Berlinerweisse- og saison-ekstrakt på Kveik på 18 dager?!?

Jo, man får jo prøve det enkleste først.

At det har stoppa opp pga. mangel på noen av de stoffene gjærnæringa inneholder, tviler jeg på. Jeg kan ikke komme på at det ha rvært anbefalt som tiltak mot stopp i gjæringa - men man skal jo aldri si aldri.

Å sette en liten SNS-starter er ikke så mye styr. Du koker opp en liter startervørter (eller tar et par bokser vørterøl, det er jo det aller enkleste). Kjøler ned, heller i en passende beholder. En 5 liters erlenmeyerkolbe er alltid kjekk å ha, men det meste som er stort nok (minst tre liter), vil funke greit. Rist som om den skylder deg penger (som Drew Beechum sier), og ha oppi gjæren. Så får den bare stå i ro til den har nådd full aktivitet, hvoretter man heller den oppi det vrange brygget.
Jada, bare tenkte at sånne ting som kolbe, vørterøl eller DME kanskje føles som vanlige husholdningsartikler for oss, kanskje allikevel ikke er det :p

Og hadde det ikke vært for at @Fredrik.johansen1993@hotm sier den har roet seg(ikke stoppet) og at han bruker kveik så blir jeg usikker på om det gjør mer skade enn godt å skulle skru ned 15 grader, i tillegg måtte dette gå fort.

Den saison gjæra som følger med settet har en forventet FG 1002, tilsettes den gjæren hadde jeg ikke turt å flaske den kommende uken i alle fall.

Så det er ikke metoden jeg stiller spørsmål ved, den er solid, men om den vil gjøre hva @Fredrik.johansen1993@hotm trenger at den skal gjøre innenfor de rammene det kreves i akkurat dette enkelttilfellet :)
 
Jada, bare tenkte at sånne ting som kolbe, vørterøl eller DME kanskje føles som vanlige husholdningsartikler for oss, kanskje allikevel ikke er det :p

Og hadde det ikke vært for at @Fredrik.johansen1993@hotm sier den har roet seg(ikke stoppet) og at han bruker kveik så blir jeg usikker på om det gjør mer skade enn godt å skulle skru ned 15 grader, i tillegg måtte dette gå fort.

Den saison gjæra som følger med settet har en forventet FG 1002, tilsettes den gjæren hadde jeg ikke turt å flaske den kommende uken i alle fall.

Så det er ikke metoden jeg stiller spørsmål ved, den er solid, men om den vil gjøre hva @Fredrik.johansen1993@hotm trenger at den skal gjøre innenfor de rammene det kreves i akkurat dette enkelttilfellet :)
hehe - nei, den saisongjæra er kanskjje ikke tingen nå:)!!
 
Hva har SG kommet ned til? Greit å vite før man setter igang allverdens tiltak.

Med 32C vil jeg anta at gjæringen er rimelig kjapt unnagjort.
 
Ja altså når det gjelder ekstrakt som skal kokes så er det når man kjøper DME/LME som i utgangspunktet bare er konsentrert vørter uten humle. Da må man tilsette humle og koke. De settene du har brukt er vørter som allerede er kokt, humlet og så kokt ned til et konsentrat for å enklere kunne pakke og sende uten for mye styr.

Jeg tror at å tilsette noe gjær på dette tidspunktet er ganske så meningsløst, selv om det har roet seg så regner jeg ikke med at det har stoppet opp? Hvor er SG? Om den har stoppet for tidlig og du vil få fart på den så ville jeg heller kokt litt vann med gjærnæring og tilsatt i karet. Jeg aner ikke hvor mye næring det er i disse settene, men kveik skal vel gjerne ha litt mer enn annen gjær.

Har du ikke næring så tror jeg faktisk at de posene med gjær gjør seg bedre som næring enn til å hjelpe med å få ølet i gang igjen.. Om du bare koker gjær og litt vann i 15 minutter for å sterilisere så vil du få litt næring. Skal du få utnyttet all næringen i gjæren, må du kokelere litt mer. Da må vannet med gjær holdes rundt 50 grader i 24 timer..

Jo, man får jo prøve det enkleste først.

At det har stoppa opp pga. mangel på noen av de stoffene gjærnæringa inneholder, tviler jeg på. Jeg kan ikke komme på at det ha rvært anbefalt som tiltak mot stopp i gjæringa - men man skal jo aldri si aldri.

