kan man feks lage en vanlig starter, tilsette Biola etter 48 timer og så ha dette rett i vørter til gjæring? Eller må lakto virke saken med all vørteren for å få riktig syrlighet?
 
Tilbake
Topp