Å sette en liten SNS-starter er ikke så mye styr. Du koker opp en liter startervørter (eller tar et par bokser vørterøl, det er jo det aller enkleste). Kjøler ned, heller i en passende beholder. En 5 liters erlenmeyerkolbe er alltid kjekk å ha, men det meste som er stort nok (minst tre liter), vil funke greit. Rist som om den skylder deg penger (som Drew Beechum sier), og ha oppi gjæren. Så får den bare stå i ro til den har nådd full aktivitet, hvoretter man heller den oppi det vrange brygget.

Nå er det en del plopping her igjen, så det ser ut til at det hjalp å skru opp temperaturen enda litt mer. Ligger på 36-37 grader her nå. Om det skulle gi seg der før nådd FG, prøver jeg meg på vørter og gjærstarter! Takk for mye gode tips her
 
Jada, bare tenkte at sånne ting som kolbe, vørterøl eller DME kanskje føles som vanlige husholdningsartikler for oss, kanskje allikevel ikke er det :p

Og hadde det ikke vært for at @Fredrik.johansen1993@hotm sier den har roet seg(ikke stoppet) og at han bruker kveik så blir jeg usikker på om det gjør mer skade enn godt å skulle skru ned 15 grader, i tillegg måtte dette gå fort.

Den saison gjæra som følger med settet har en forventet FG 1002, tilsettes den gjæren hadde jeg ikke turt å flaske den kommende uken i alle fall.

Så det er ikke metoden jeg stiller spørsmål ved, den er solid, men om den vil gjøre hva @Fredrik.johansen1993@hotm trenger at den skal gjøre innenfor de rammene det kreves i akkurat dette enkelttilfellet :)
Problemet er ikke at noe har stoppet opp, bare at det gikk treigere med kveiken enn jeg hadde håpet på. Så det er tips for å få gjæringen det til å gå raskest mulig. Sleit litt med å få ølet i gjæringsskapet høyere enn 32 grader, siden frostvakta var øverst i gjæringsskapet. Fikk flytta litt på ting i gjæringsskapet så frostvakta er nederst og ølene er over, og da ble det vesentlig mye lettere å heve tempen til 36-37 grader på bryggene! Så tror det skal gå rimelig radig nå i dag og kaaanskje det nærmer seg FG i morge eller onsdag håper jeg på.

Men da lurer jeg også på - kan jeg karbonere på flaske ila én uke+noen dager? (har ikke utstyr til tvangskarbonering enda, men det er på ønskelista..) Er det samme konseptet med gjæringen, og bare ligge høyt oppe i temperatur? Siden kveiken også får jobben med å spise karboneringssukkeret.
 
(OG 1.030) SG Berlinerweisse i dag (dag 5 gjæring) - 1.013
(OG 1.050) SG Saison i dag (dag 5 gjæring) - 1.015
Estimert FG på Saison-settet med M29 French Saison-gjæret er 1.003. Men, siden jeg bruker Vossakveiken fra Kveik Yeastery er jeg usikker på hva de estimerer? Kanskje noen her har peiling på hva den pleier å ende på? Ønsker jo å komme meg så nærme det som mulig, men blir fornøyd om den legger seg mellom 1.005-1.010 forsåvidt.

Estimert FG på Berlinerweissen iflg settet er 1.008, så den er absolutt ikke langt unna. Men det er med M20 Bavarian Wheat, og ikke med Kveiken. Så den er nok rett rundt hjørnet å være ferdig.
 
Sist redigert:
Et siste spørsmål når jeg har såpass mange kunnskapsrike folk i tråden her:

Kan jeg karbonere raskere om jeg flasker, tilsetter sukker til karbonering, får på flaskekapsel og deretter putter alle flaskene i gjæringsskap på si 37 grader? Det er jo Vossa-kveik så den trives jo der.. Har som sagt ikke utstyr til å tvangskarbonere og må (prøve) ha ølet klart til 4.mars :D
 
Et siste spørsmål når jeg har såpass mange kunnskapsrike folk i tråden her:

Kan jeg karbonere raskere om jeg flasker, tilsetter sukker til karbonering, får på flaskekapsel og deretter putter alle flaskene i gjæringsskap på si 37 grader? Det er jo Vossa-kveik så den trives jo der.. Har som sagt ikke utstyr til å tvangskarbonere og må (prøve) ha ølet klart til 4.mars :D
Ja det ville jeg gjort, har ikke prøvd den kveiken du har brukt, men noe under 30 tror jeg vil gå seint. Så gjæringsskap eller baderomsgulv(så lenge det ikke overstiger 38 grader) er en god ide :)
 
Tilbake
Topp